Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-25, 00:42
Medlem
Luismis avatar
Äntligen! Jag hoppas på att hitta lite inspiration och en fungerande ugn, i så fall kan ni räkna in mig

Tycker för övrigt också att bomull som dekoration är okej, så länge det hålls på samma nivå som ljus.
2012-11-25, 21:07
Medlem
Får man inte göra fordon, t.ex flygplan eller bilar?
2012-11-25, 22:38
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDowns
Äntligen, spännande detta. Kanske man ska försöka vara med i år om jag får tid över!

Tänkte på regeln ang ätbart pepparkakshus. Bomull som fejksnö som användes borde vara ok (eller om det var sperma och bajs illusioners fall)?

Citat:
Ursprungligen postat av Stegosaurusen
Borde vara på samma nivå som belysning eller? Så länge man inte stödjer ett tak eller dylikt med hjälp av bomullen bör det väl vara okej att ha lite snö runt huset för att höja julstämningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Äntligen! Jag hoppas på att hitta lite inspiration och en fungerande ugn, i så fall kan ni räkna in mig

Tycker för övrigt också att bomull som dekoration är okej, så länge det hålls på samma nivå som ljus.

Själv använder jag kristyr för att "skapa snö" vilket jag tycker funkar bra. Men eftersom det verkar finnas ett stort intresse för att få använda bomull kanske det ska läggas till i regelverket. Det bör dock tas i beaktande att ett tillägg av bomull öppnar upp för risken att Illusioners hund blir tvungen att även äta bomull när tävlingen är över, vilket den kanske gör ändå; vad vet jag.
De flesta vet ju att det inte är nyttigt för hundar att göra, så blir frågan om det är en risk vi är villiga att ta?

Finns det någon som är direkt motståndare till förslaget med att även få använda bomull?

Eller ska vi göra ett tillägg?

Citat:
Ursprungligen postat av slutbit
Jag tycker att vi kan, under omröstningen, ha med [Namn, Slottnamn, Beskrivning] istället för enbart [Namn:]

Alltså istället för enbart "slutbit" så har man:

"slutbit presenterar castle of death, slottet som är så ondskefullt att få kan sova på natten"
Då kanske jag vinner fler röster som denna: https://www.flashback.org/sp34636286

Jag kan helt klart hålla med slutbit om att en beskrivning och ett bidragsnamn kan vara trevligt. Dels för att skapa en tydligare förklaring till hur bidraget är tänkt men även för att alla som röstar ska kunna få med sig vad man vill uppnå med sitt verk.

Ska detta då publiceras i text tillsammans med länken/länkarna till bidraget?

Har vi några motståndare eller förespråkare för det förslag slutbit lagt fram?

Citat:
Ursprungligen postat av raaketeen
Får man inte göra fordon, t.ex flygplan eller bilar?

Nej, då faller konceptet med att tävla i att bygga just "Pepparkakshus"...
Det hela beskrivs i regel 2. och förtydligas i regelförklaringen under spoilern.

Om bilar och flygplan skulle få vara med och tävla så blir det snarare en tävling i att göra "Pepparkaksskulpturer", vilket teoretiskt sett kan leda till att allt ska få vara med och tävla bara det innehåller pepparkaka. Eftersom det handlar om just "Pepparkakshus" måste vi dra gränsen någonstans och det görs nog bäst genom att bara tillåta byggnader. Så jag stödjer inte ett förslag med annat än just "Pepparkakshus"...

Tänk på att det här trots allt är Flashback med allt vad det kan innebära...
Utan klara och tydliga riktlinjer finns risken att det bara spårar ur och blir en tävling i vem som kan vara mest bisarr istället för att handla om att bygga Pepparkakshus. Men det är självklart öppet för diskussion.

Vad tycker ni övriga om andra skapelser än byggnader?
2012-11-26, 14:57
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Själv använder jag kristyr för att "skapa snö" vilket jag tycker funkar bra. Men eftersom det verkar finnas ett stort intresse för att få använda bomull kanske det ska läggas till i regelverket. Det bör dock tas i beaktande att ett tillägg av bomull öppnar upp för risken att Illusioners hund blir tvungen att även äta bomull när tävlingen är över, vilket den kanske gör ändå; vad vet jag.
De flesta vet ju att det inte är nyttigt för hundar att göra, så blir frågan om det är en risk vi är villiga att ta?

Finns det någon som är direkt motståndare till förslaget med att även få använda bomull?

Och själv kommer jag nog att använda strösocker eftersom det glittrar lite finare än bomull. Ni andra får rösta

Citat:
Jag kan helt klart hålla med slutbit om att en beskrivning och ett bidragsnamn kan vara trevligt. Dels för att skapa en tydligare förklaring till hur bidraget är tänkt men även för att alla som röstar ska kunna få med sig vad man vill uppnå med sitt verk.

Ska detta då publiceras i text tillsammans med länken/länkarna till bidraget?

Har vi några motståndare eller förespråkare för det förslag slutbit lagt fram?

Jag är på er sida, det är roligare med en kort beskrivning, det blir lite mer utvecklat då. Och om någon har en djupare tanke bakom sitt pepparkakshus kan den få en förklaring.

Citat:
Det hela beskrivs i regel 2. och förtydligas i regelförklaringen under spoilern.

Om bilar och flygplan skulle få vara med och tävla så blir det snarare en tävling i att göra "Pepparkaksskulpturer", vilket teoretiskt sett kan leda till att allt ska få vara med och tävla bara det innehåller pepparkaka. Eftersom det handlar om just "Pepparkakshus" måste vi dra gränsen någonstans och det görs nog bäst genom att bara tillåta byggnader. Så jag stödjer inte ett förslag med annat än just "Pepparkakshus"...

Utan klara och tydliga riktlinjer finns risken att det bara spårar ur och blir en tävling i vem som kan vara mest bisarr istället för att handla om att bygga Pepparkakshus. Men det är självklart öppet för diskussion.

Jag håller med dig, det skulle väl i så fall vara om man startar ytterligare en tävling, som en till kategori, som väl då skulle heta "pepparkaksskulpturer" som du säger. Men det är ju lättare att bedöma vilken som bör vinna ifall alla är inom samma kategori.
2012-11-26, 19:40
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Nej! Men bygg gärna en bil som stor på uppfarten till huset vettja!

2012-11-26, 20:47
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Nej! Men bygg gärna en bil som stor på uppfarten till huset vettja!

Ja, bilar som "dekoration" kan fungera hur bra som helst för den som vill ha det.

Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner

Trodde inte det heller; men den måste väl fått en rejäl "sugar rush" av att peta i sig ditt bidrag från förra årets tävling...

Hoppas att den blir minst lika nöjd i år...
2012-11-27, 00:44
Medlem
Citat:

Själv tycker jag att allt som inte är ätbart skall vara förbjudet, dvs endast socker/kristyr för snö. Vad sägs om det?

Citat:

Kommer det vara tillåtet med skapelser som innehåller byggnader men också mycket av utomhusmiljön. Jag tänker mest på att exempelvis konstruera ett koncentrationsläger eller rekonstruera Utøya den 22 Juli, 2011? Vad gäller?

Är det tillåtet att använda färdiga byggdelar (byggset) som hjälp eller måste allt vara hembak?

Vad gäller för byggdelar med olika färger? Är det okej att bara pepparkaksdelar med karamellfärg som hjälp?
Senast redigerad av Lakan 2012-11-27 kl. 00:49.
2012-11-27, 17:47
Medlem
panzer-siddharthas avatar
Åh! Äntligen tävlingsdags igen!
Underbart att se att vissa har så oerhört svårt att se till regelverket ens här i regelbyggarfasen.
Det kommer göra min seger så mycket lättare. Nej, ett flygplan är inte ett pepparkakshus.

Jag röstar helt för att vi kör på förra årets regelverk rakt av!!
Det funkade ypperligt då och hela står med i start-inlägget här i tråden.

Vissa verkar tycka att de kommer behöva bomull, och ptja, det låter som ett regelförslag if I ever heard one. Jag diggar sockervadd och sånt, eller bara pudersocker, kristyr eller liknande, om man nu ska ha tydlig snö men förstår hur folk tänker kring bomull. Personligen har jag ingen emot bomull även om jag inte tänker använda det. Att ha med 'utomhusmiljö' är väl svårt att undvika upptill huset sitt, då det torde vara allt som är runt huset, med t.ex snö, granar och sånt. Vill man rekonstruera Utøya eller något koncentrationsläger (jag kollade massa ritningar för såna förra året, det är helt sämst, det är oftast 20 delar tom platt yta för varje 1 del faktiskt hus. Är oftast stooora ytor med några små tråkiga byggnader och nåt lite pampigare monument. Blir pyttesmå byggnader eller jättestort bord man får ha det på) så får man ju klart göra det om man är noga med att få med BYGGNADER, som i pepparkakshus. Att bara göra en plätt mark.. är inte att göra ett pepparkakshus. Inte ens om man har med en korsfäst Jesus eller en norrman med gevär i scenen.

Att använda färdiga byggsatser och byggset borde resultera i uteslutning, kompanistryk och diskvalificering.
Vad är då poängen? Trams. Hitta på nåt! Lägg er på den ambitionsnivå ni pallar. Vill man göra som vissa förra året och lägga bruna 'fyrkanter' mot varandra och sockerlimma ihop dom och hälla kristyr över så man kan fortsätta se på Kalle så gör det, vill man skapa en tokambitiös efterbildning av en historisk byggnad eller ett fantasipalats så go for it.

Som vanligt, frågan "Men huuuur ser vi att nån inte använt superklister och färdiga byggset??" besvaras med örfil och svaret att vi väl får hoppas att folk är med och tävlar för att de anser sig ha någon sorts förmåga, uppfinningsrikedom eller iaf tycker det är kul att skapa pepparkakshus. Visst kan man vara så tråkig att man smäller ihop nåt jävla tråkigt färdigbygge från Konsum, men då får man ju varken skaparglädjen eller troligtvis särskilt många röster.

Förra året använde jag billig butiksköpt pepparkaksdeg, smält socker, sockerkristall som jag skar till en kniv, rosa socker-pyntblomma som jag skar till ett hjärta, och röd karamellfärg. Det gick jättebra. Använde en ytte-pytteliten "pepparkaksgubbe-form" som egentligen var till modellera. (Protip: Formar som är till för modellera är perfekt för pepparkaksbyggen. Man kan hitta massa fina småformar jättebilligt i billighetsbutiker.)

Så, för att komma ner till mässingsapan, vilka seriösa förslag har vi till regelverket?
Som jag ser det här i tråden så har vi bara ett förslag på bomull?
Något annat?

Jag tycker personligen att det ska vara som förra året, som kortfattat väl mest kan sägas vara Pepparkaka, Allt ska vara "mat" utom belysning, det ska vara en byggnad, man ska ha hittat på bygget själv och på bilden så ska ens flashbacknamn och årtalet vara med. (Hela noggranna förklaringen står med i Allaballawallas första inlägg här i tråden.) Jag gillar att man håller ganska noga på att man inte får stoppa in icke-godsaker i bygget, så vi måste bygga eventuella gevär, dörrar och granar själva och inte hänfaller till plastrutor, papp, cement, legogranar och sånt trams. Bomullsgrejen låter vettig då det inte är en del av bygget egentligen utan mest är nåt folk har runt bygget, så jag tycker gott det kan läggas till i reglerna.

Woho! Här ska skissas!!
Har typ tre idéer som jag försöker välja mellan.
2012-11-27, 17:49
Medlem
Nu läste jag om inlägget och var ganska lite väl sträng i tonen, frågan var väl faktiskt snarare om man fick använda sig Av färdiga Delar i sitt eget bygge eller om man 'måste' bygga sina pepparkaksdelar själv. Hm. Intressantare fråga, men då det blir både billigare och skönare när man gör själv (och tar 15 minuter..) så tycker jag nog gott att man kan göra de tråkiga femkanterna själv om man nu vill ha liknande delar som från köpehus.
2012-11-27, 19:59
Medlem
Luismis avatar
Jag kom på ytterligare en fråga! Är det endast ett bidrag som gäller eller kan en enskild användare baka ut tio olika och på så sätt tävla med tio olika hus?
2012-11-27, 20:52
Medlem
Jag ser det som en given självklarhet att du får tävla med flera bidrag om du orkar bygga flera hus själv!

(Det kommer då att sprida dina röster, så att jag vinner lättare.)

*Kollade reglerna, hittar inget om detta. Bör väl diskuteras igenom. Jag tycker det låter vettigt att få göra flera hus om man känner för det. Jag kommer tveklöst att lägga allt mitt krut på ett hus dock.*
2012-11-28, 18:31
Medlem
Illusioners avatar
Jag tycker det ska vara ett hus per deltagare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in