Åh! Äntligen tävlingsdags igen!
Underbart att se att vissa har så oerhört svårt att se till regelverket ens här i regelbyggarfasen.
Det kommer göra min seger så mycket lättare. Nej, ett flygplan är inte ett pepparkakshus.
Jag röstar helt för att vi kör på förra årets regelverk rakt av!!
Det funkade ypperligt då och hela står med i start-inlägget här i tråden.
Vissa verkar tycka att de kommer behöva bomull, och ptja, det låter som ett regelförslag if I ever heard one. Jag diggar sockervadd och sånt, eller bara pudersocker, kristyr eller liknande, om man nu ska ha tydlig snö men förstår hur folk tänker kring bomull. Personligen har jag ingen emot bomull även om jag inte tänker använda det. Att ha med 'utomhusmiljö' är väl svårt att undvika upptill huset sitt, då det torde vara allt som är runt huset, med t.ex snö, granar och sånt. Vill man rekonstruera Utøya eller något koncentrationsläger (jag kollade massa ritningar för såna förra året, det är helt sämst, det är oftast 20 delar tom platt yta för varje 1 del faktiskt hus. Är oftast stooora ytor med några små tråkiga byggnader och nåt lite pampigare monument. Blir pyttesmå byggnader eller jättestort bord man får ha det på) så får man ju klart göra det om man är noga med att få med BYGGNADER, som i pepparkakshus. Att bara göra en plätt mark.. är inte att göra ett pepparkakshus. Inte ens om man har med en korsfäst Jesus eller en norrman med gevär i scenen.
Att använda färdiga byggsatser och byggset borde resultera i uteslutning, kompanistryk och diskvalificering.
Vad är då poängen? Trams. Hitta på nåt! Lägg er på den ambitionsnivå ni pallar. Vill man göra som vissa förra året och lägga bruna 'fyrkanter' mot varandra och sockerlimma ihop dom och hälla kristyr över så man kan fortsätta se på Kalle så gör det, vill man skapa en tokambitiös efterbildning av en historisk byggnad eller ett fantasipalats så go for it.
Som vanligt, frågan "Men huuuur ser vi att nån inte använt superklister och färdiga byggset??" besvaras med örfil och svaret att vi väl får hoppas att folk är med och tävlar för att de anser sig ha någon sorts förmåga, uppfinningsrikedom eller iaf tycker det är kul att skapa pepparkakshus. Visst kan man vara så tråkig att man smäller ihop nåt jävla tråkigt färdigbygge från Konsum, men då får man ju varken skaparglädjen eller troligtvis särskilt många röster.
Förra året använde jag billig butiksköpt pepparkaksdeg, smält socker, sockerkristall som jag skar till en kniv, rosa socker-pyntblomma som jag skar till ett hjärta, och röd karamellfärg. Det gick jättebra. Använde en ytte-pytteliten "pepparkaksgubbe-form" som egentligen var till modellera. (Protip: Formar som är till för modellera är perfekt för pepparkaksbyggen. Man kan hitta massa fina småformar jättebilligt i billighetsbutiker.)
Så, för att komma ner till mässingsapan, vilka seriösa förslag har vi till regelverket?
Som jag ser det här i tråden så har vi bara ett förslag på bomull?
Något annat?
Jag tycker personligen att det ska vara som förra året, som kortfattat väl mest kan sägas vara
Pepparkaka,
Allt ska vara "mat" utom belysning, det ska vara en byggnad, man ska ha hittat på bygget själv och på bilden så ska ens flashbacknamn och årtalet vara med. (Hela noggranna förklaringen står med i Allaballawallas första inlägg här i tråden.) Jag gillar att man håller ganska noga på att man inte får stoppa in icke-godsaker i bygget, så vi måste bygga eventuella gevär, dörrar och granar själva och inte hänfaller till plastrutor, papp, cement, legogranar och sånt trams. Bomullsgrejen låter vettig då det inte är en del av bygget egentligen utan mest är nåt folk har
runt bygget, så jag tycker gott det kan läggas till i reglerna.
Woho! Här ska skissas!!
Har typ tre idéer som jag försöker välja mellan.