2005-04-19, 13:36
Medlem
John_Fs avatar
Är det vanligt vatten?

min lampa har ett par år på nacken och själva vttnet har blivit färglöst, kan ja hälla i karamell färg eller finns det något annat medel som går bra att hälla i?

mvh
john
Citera
2005-04-19, 13:52
Medlem
Bloodhounds avatar
Givetvis är det lava, annars skulle dom ju bli stämda för falsk marknadsföring.

Tror faktiskt det är vatten och vax.
Citera
2005-04-19, 14:31
Medlem
Det är vatten och vax i en lava lampa BASTA
Citera
2005-04-19, 15:16
Kan bara bekräfta att det är vax. Stod i manualen till min lavalampa.
Citera
2005-04-20, 10:28
Medlem
Ralf2s avatar
Jag skruvade upp en lavalampa en gång som vätskan hade blivit aldeles grumlig i. Skulle testa om det blev bättre om man filtrerade den. (Det fungerade inte.)

Luktade åtminstone inte som vatten, mer som tändvätska eller lacknafta eller nåt i den stilen.
Citera
2005-04-20, 10:32
Medlem
skulle kunna tänka mig att vätskan som vaxet ligger i är någon sorts konserverings meddel
Citera
2005-04-20, 12:53
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Jag skruvade upp en lavalampa en gång som vätskan hade blivit aldeles grumlig i. Skulle testa om det blev bättre om man filtrerade den. (Det fungerade inte.)

Luktade åtminstone inte som vatten, mer som tändvätska eller lacknafta eller nåt i den stilen.

Om det var ett opolärt lösningsmedel skulle ju vaxet lösas upp, vatten är nog grejjen men förmodligen lite antibakteriella medel och bös i.
Citera
2005-04-20, 13:55
Medlem
Ralf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Om det var ett opolärt lösningsmedel skulle ju vaxet lösas upp, vatten är nog grejjen men förmodligen lite antibakteriella medel och bös i.

Jo, det är ju sant.

Antagligen var det väl vaxet som hade blivit lite uppslammat i vattnet som luktade eller nåt i den stilen.
Citera
2005-04-20, 22:25
Medlem
antagligen är det destvatten, men tanke på att det börjar mögla o skit annars. Med destvatten så klarar det sig mycket längre. Om du ska fixa till den så gå ner till macken och köp lite batterivatten, köp lite karamellfärg i passande färg och häll även i en skvätt klorin för att det ska bli helt bakteriefritt.
Citera
2005-04-20, 22:28
Medlem
Lutass avatar
Några vänner har använt en lavalampa som groggvirke... Inte i så stor utsträckning dock, men det skulle åtminstonde prövas...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in