2005-04-21, 13:11
Medlem
Ja undrar om det r ngot speciellt man br tnka p nr man ska gra Nitroglycerin och hur man gr salpetersyra utav Kaliumnitrat och svavelsyra?
har svavelsyra, kaliumnitrat och glycerol nu men tnkte bara hra mig fr innan jag ger mig p detta...
Citera
2005-04-21, 14:49
Medlem
Jomazis avatar
Anvnd skmotorn, finns en trd fr bara ett par dagar sedan om detta.
Citera
2005-04-21, 17:00
Medlem
Escanios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WuRRe
Ja undrar om det r ngot speciellt man br tnka p nr man ska gra Nitroglycerin och hur man gr salpetersyra utav Kaliumnitrat och svavelsyra?
har svavelsyra, kaliumnitrat och glycerol nu men tnkte bara hra mig fr innan jag ger mig p detta...

SK!! trtt p att folk gr nya trdar och stller samma frgor hela tiden!

Tycker inte du ska ge dig p Nitroglycerin heller! sttknslig och vldigt giftigt! men visst r du inte speciellt rdd om dig r den vl en god ide!

(r inte p humr nu)
Citera
2005-04-21, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WuRRe
Sk, och s anvnder man ej kaliumnitrat i NitroGlycerin, man anvnder glycerin.
Citera
2005-04-21, 17:18
Medlem
Escanios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetznas
Sk, och s anvnder man ej kaliumnitrat i NitroGlycerin, man anvnder glycerin.

men han skulle frst gra Salpetersyra med hjlp av Kaliumnitrat!
man destillerar en blandning av Kaliumnitrat och Svavelsyra fr att f fram Salpetersyra... men vad jag vet s brukar man inte s ut speciellt mycket Salpetersyra genom denna metod
Citera
2005-04-21, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Escanio
men han skulle frst gra Salpetersyra med hjlp av Kaliumnitrat!
man destillerar en blandning av Kaliumnitrat och Svavelsyra fr att f fram Salpetersyra... men vad jag vet s brukar man inte s ut speciellt mycket Salpetersyra genom denna metod
Men det r den enklaste fr oss vanliga ddliga (de utan tillstnd), men man kan vl inte f s hg conc. p syran i sfall pga att den r azeotrop dvs. att vtskan har samma sammansttning som ngan. Ett exempel r en blandning innehllande 77,5 viktprocent myrsyra och resten vatten. Vid normalt lufttryck kokar denna vid 107 C med samma sammansttning hos nga och vtska.
Citera
2005-04-21, 20:41
Medlem
Fr bnder kpa salpetersyra?

http://fert.yara.se/se/products/prod...etterande.html

Salpetersyra 53 %*

*Produkten klassas som farligt gods vid transport. Yaras terfrsljare
och Yaras utlastningsterminaler kan ge information om hur farligt gods transporteras.
Citera
2005-04-21, 21:15
Medlem
Jomazis avatar
Mark: Det fr de troligen, det anvnds inom livsmedelsindustrin fr att snka pH p kylvatten (det r i kylvattensystem som mycket bakterier trivs), man kr cykler mellan tillskott av salpetersyra och tillskott av "arena des" som jag tror r NaOH + diverse skit eller ngot liknande. Hur som helst rejlt OT i denna trd, som f. hr hemma i papperskorgen!
Citera
2005-04-21, 22:54
Medlem
Pyromaniac_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark77
Fr bnder kpa salpetersyra?

http://fert.yara.se/se/products/prod...etterande.html

Salpetersyra 53 %*

*Produkten klassas som farligt gods vid transport. Yaras terfrsljare
och Yaras utlastningsterminaler kan ge information om hur farligt gods transporteras.

Intressant lnk, enligt den innehller Unika Kali lite mindre nitrat n Krista K +. Antagligen finns det vl ngon taskig tillsatts i Unika fr att f den prillad eller nt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in