2013-01-18, 21:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Och om nu klorin inte kan användas för att göra rent en toalett, varför blir då kröken i en toalett glänsande ren om det hälls ett par deciliter klorin i den över natten? enligt en viss "individ" så ska det inte funka, ska va omöjligt...
Citera
2013-01-18, 22:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bonusfråga, om det nu inte går att använda klorin för att få rent grejer, varför är då klorin förstahandsvalet bland många akvarier för att göra rent bl.a inredning från alger och bôs? ett glasrör som är fullt med alger blir gnistrande rent om de för ligga i klorin en stund, precis samma sak händer med klorin i toalettkröken, det oxiderar med "biologisk" materia.
Citera
2013-01-19, 14:49
Medlem
Kaustik soda.
Citera
2013-01-19, 21:36
Medlem
Fosforsyra eller i nödfall citronsyra.
Citera
2013-02-06, 01:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
För alla tvivlare så har jag en mindre trevlig bild, hällde i klorin för några kronor sen fick det ligga och verka ett par timmar innan jag spolade, efter några dagar tog jag en mer trevlig bild.

Ett par fläckar ovanför vattnet finns kvar men kröken, den är soperen med en minimal arbetsinsats.
Citera
2013-02-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
För alla tvivlare så har jag en mindre trevlig bild, hällde i klorin för några kronor sen fick det ligga och verka ett par timmar innan jag spolade, efter några dagar tog jag en mer trevlig bild.

Ett par fläckar ovanför vattnet finns kvar men kröken, den är soperen med en minimal arbetsinsats.

Du vet att trådskaparen slutade skriva i tråden den 6:e december, va?

Iallafall, eftersom det är så viktigt för dig att poängtera att klorin funkar bra till att tvätta toan med så kan jag intyga att det är i princip det enda jag häller i toan mot beläggningar. Funkar asbra att låta det ligga över natten. Blanda det inte med andra medel dock, gjorde det misstaget (upptäckte senare att det stog med STORA varningsetiketter och text på paketet att det inte fick blandas med blekmedel. Bra att man är uppmärksam :/ ) och kom på det senare. Tur att mitt badrum har takfläkt som stod på medan "grytan koka", att jag bor högst upp i huset och att lägenheten är MYCKET väl-ventilerad.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
*Massor med ilska*

Hahaha wow, vilken bitterfitta :P
Citera
2013-02-06, 15:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apamedvapen
Du vet att trådskaparen slutade skriva i tråden den 6:e december, va?
Finns fler än ts som läser tråden.
Citat:
Iallafall, eftersom det är så viktigt för dig att poängtera att klorin funkar bra till att tvätta toan med så kan jag intyga att det är i princip det enda jag häller i toan mot beläggningar.
Viktigt å viktigt, mer att rätt ska va rätt och just därför fixade jag ett par bilder för det sägs ju att en bild säger mer än 1000 ord
Citera
2019-04-01, 12:16
Bannlyst
Testade klorin och det hade ingensomhelst effekt.
Andra förslag?
Vi pratar alltså om beläggningar som suttit där i flera år.
Senast redigerad av renaultmegane 2019-04-01 kl. 12:19.
Citera
2019-04-01, 12:25
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renaultmegane
Testade klorin och det hade ingensomhelst effekt.
Andra förslag?
Vi pratar alltså om beläggningar som suttit där i flera år.
Syra. Jag tycker Hessa kalkbort är bra, men om du kan få tag på maskindiskmedel för restaurangdiskmaskin så är det ännu bättre. Beläggningar som suttit flera år tar lång tid att få bort, eftersom du ska undvika mekanisk rengöring för att inte repa. Toaborste repar i allmänhet inte, men räcker heller inte till som mekaniskt verktyg.

Köp en liter Hessa kalkbort (Kalkosan kan också funka, men kräver längre verkningstid) och beväpna dig med tålamod. Häll medlet i toan, kanske 2-3 deciliter och låt stå över natten. Borsta med toaborsten på morgonen och spola. Upprepa tills beläggningarna är borta. Det kan ta upp till en vecka. För flyttstädning, där vi inte hade tid att vänta en vecka, så användes ordentliga syror med PH 2, men det är inte att rekommendera om man har tid att vänta.
Citera
2019-04-01, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Syra. Jag tycker Hessa kalkbort är bra, men om du kan få tag på maskindiskmedel för restaurangdiskmaskin så är det ännu bättre. Beläggningar som suttit flera år tar lång tid att få bort, eftersom du ska undvika mekanisk rengöring för att inte repa. Toaborste repar i allmänhet inte, men räcker heller inte till som mekaniskt verktyg.

Köp en liter Hessa kalkbort (Kalkosan kan också funka, men kräver längre verkningstid) och beväpna dig med tålamod. Häll medlet i toan, kanske 2-3 deciliter och låt stå över natten. Borsta med toaborsten på morgonen och spola. Upprepa tills beläggningarna är borta. Det kan ta upp till en vecka. För flyttstädning, där vi inte hade tid att vänta en vecka, så användes ordentliga syror med PH 2, men det är inte att rekommendera om man har tid att vänta.

Tack så mycket för tipset! Trevligt att det fanns på Ica med.
Lite nytta hade klorinet gjort ändå såg jag sen.
Nu ska skiten bort!👍
Citera
2019-04-01, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxirius
Efter googlande så ha rjag kommit fram till att det är beläggningar. Hur tas dessa bort?

köp en liter citronsaft och häll lite i toan, låt det stå över natten. testa och kör med toaborsten. Gör det ett par gånger men häll inte mycket utan lite i taget för det är citronsyra. Du vill inte skada emaljen. Något som jag hört också fungerar är vinäger men jag har aldrig testat et så det är nog bäst att inte prova det om det inte är någon annan som testat det.
Citera
2019-04-01, 22:08
Medlem
Syra- basbehandling.
köp citonsyra och blanda med lite vatten i en skurpryl den där med en rivande yta.
Eller spraya toan med citronsyralösning och gå hårt på med taolettborsten.

Fungerar inte detta gör om proceduren med nån bas istället för sur citron.
Ta bikarbonat och kör på. Spola av citronen med duschen innan såklart.
Låt saker verka en stund innan du går på med våld.
Senast redigerad av Negrolin 2019-04-01 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in