2002-11-22, 15:42
Medlem
Tjena jag hoppas kunna få hjälp med min lilla funderare... det är så att jag har 2 diskar+ tre stycken cd-dvd läsare, men jag vet inte hur jag ska koppla läsarna, och vilken jag ska köra från controllerkortet..(master och slave) dvd-rom, cd-rw, och en dvd-rw // persson
Citera
2002-11-22, 17:52
Medlem
Hur många IDE-anslutningar har du i datorn ?
Citera
2002-11-22, 18:51
Medlem
jag har 4 stycken ide platser + 4 stycken på kortet
Citera
2002-11-22, 19:00
Medlem
Då föreslår jag att du ansluter enligt följande:

Controller-kort port 1: Hårddisk 1 (master)
Controller-kort port 2: Hårddisk 2 (master)
Moderkort port 1: DVD-ROM (master) och CD-RW (slave)
Moderkort port 2: DVD-RW (master)
Citera
2002-11-22, 19:02
Medlem
det ska jag prova.. tack och bock...
Citera
2002-11-22, 22:06
Medlem
kaizens avatar
du ska ju inte ha dvdrw och dvd rom på samma.. då kan du ju inte rom till rw, eftersom om ide inte kan läsa och skriva samtidigt till två enheter på samma kabel, sen brukar i alla fall företagen rekomendera att du kör deras brännare ensam på master på en kabel, kanske inte har så stor betydelse iofs. koppla kanske hellre som jag då, hdd1(master) hdd2(slave) på ide1 moderkort eller kontrollkort gör ingen skilnad.
sen så kopplar du alla cd och dvd enheter på varsin ide plats.
borde vara stabilare. fast jag vet inte helt hundra.
Citera
2002-11-23, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaizen
du ska ju inte ha dvdrw och dvd rom på samma.. då kan du ju inte rom till rw, eftersom om ide inte kan läsa och skriva samtidigt till två enheter på samma kabel, sen brukar i alla fall företagen rekomendera att du kör deras brännare ensam på master på en kabel, kanske inte har så stor betydelse iofs. koppla kanske hellre som jag då, hdd1(master) hdd2(slave) på ide1 moderkort eller kontrollkort gör ingen skilnad.
sen så kopplar du alla cd och dvd enheter på varsin ide plats.
borde vara stabilare. fast jag vet inte helt hundra.
Mitt alternativ ger bäst prestanda hos diskarna, annars om man vill ha stabilare och säkrare CD-bränning bör man välja detta alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in