• 1
  • 2
2013-10-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Nr man betraktar pristagare till Nobelpriset i ekonomi s har jag reagerat att nstan alla kommer frn USA.

Tittar man p USA lite nrmare, s ser man ett land med ett gigantiskt handelsunderskott, och med en enorm statsskuld.

Det verkar att kommittn som utser vinnaren r helt fartblind.

Kanske kommer snart Greklands ledande ekonomer att tilldelas Nobelpriset i ekonomi?

Jag tycker det r mrkligt att riksbanken tillts utdela ett pris till Alfred Nobels minne och drmed ka snlskjuts p hans namn.

Det fanns en anledning till att Nobel inte instiftade priset frn brjan och jag frstr honom mycket vl.

Ekonomi r ingen vetenskap och har inget att gra med fysik, kemi och medicin.
Citera
2013-10-14, 15:29
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opulent
Jag tycker det r mrkligt att riksbanken tillts utdela ett pris till Alfred Nobels minne och drmed ka snlskjuts p hans namn.

Det fanns en anledning till att Nobel inte instiftade priset frn brjan och jag frstr honom mycket vl.

Ekonomi var ingen vetenskap nr han dog, men samhllet har vl frndras.
Citera
2013-10-14, 15:40
Medlem
Torps avatar
Citat:

Att utge pris i ngons minne, r det reglerat till slkten att avgra, eller finns det ens ngonting som reglerar sdant? Angende ekonomi som vetenskap, se mitt nsta stycke.

Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen

Smaka p namnet. Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne. "Ekonomisk vetenskap" r inte samma sak som att ekonomi skulle vara en vetenskap, det implicerar bara att man har forskat om ekonomi. Man kan bedriva vetenskap om vilket mne som helst. Drmed r diskussionen ointressant.
Senast redigerad av Torp 2013-10-14 kl. 15:42.
Citera
2013-10-14, 23:09
Medlem
VonFanderblads avatar
Ngra kommentarer till dagens kandidater? Det kndes ju ganska sjlvklart att Fama skulle f det frr eller senare, ven kul att Shiller fick det d han bde r en duktig akademiker och en trevlig frelsare. Hans frelsningar finns bland annat p youtube.
Citera
2013-10-15, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vettig
Senaste finanskrisen r ju delvis orskad av felaktiga teorier som fick riksbankens pris:
http://www.bloomberg.com/news/2010-1...conomists.html

S lite krasst kan man sga att Sveriges riksbank orskade finanskrisen
Om du s dr okritiskt bara accepterar det balskor hver ur sig s kan du lika grna g till biblioteket och lsa om barna hedenhs och tro p det.

Och i det hr fallet r det bara en som gr reklam fr sig sjlv och sin bokfrsljning som antagligen lyckats snika till sig gratisreklam.

Det han refererar till har inget med finanskrisen att gra. (Show me den som tror det).

Fr Merton med fleras alster gller att de gjort antaganden. Och dessa r klart redovisade. Gller inte antagandena s gller inte heller resultaten. Det r sedan var och ens EGET ansvar att reda ut om frutsttningarna r tillrckligt vl uppfyllda.

Och att folk trott lite fr mycket p vissa antaganden framgick i LTCM-fallet. Och det knner folk till. Efter 98 gr det inte att frska skylla p merton mfl. D har man ingen koll.

Sedan finns enkla teorier och s finns verklig implementation. Och det r inte samma sak. Lngt ifrn.
Citera
2013-10-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Ngra kommentarer till dagens kandidater? Det kndes ju ganska sjlvklart att Fama skulle f det frr eller senare, ven kul att Shiller fick det d han bde r en duktig akademiker och en trevlig frelsare. Hans frelsningar finns bland annat p youtube.
Eugene Fama blev intervjuad av John Cassidy som publicerades i the New Yorker 2010

Cassidy: Back to the efficient markets hypothesis [a mainstay of orthodox neoclassical theory]. You said earlier that it comes out of this episode pretty well. Others say the market may be good at pricing in a relative senseone stock versus anotherbut it is very bad at setting absolute prices, the level of the market as a whole. What do you say to that?

Fama: People say that. I dont know what the basis of it is. If they know, they should be rich men. What better way to make money than to know exactly about the absolute level of prices.

Cassidy: So you still think that the market is highly efficient at the overall level too?

Fama: Yes. And if it isnt, its going to be impossible to tell.

Den effektiva marknadshypotesen skulle sledes vara en Tautologi.
Senast redigerad av Eratosthenes 2013-10-15 kl. 14:11.
Citera
2013-10-16, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
"Ekonomisk vetenskap" r inte samma sak som att ekonomi skulle vara en vetenskap, det implicerar bara att man har forskat om ekonomi. Man kan bedriva vetenskap om vilket mne som helst. Drmed r diskussionen ointressant.

Absolut. Du har rtt. Men detta r endast semantik.

Oavsett om man KAN bedriva ekonomisk, astrologisk eller ufo-logisk vetenskap s tror jag inte Nobel skulle vilja belna dessa omrden med sitt pris. Han ville frmja vetenskapen och drfr tycker jag ekonomipriset r lika mycket fel som jag skulle tycka att ett astrologipris till Alfred Nobels minne skulle vara fel.
Citera
2013-10-16, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen

Vad som r vetenskap frndras inte p grund av hur samhllet frndras. Det just det som r definitionen av vad som r vetenskap.
Citera
2013-10-16, 10:50
Medlem
Citat:
Absolut. Du har rtt. Men detta r endast semantik.

Oavsett om man KAN bedriva ekonomisk, astrologisk eller ufo-logisk vetenskap s tror jag inte Nobel skulle vilja belna dessa omrden med sitt pris. Han ville frmja vetenskapen och drfr tycker jag ekonomipriset r lika mycket fel som jag skulle tycka att ett astrologipris till Alfred Nobels minne skulle vara fel.
Hur definierar du fred och litteratur fr att f dem till vetenskap?
Citera
2013-10-16, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Nr man betraktar pristagare till Nobelpriset i ekonomi s har jag reagerat att nstan alla kommer frn USA.

Tittar man p USA lite nrmare, s ser man ett land med ett gigantiskt handelsunderskott, och med en enorm statsskuld.

Det verkar att kommittn som utser vinnaren r helt fartblind.

Kanske kommer snart Greklands ledande ekonomer att tilldelas Nobelpriset i ekonomi?

USA har ett mycket bra och diversifierat forskningsklimat. ven en diversifierad forskningsfinansiering. Detta r en orsak till att detta land vunnit mnga nobelpris genom tiderna.

Hr kan du hra vad 2st av pristagarna tycker.

http://www.econtalk.org/archives/201...n_finance.html
http://www.econtalk.org/archives/200...r_on_hous.html

Detta r enligt mig den bsta podcasten i nationalekonomi.
Citera
2013-10-16, 23:30
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Vad som r vetenskap frndras inte p grund av hur samhllet frndras. Det just det som r definitionen av vad som r vetenskap.

Det var ju lite det som var min pong serr!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in