• 1
  • 2
2005-04-23, 21:21
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CDP
Jag lste p ett stort pokerforum att det inte r ngon srskild skillnad mellan niverna. Detta m vara sant fr 20 dollar och uppt, men om man r tveksam p hur mycket man kan tjna osv kan det vara bttre att spela tv 5$ samtidigt n en 10$. Det gr att tjna hyggligt p detta. En riktig guldgruva r 5$ shorthanded TURBO borden p pokerroom (betsson). Nstan omjligt att inte hamna ITM (In the money) och ett mycket bra vningsverktyg fr final tables.

Man mste knna sin niv innan man verkligen ger sig in i det helhjrtat. Om man inte r sker p sin frmga s mste man va, va, studera och sedan va lite mer. Jttemnga mnniskor verkar skryta hit och dit om framgngar i poker och om hur mycket de tjnar och det r vldigt positivt att mnga kan lyckas s vl. Men man mste ocks ha starkt psyke. Pallar man att ka ut mot ett set med femmor nr man sitter p par i ess nr det gller mer pengar n vad man har bankroll fr? F saker gr s ont som att frlora pengar man inte har rd att frlora. Det spelar ingen roll hur bra det gr. Frr eller senare hnder nt du inte rknat med. Du frlorar en vecka i streck. Du stter dig inte ner vid bordet och VET att du r bttre n de flesta. Kronisk tilt. Det vrsta som finns fr en pokerspelare.

Jag gjorde sjlv misstaget att ge mig in p 20$ bord fr tidigt. Fick sitta uppe hela natten med 5$ bord fr att g jmnt.

En tumregel fr mig r att mrker jag att jag inte vgar SPELA om mina pengar s r jag p fr hg niv. Vgar jag inte hja en pottstorlek mot en mesig semi-bluff bara fr att jag r rdd fr att frlora min buy-in s r jag p fr djupt vatten.

Du sger att du har koncentrationssvrigheter vid ett vanligt bord. Uttrkad? Kr tv bord samtidigt. D spelar du inte skrphnder fr att du har trkigt eller vill se lite action. Om du inte r van att spela tv bord samtidigt gr det ltt att lra sig takten genom att va p ngra playmoney bord.

Slutligen vill jag bara sga att jag har lst vldigt mnga inlgg med sikter och pstenden om hur poker ska spelas, hur man vinner osv osv. Jag tror att allt fr mnga missat att de allra bsta spelarna klarar av att frlora och komma tillbaka. Dessa spelare r bst fr de kan gra oerhrt smarta drag. Tex att lgga AQ eller AJ i rtt lge. Alla har sett otroligt hftiga showdowns dr ett annat set blir slaget av en stege p rivern eller t ex en kk slr en floppad frg eller nt liknande. Allt det dr r vldigt underhllande kul men jag fr nog aldrig mer sn gshud som jag fick nr jag sg John Juanda lgga AQ off innan floppen. Hans motstndare hade AK. Det r OTROLIGT svrt att lgga AQ p ett shorthanded-bord. Det r jtteltt att g all-in. Det sitter nstan inbyggt i armen. Hger, hger, hger. Men fold-knappen r viktigast. Srskilt i Sit n Gos. Du nmner att du blir otlig. Det blir andra ocks, och det gr att se. Lgg mrke till galningen vid bordet p en SNG och ta en enda pott frn honom s r du ITM p nolltid.

Hoppsan detta blev visst lite vl lngt. Nja, hoppas att du tyckte att det var informativt.

CDP
Mycket bra inlgg. De SNG's jag har krt har det gtt rtt bra p, det blir till att stta in ngra hundra nr lnen kommer nu p mndag och brja... Vilka pokersajt rekomenderar ni spelare?
Citera
2005-04-23, 21:29
Medlem
CDPs avatar
Tack.

Jag har inte provat ngon annan pokersite n pokerroom (betsson) och absolutepoker.com. Undvik absolutepoker. Hga avgifter och lga utbetalningar. Om man vill spela mnga turneringar p lg niv r pokerroom bra, fr avgiften r 10% fr 5$-borden. Den r annars 20% p de flesta andra siter. Alltid bra SNGs p gng och ven shorthanded multi-tables och turbos.

Fungerar jttebra fr mig.

Har ven testat expekt.com, men jag klarar inte av klientens design. Det enda jag numera anvnder mitt expekt-konto till r att titta p pokertokarna Dared, Zweig, m.fl.
Citera
2005-04-23, 21:36
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Tack.

Jag har inte provat ngon annan pokersite n pokerroom (betsson) och absolutepoker.com. Undvik absolutepoker. Hga avgifter och lga utbetalningar. Om man vill spela mnga turneringar p lg niv r pokerroom bra, fr avgiften r 10% fr 5$-borden. Den r annars 20% p de flesta andra siter. Alltid bra SNGs p gng och ven shorthanded multi-tables och turbos.

Fungerar jttebra fr mig.

Har ven testat expekt.com, men jag klarar inte av klientens design. Det enda jag numera anvnder mitt expekt-konto till r att titta p pokertokarna Dared, Zweig, m.fl.
Hmm, verkar inte vara nn bonus p frsta insatsen... Ingen som har ngot tips p ngon sida med bra SNG's och duglig bonus?
Citera
2005-04-23, 21:40
Medlem
Pendeltgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutas
Mycket bra inlgg. De SNG's jag har krt har det gtt rtt bra p, det blir till att stta in ngra hundra nr lnen kommer nu p mndag och brja... Vilka pokersajt rekomenderar ni spelare?

En liten favorit p SNG jag har ftt r www.bugsysclub.com. ven de har 10% avgiftp SNG bord samt turneringar. 1500 i startmarker och 10 minutersintervall p blinden. ( finns undantag, s:k rapid fire SNG med 5 minuters intervall ). 20+2 dollars SNG brjar med 2000 i marker. Man fr ven en 20% deposit bonus frsta gngen vilken kan clearas ven med SNG spel.

Dessutom mkt nice mjukvara, klart snyggaste jag sett, och korten p floppen kommer 1 och 1, klart mer spnnande d.
Citera
2005-04-23, 21:44
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
En liten favorit p SNG jag har ftt r www.bugsysclub.com. ven de har 10% avgiftp SNG bord samt turneringar. 1500 i startmarker och 10 minutersintervall p blinden. ( finns undantag, s:k rapid fire SNG med 5 minuters intervall ). 20+2 dollars SNG brjar med 2000 i marker. Man fr ven en 20% deposit bonus frsta gngen vilken kan clearas ven med SNG spel.

Dessutom mkt nice mjukvara, klart snyggaste jag sett, och korten p floppen kommer 1 och 1, klart mer spnnande d.
Den ser inte s dum ut... Inte omjligt att det blir den, ngon som har fler tips?
Citera
2005-04-25, 19:46
Medlem
daladanss avatar
Jag har spelat hold-em turneringar p expekt och ladbrokes,det r skitsvrt att lyckas ta sig till pris nr det r med minst 200-300 spelare frn brjan

D kom jag att tnka p sit and go och tnkte jag skulle spela det istllet,sagt och gjort anmlde mig p ett bord fr 10st spelare 5$ insats.
Nr spelet brjade upptckte jag att jag anmlt mig till Omaha och inte hold-em,hade aldrig spelat omaha s hade lite svrt att hnga med frst.

Spelade klart turneringen och kom 2a vann 15dollar
Det var rtt s kul tyckte jag och spelade 4st turneringar till med resultatet 1a,3a,delad 3a och 1a sammanlagt 65 dollar till,totalvinsten blev efter insatserna 52,5$

Jag har bara spelat 5st sit and go och hamnat p prisplats varje gng,har jag haft en osannolik tur eller

Nr jag spelade tog jag det lugnt i brjan av spelet medans de andra slog ut varandra med all-ins,jag upplevde att det bara var att ligga lgt i brjan och brja spela nr det var 4-5 spelare kvar.

Ikvll efter jobbet ska jag hem och lira lite igen,en frdel till r att det bara tar runt 30min sen r spelet klart.

Finns det ngot trkigare n att spela en hold-em turnering i 2-3timmar och sedan ka ut precis innan prisplats
Citera
2005-04-25, 21:43
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Dessa spelare r bst fr de kan gra oerhrt smarta drag. Tex att lgga AQ eller AJ i rtt lge. Alla har sett otroligt hftiga showdowns dr ett annat set blir slaget av en stege p rivern eller t ex en kk slr en floppad frg eller nt liknande. Allt det dr r vldigt underhllande kul men jag fr nog aldrig mer sn gshud som jag fick nr jag sg John Juanda lgga AQ off innan floppen. Hans motstndare hade AK. Det r OTROLIGT svrt att lgga AQ p ett shorthanded-bord. Det r jtteltt att g all-in. Det sitter nstan inbyggt i armen. Hger, hger, hger.

Inte alls. I vissa situationer r det hur ltt som helst att folda AQ. Mot ett hrt spel r AQ nstan ALDRIG favorit. Antingen r den knapp underdog (mot mindre par) eller s r den fullstndigt krossad (mot AA-QQ och AK). Har en spelare agerat kraftfullt fre en sjlv s r man vanligen uppe mot den senare distributionen, AQ slr bara en ren bluff d. I ett lge som Juandas r det den folden ett dussinspel fr en duktig pokerspelare, det r den till och med fr mig som INTE r srskilt duktig.

Inget illa menat, men blir du s imponerad av det spelet har du oerhrt mycket kvar att lra om poker. Frgorna du alltid mste ha hngande i skallen r:
1. Med vilken handdistributionen gr motstndaren det spelet?
2. Hur ligger jag till i snitt mot den distributionen?

Svaren i fallet Juanda (om nu Juanda inte r sker p att motstndaren
bluffar) r
1. AA-TT, AK, AKs.
2. Riktigt jvla illa. 30 % ungefr.
Slutsats: Enkel fold.
Citera
2005-04-26, 10:51
Medlem
CDPs avatar
Visst, det r jtteltt att folda AQ shorthanded.

*skrattar*

Frresten, ja, jag har mycket kvar att lra mig om poker. Har inte du det?
Citera
2005-04-26, 11:43
Medlem
Smockads avatar
Citat:

Det hr visar p att du inte har koll p vad du snackar om. Du fokuserar p helt fel sak. Gissningsvis fr att du har lst ngonstans att man kan ha lgre starthandskrav shorthanded. Det r sant generellt sett, men den som har frstelse fr spelet klarar av att anpassa sig till den specifika situationen istllet fr att spela efter allmnna principer. Denna frmga saknar du.

Om motstndaren representerar en vldigt stark hand mste du anpassa dig efter det, oavsett om det r shorthanded eller fullbord. Motstndaren hjer ur tidig position. Juanda reraisar tungt. Motstndaren gr all in. Juanda kan bara syna om han tror att motstndaren bluffar och hur troligt r det?

Citat:

Jo, massor, men inte lika mycket som du. Sorry, men du kan omjligen vara srskilt duktig om du inte frstr ovanstende resonemang.
Citera
2005-04-26, 11:54
Medlem
Duerfians avatar
Citat:

*skrattar*

Det beror helt p lge. Att lgga AQ fr ett all-in bet kan i vissa lgen vara en sjlvklarhet oavsett om det r shorthanded eller ej.

Fr att bli bra p SnG mste man inse att pushing range och calling range ser helt olika ut.
Citera
2005-04-26, 12:11
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
Det beror helt p lge. Att lgga AQ fr ett all-in bet kan i vissa lgen vara en sjlvklarhet oavsett om det r shorthanded eller ej.

Fr att bli bra p SnG mste man inse att pushing range och calling range ser helt olika ut.

Mycket kloka ord. Srskilt det senare r ngot som mnga dliga pokerspelare har oerhrt svrt att fatta, "the Gap concept".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in