Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-15, 15:09
Medlem
runefjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisson
Har de fått diagnoserna före eller efter sina brott?
Just Breivik har inte fått den diagnosen alls. I så fall är det väldigt nyligen. Det spekulerades kring det i anslutning till rättegången, någon av psykiatrikerna ansåg att han hade det, men han har inte fått diagnosen.
Citera
2012-12-15, 15:09
Medlem
Hade Adam kontakt med sin far? Brodern hade han i alla fall inte träffat på några år.
Citera
2012-12-15, 15:15
Medlem
Sumo7s avatar
Fan så tragiskt!

Man kan diskutera fram och tillbaka varför han gjorde det, vad led han av osv vilket vi troligen aldrig riktigt kommer få reda på.
Det jag vet är detta;

http://www.youtube.com/watch?v=l8rMYyegT5Y
Citera
2012-12-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Oj ursäkta att jag sa sjukdom. Det är ju helt okej att kalla Alzheimers för en sjukdom, men även det är ju ett handikapp, men jag antar att det bara är ett handikapp om man föds med det eller råkar ut för en olycka. Och ursäkta mig att jag inte delade in texten i stycken så idioter förstår vad jag skriver. Men herr expert kanske vill förklara den vetenskapliga kopplingen mellan Aspergers och serie/massmördare?

I stort sätt varenda person som utfört såna här vidriga handlingar lider av Aspergers

James Eagan Holmes = Aspergers
Seung-Hui Cho = Aspergers
Anders Breivik = Aspergers
Eric Harris och Dylan Klebold = Aspergers
Och många andra.

Nu säger jag inte att Aspergers automatiskt betyder mördare, men att sjuka mördare som mördar utan några motiv i överlag betyder Aspergers. Bill Gates, Einstein, Darwin och många andra stora människor har eller hade Aspergers, och dom har lyckats bättre i livet än vad många andra bara kan drömma om.

Om du nu som "expert" anser att Aspergers inte har en bidragande effekt till sånt här så får du väl fortsätta leva i förnekelse. Du kan fråga varenda psykolog, dom kommer alla att säga att det finns klara kopplingar mellan serie/massmördare och Aspergers.

Och vill du i fortsättningen bli tagen på allvar så föreslår jag att du slutar kallar folk för efterblivna pattskallar när du försvarar autism och Aspergers.
Aspergers medför ingen försämring, den är statisk liknande CP-skada, rullstolsbunden etc, alzheimers har en tydlig sjukdomsbild där symtomen förvärras med tiden. Dessutom är dina påstående om asperger hos olika individer högst tvivelaktig då asocial inte är ekvivalent med Aspergers syndrom. Anmärkningar gällande din intelligens (eller brist på) stammar inte från försvar av något utan från dina bristande kunskaper. Dessutom talades det om att Anders Breivik var schizofren, vilket är tämligen intressant då diagnosen schizofreni och asperger inte kan ges samtidigt.

Mitt antagande om händelsen är följande, av någon anledning har gärningsmannen sammankopplat sin mor och hennes arbetsplats vilket för honom innebär att det är fullt rationellt att i hämnd alternativt bestraffningssyfte både döda sin mor och den klass hon undervisade.
Senast redigerad av Tephra 2012-12-15 kl. 15:27.
Citera
2012-12-15, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumo7
Fan så tragiskt!

Man kan diskutera fram och tillbaka varför han gjorde det, vad led han av osv vilket vi troligen aldrig riktigt kommer få reda på.
Det jag vet är detta;

http://www.youtube.com/watch?v=l8rMYyegT5Y

det där är så fucking true. det är "social proof" som spökar och här är info om hur rapporterade självmord gör att fler begår självmord därefter, osäkra människor följer andra människor enligt "social proof":

http://thumbnails108.imagebam.com/22603/3b918d226029254.jpg

edit: i efterhand när jag kollar på klippet du skicka så inser jag oxå en annan dimension oxå i det hela; när nyheten visas å får stor publicitet så tilltalar det massmördaren på det sättet jag var inne på förut; behovet för uppmärksamhet.

blivande massmördare får nu smakprov på hur mkt uppmärksamhet hon/han kmr få om hon/han gör nått liknande... T_T
Senast redigerad av mrpokemon 2012-12-15 kl. 15:28.
Citera
2012-12-15, 15:30
Medlem
spLitpersonaLitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbiegurl20
Enligt nation.foxnews.com ska dessutom Adams flickvän och hennes vän vara försvunna också. Det här är minsann ingen liten härva!

"One of the officials said earlier Friday that a girlfriend of one of the Lanza brothers and another friend were missing in New Jersey. Subsequently, the third official said police had talked with the girlfriend. One of the friends had to be reached in California, so it took some time."
http://www.masslive.com/news/index.ssf/2012/12/ap_source_connecticut_shooting_suspect_adam_lanza_ killed_mother_at_home.html

Jag tror mer på att det är Adams flickvän som var försvunnen, precis som du skrev. Men hon är tydligen hittad och vännen också Tur det!
Citera
2012-12-15, 15:31
Medlem
Har en andra presskonferens visats? Länk?
Citera
2012-12-15, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadeOf
Har en andra presskonferens visats? Länk?
Den är försenad med över en timme. Väntar ännu http://www.wfsb.com/category/216668/...s-livestream-1
Citera
2012-12-15, 15:37
Medlem
Att man begår självmord beror säkert på någon form av medvetande åt det "friska" hållet.. Man vet precis vad man gör, att det är fel och varför det är fel. Självmordet är en befrielse från framtida ångesttankar och hantering av sitt agerande och kontakt och försvar mot allmänheten, anhöriga osv. Om gärningsmannen vore psykiskt sjuk, typ schizofren, och bärande på narcissistiska drag och verkligen trodde på det han gjorde eller inte hade möjlighet att förstå allvarligheten hade han inte skjutit sig själv. Den här killen var smart och medveten, men fylld av hat och ångest och var trött på livet och ville få det överstökat som alla andra utstötta och socialt missanpassade galningar som utfört snarlika dåd. Jämför med narcissisten Breivik med sina schizofrena drag.
Citera
2012-12-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexha
Att man begår självmord beror säkert på någon form av medvetande åt det "friska" hållet.. Man vet precis vad man gör, att det är fel och varför det är fel. Självmordet är en befrielse från framtida ångesttankar och hantering av sitt agerande och kontakt och försvar mot allmänheten, anhöriga osv. Om gärningsmannen vore psykiskt sjuk, typ schizofren, och bärande på narcissistiska drag och verkligen trodde på det han gjorde eller inte hade möjlighet att förstå allvarligheten hade han inte skjutit sig själv. Den här killen var smart och medveten, men fylld av hat och ångest och var trött på livet och ville få det överstökat som alla andra utstötta och socialt missanpassade galningar som utfört snarlika dåd. Jämför med narcissisten Breivik med sina schizofrena drag.

om GM "bara" var trött på livet så borde det optimalaste ha varit självmord utan något mer (om du ba vill bli av me livet varför göra så stor grej av det? vad äré med dig? just do it? men nej, det behövde bli stor grej av det hela först el sj-mord kanske inte ens va i tankarna först), men jag tror det fanns en stort behov av uppmärksamhet, dvs, socialt behov, sen hade nog personen en del social skills (han fixa ju gf ffs?!) å säkerligen spegelneuroner (aka empatiförmåga), tänk dig då att mörda flertals av personer, hur FAN skulle du må om du har FÖRMÅGAN att känna deras rädsla, skrik, gråt, rinnande blod å allting? du skulle fanimig må fucking illa såvida int du verkligen hatade ungar.

sen kombinera ångesten du får från förståelsen att du skjutit din egen morsa i ansiktet, nä jag mår illa å rynkar näsan åt bara jag tänker på det. snubben må ha känt hat å/el ångest, men jag tror samtidigt det fanns stort uppmärksamhetsbehov som inte uppfylldes av random orsak(er).

människor är mer sociala varelser än vi vill erkänna men kroppskontakt e jävligt tabu i usa å det var kanske nått fel på hans morsa som inte gav han så bra uppväxt (inte att han fick spö, men int mkt mänsklig kontakt) , aja gå bara spekulera, men jag står fast vid att uppmärksamhetskåthet var en viktig faktor i detta sen om det kom som resultat av "psykisk ohälsa" är en annan femma..
Citera
2012-12-15, 15:47
Medlem
halvblinds avatar
Vad sägs om att spekulera lite om "den frånvarande pappan"?
Vilken roll har han?
Citera
2012-12-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Nej, men när personer med Aspergers eller andra kombinationer spårar ur, håll i hatten. De flesta människor har spärrar, men i en AShjärna finns de inte. De lever i sin egen begränsade värld. Dessutom har de flesta personer med Aspergers en skön cocktail av andra disorders. Därav är de tickande bomber.

Så...nej, sluta inte. Även om det var lite fel.

Jag har bland annat Asperger och jag har minst lika hårda, om inte hårdare spärrar som de allra flesta "vanliga" människor. För att klara av att göra någonting sånt här krävs det nästan en personlighetsstörning och det har ingenting med Asperger/autism att göra. Han kan säkert ha haft en personlighetsstörning samtidigt som han haft autism men personlighetsstörningen har i så fall inte uppkommit av autimsen och därför är det helt orelevant i motivfallet att han hade autism, säger jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in