Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-02, 22:13
Medlem
Kyckling rimmad i 48timmar, grillad i 6timmar serverad med stekt persiljeris.

Kycklingen rimmades i salt, vitlök och citron. Jag stoppade även in en hel citron i kycklingen medan
den var i ugnen.

http://i.imgur.com/iNuPiTp.jpg
Citera
2013-05-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
För helvete, du kan inte lägga upp sånt här när man sitter här hungrig. Ska göra godaste hönömackan för att improvisera lite.

Riktigt fin bild och köttet ser perfekt ut! Är det Sousvide förresten?

Ett sous vidat kött ser kokt ut, dvs inte den fina ytan som M4RK-5 lyckats få på sitt kött
Citera
2013-05-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegis
In med tallrikarna i ugnen en stund innan du lägger upp så har man lite längre tid på sig att njuta av varm mat.

Alldeles sant. Eller ännu enklare; hälla kokande vatten för att sedan låt ligga och värma.
Men det var under en minut som jag höll på att smälla av...sparris skall läggas upp rätt tid, samtidigt få ut köttet, packa in i folie, vätskan till bearnaise klar, sila, släng estragon o schallotenlök, ner med smör i samma lilla kastrull (tvättad emellanåt), hålla koll på att inte såsen skär sig osv... till slut står man i köket o bara skriker: helvete!!!

Sedan tar man det fina fisken och allt blir bra igen.

Kommentar till Kakisbakis: Perfekt lagad kylling! Måste prova i dagarna.
Citera
2013-05-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M4RK-5
Alldeles sant. Eller ännu enklare; hälla kokande vatten för att sedan låt ligga och värma.
Men det var under en minut som jag höll på att smälla av...sparris skall läggas upp rätt tid, samtidigt få ut köttet, packa in i folie, vätskan till bearnaise klar, sila, släng estragon o schallotenlök, ner med smör i samma lilla kastrull (tvättad emellanåt), hålla koll på att inte såsen skär sig osv... till slut står man i köket o bara skriker: helvete!!!

Sedan tar man det fina fisken och allt blir bra igen.

Kommentar till Kakisbakis: Perfekt lagad kylling! Måste prova i dagarna.

Hahaha. Det där känner jag igen. Egentligen en enkel rätt men allt ska tajmas och då blir det jobbigt. Det blir f ö nästan alltid jobbigt med tajming när man gör bea eller risotto
Citera
2013-05-02, 22:29
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakisbakis
Ett sous vidat kött ser kokt ut, dvs inte den fina ytan som M4RK-5 lyckats få på sitt kött

Nu har jag aldrig lagat sous vide själv, men är det inte brukligt att hastigt ge köttet stekyta efter vattenbadet om det är vad man är ute efter?
Citera
2013-05-02, 22:33
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Omnomnomnom...
Snart kommer det väl någon och påstår att det där inte är bolognese, utan köttfärssås, men skit i dem, för det såg hur gott som helst ut.

Inga problem att kalla det på bilden för bolognese, men spaghetti?! Det ska vara tagliatelle!!!1ett

Skämtar bara, det ser riktigt mumsigt ut.
Citera
2013-05-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Nu har jag aldrig lagat sous vide själv, men är det inte brukligt att hastigt ge köttet stekyta efter vattenbadet om det är vad man är ute efter?

Japp min formulering var inte den bästa, får skylla på vinet :P

De jag ville ha sagt var att; det inte går att se om köttet är sous vidat eller inte utifrån ytan annat än den "kokta looken".
Citera
2013-05-03, 00:53
Medlem
han solos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Kroppkagor!

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/kropp_kakor-538.jpg

HAR DU SOJA PÅ KROPPKAKORNA!??

Även för dig... Ett nytt lågvattenmärke. Om det är sant. Jag vill inte tro det.

Har du i de facto, soja på så blir jag skvatt galen och går ut för att strypa lite allmänt löst folk
Citera
2013-05-03, 01:00
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
HAR DU SOJA PÅ KROPPKAKORNA!??

Även för dig... Ett nytt lågvattenmärke. Om det är sant. Jag vill inte tro det.

Har du i de facto, soja på så blir jag skvatt galen och går ut för att strypa lite allmänt löst folk
Kom in i matchen grabben, det är ju innanmätet i kroppkakorna du ser. De är ituskurna.
Citera
2013-05-03, 10:13
Medlem
Stitch81s avatar
Grillad BBQ-burgare gjord på högrevsfärs blandat med BBQ-sås och chiliflakes. Satt som smäck!

http://ensmakavkarin.files.wordpress...q-burgare1.jpg
Citera
2013-05-03, 11:45
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81
Grillad BBQ-burgare gjord på högrevsfärs blandat med BBQ-sås och chiliflakes. Satt som smäck!

http://ensmakavkarin.files.wordpress...q-burgare1.jpg
Fyyy fan så gott det såg ut, och låter. Skönt att se en hamburgare av den typ som faktiskt går att ta en tugga av. Någon kunnig kanske kan förklara för mig varför i h-e-l-v-e-t-e alla lite "finare" burgare numera har samma omkrets som en snusdosa, men är flera decimeter höga? Det säger ju sig självt att man inte får in dem i käften, så hur äter man dem egentligen? På tvären? Eller puttar man bara omkull dem och äter med kniv och gaffel? Vad är då poängen med att stapla dem från första början?

Vad är det för friterad historia till höger om den, förresten?
Citera
2013-05-03, 11:56
Medlem
Stitch81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Fyyy fan så gott det såg ut, och låter. Skönt att se en hamburgare av den typ som faktiskt går att ta en tugga av. Någon kunnig kanske kan förklara för mig varför i h-e-l-v-e-t-e alla lite "finare" burgare numera har samma omkrets som en snusdosa, men är flera decimeter höga? Det säger ju sig självt att man inte får in dem i käften, så hur äter man dem egentligen? På tvären? Eller puttar man bara omkull dem och äter med kniv och gaffel? Vad är då poängen med att stapla dem från första början?

Vad är det för friterad historia till höger om den, förresten?

Jag stör mig också på för tjocka burgare! För mig har det varit en bra investering med en hamburgerpress. Då får man platta snygga burgare.
Potatisen är räffelpotatis. Svingod och kan köpas i frysdisken på coop
Citera
mat

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in