Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-12-26, 12:18
Medlem
WaldemarKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeiMo
Gärna!

Det jag gillar mest med låten är när den går in i det snabba läget (kallar jag för super-melodi) där kicken går på som mest. Mestadels slutet på låten när Vokalen "Yeah-hay-yeaaah" kör igång tillsammans med hihaten (5.20 in i låten). Även i mellanstadiet när melodin/volymen sakta ökar och man hör att det startar igen.

Det jag förbättrat sen tidigare versioner var att jag flyttade om "super-melodin" till att inte bara vara vid slutet utan också komma en gång vid mitten ungefär. Sen så blev det ytterliggare lite mer pill med mastering och mixing. Även ett par vokaler sattes på plats.

Eftersom jag inte har något större följarflöde varken på Soundcloud eller Facebook då jag bara gjort två låtar och inte direkt vart inne och spammat sönder alla vänner att följa så hade jag hoppats nu med den senare att få en liten ökning på det. Samtidigt att fler skulle gilla denna då jag lärt mig mycket sen den första låten Highway, vilket jag tycker jag lyckats med då jag fått ca 350 unika lyssnare enbart på soundcloud på en veckas tid mot vad jag fick på Highway där det tog några månader.

Sen har jag även fått flertalet likes på den vilket jag inte hade innan, så det är väll lite positivt.

Melodin var något jag kom på i huvudet när jag satt i programmet, har väldigt lätt för just att komma på olika melodier och sådär. Det som jag mest har haft svårt för i skapandet av låtarna är att lära mig alla nya grejer då jag lär mig allting samtidigt som jag gör låten, vilket också gör att vissa saker tar en hel del tid.

Synthen som körs testade jag mig fram via Sylenth1 först, men hittade ingen som jag tyckte var tillräckligt bra. Så körde igång nexus där jag hittade en som passade, så efter lite trixxande i EQn så fick jag så som jag gillade tillslut. Just hur jag sedan satt ihop låten är nog taget lite influenser från Wakanda och några av SHMs låtar, just med en fet bas som körs till en lätt melodi har väll blivit lite utav mainstream sen Wakanda började med det, så tänkte att jag kunde försöka lära mig hur man gjorde så och för att det passade ihop med supermelodin tyckte jag.

Då tackar jag ödmjukast för den för att du tog dig tid att skriva ett så utförligt inlägg.
Det borde fler göra, då får låten en liten bakgrundens historia också.
Tack!
Citera
2014-02-21, 00:07
Medlem
DeiMos avatar
En liten fråga till alla.

När ni mixar, brukar ni köra limit till ca -6 db vid varje kanal och sedan ca -1 Db i Master kanalen?
Citera
2014-02-21, 00:48
Medlem
ChaseKyles avatar
Citat:
En liten fråga till alla.

När ni mixar, brukar ni köra limit till ca -6 db vid varje kanal och sedan ca -1 Db i Master kanalen?

EDIT:

Tror jag missuppfattade frågan haha. Jag brukar bara dra ner mastern en viss volym, men brukar väl vara runt där -6 db
Senast redigerad av ChaseKyle 2014-02-21 kl. 00:51.
Citera
2014-02-21, 02:36
Medlem
DeiMos avatar
Så mastern lägger ni på Ca -1 då och individuella kanaler, synthar, kickar osv på -6?
Citera
2014-02-21, 09:23
Medlem
ChaseKyles avatar
Citat:
Så mastern lägger ni på Ca -1 då och individuella kanaler, synthar, kickar osv på -6?

Nej. Drar bara ner master rint -6

Låter resten vara.
Citera
2014-03-24, 16:56
Medlem
Under mixningen bör man inte sänka mastern då taket sänks. Detta är ett no-no, i vilket fall enligt det jag än så länge läst på om mastering och enligt dem jag skickat till. Använd busses/sends/grupper whatever och använd brickwalls på dem istället.
Citera
2016-02-13, 04:27
Medlem
DeiMos avatar
Halloj allihopa!

Var ett bra tag sedan denna tråd uppdaterades. Har fått lite mer tid på sistone och fixat ihop en låt och pillar på lite fler kommande.

Mader - Welcome

https://soundcloud.com/officialmader/mader-welcome

Alternativt Spotify om ni har det (ignorera det felaktiga albumcovern som de har råkat skicka ut haha)
https://open.spotify.com/track/2F7UWDtLZsMZcI2BzMT77v
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in