2013-01-10, 00:42
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Nej till att uttag beskattas eller nej till att bara insättningar beskattas?

Uttag beskattas ej som AktieStrindberg skrev i inlägg #4.
Citera
2013-01-10, 01:16
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Beskattas uttag numera i ISK/KF? Trodde bara insättningar beskattades.

Värdet på ISK vid ingången av varje kvartal delat på fyra är underlaget. En insättning som jag gör idag, som jag sedan tar ut till samma belopp om en vecka kommer inte skattas eftersom det är i samma kvartal
Citera
2013-01-10, 01:22
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popman123
Värdet på ISK vid ingången av varje kvartal delat på fyra är underlaget. En insättning som jag gör idag, som jag sedan tar ut till samma belopp om en vecka kommer inte skattas eftersom det är i samma kvartal

Det stämmer inte tyvärr. Alla insättningar räknas.
Citera
2013-01-10, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Uttag beskattas ej som AktieStrindberg skrev i inlägg #4.

Ok, missade det.
Citera
2013-01-10, 10:15
Medlem
Citat:

Det funkar tyvärr inte riktigt så. Enligt din teori hade man kunnat ta ut pengarna dagen före kvartalsavslut och då slippa skatta över huvud taget? Det är insättningar+innehav som beskattas.
Citera
2013-01-10, 10:28
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurgul
Det funkar tyvärr inte riktigt så. Enligt din teori hade man kunnat ta ut pengarna dagen före kvartalsavslut och då slippa skatta över huvud taget? Det är insättningar+innehav som beskattas.

Innebär detta att ISK är olämpligt för månadssparande? Dvs att det är dåligt med flera insättningar?
Citera
2013-01-10, 11:05
Medlem
Citat:
Innebär detta att ISK är olämpligt för månadssparande? Dvs att det är dåligt med flera insättningar?

Nej. Det spelar ingen roll om du sätter in 10.000kr x1 eller 5000kr x2. Möjligtvis att det blir lägre skatt då du sätter in 5000kr x2 eftersom den andra insättningen kan hamna på ett annat kvartal.

Det är däremot olämpligt om du vill spara pengar en dag, dagen efter ta ut dom, dagen efter det sätta in dom igen osv.
Citera
2014-06-18, 02:27
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Det stämmer inte tyvärr. Alla insättningar räknas.
Räknas varje likvid på aktieförsäljning som en insättning?
Citera
2014-06-18, 07:48
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

Nej. Inte heller utdelningar räknas som insättningar.
Citera
2014-06-18, 13:04
Medlem
edelmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

Inget som sker inom ISK-"skalet" beskattas.
Citera
2014-06-18, 14:13
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:

Nej, men det kan ju vara lämpligt att ha insättningen i början på månaden, så att man t.ex. inte har en insättning 31/9 som man måste skatta för då, och sen ska skattas igen dagen efter (första dagen av nästa kvartal).
Citera
2014-06-18, 18:22
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Nej, men det kan ju vara lämpligt att ha insättningen i början på månaden, så att man t.ex. inte har en insättning 31/9 som man måste skatta för då, och sen ska skattas igen dagen efter (första dagen av nästa kvartal).

Fast för småspararen handlar det om pengar motsvarande nån öl på krogen. Eller knappt ens det. Kanske en öl från sytemet i öl mätt ^^

Men ser man det som ett slags spel och tycker det är roligt att planera så.
-------------

När det gäller TS fråga även att det är en bumpad tråd....

När man säljer av ett innehav så är inte det ett uttag som sedan måste beskattas på nytt som en insättning utan en föräljning landar i ISK som likvida medel som kan återinvesteras. Man kan köpa och sälja hur många gånger man vill. Det påverkar inte skattemässigt fören du tar ut pengarna från själva ISK (om du sätter in dom igen efteråt alltså. Men varför tar man då ut dom till att börja med?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in