Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-04, 13:23
Medlem
Starobrnos avatar
Jag och säkert många av er andra har faktiskt åkt på Estonia; skutan hette under 80-talet M/S VIKING SALLY och körde Stockholm - Mariehamn - Åbo och Kapellskär - Mariehamn - Nådendal. Har bara åkt en gång, minns returen hem, kanske 15-18 sek-m nordan och skutan krängde illa och de flesta spydde men inte jag. Tänkte hur det kan vara möjligt för så stor skuta att gunga så.

Jag hörde om förlisningen på radio, sedan åkte jag till skogen för att jobba, det var några minus den morgonen och en fin dag. Ingen anhörig som strök med.
Citera
2024-10-04, 13:51
Medlem
Ung och dum som jag var på den tiden så utgick jag ifrån att det var en olycka utan vidare .

Fast å andra sidan var detta innan konspirationsteorierna fick ett ansikte
Citera
2024-10-04, 21:18
Medlem
flaess avatar
Jag var runt 10 år gammal, och väcktes av mamma som var tydligt skärrad när hon berättade om att det hade inträffat något fruktansvärt på Östersjön. En stor färja hade sjunkit och nästan alla var döda! Jag kunde inte riktigt ta in det hon sa, det var helt enkelt så osannolikt att något dylikt kunde inträffa i det välutvecklade Norden.

Sedan gick jag till skolan där vi löpande under dagens lopp fick reda på allt mer om katastrofen. Jag bodde då som nu i Uppland, så sannolikheten var stor att någon på skolan kände något av offren. Tyvärr förhöll det sig så, en elev i min ålder miste en släkting, och min pappa miste en gammal arbetskollega.
Citera
2024-10-07, 13:55
Medlem
30 år sedan nu.. Tiden går. Tippar på att minst 78% av dagens registrerade på här på FB inte var födda då, utan var glimten i pappas ögon.

Kommer inte ihåg vad jag gjorde, men såg bilder på avlidna i räddningsflottor.
Citera
2024-10-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan
30 år sedan nu.. Tiden går. Tippar på att minst 78% av dagens registrerade på här på FB inte var födda då, utan var glimten i pappas ögon.

Kommer inte ihåg vad jag gjorde, men såg bilder på avlidna i räddningsflottor.

Det var nog senare jag kollade foton. Kommer ihåg att jag var chockad och såg foton senare. Jag var 27år då.
Citera
2024-10-08, 00:30
Medlem
Jag gick i mellanstadiet, minns att föräldrarna hörde om det på radion tidigt på morgonen och det blev lite uppståndelse hemma i köket. Gick till skolan och tänkte nog inte så mycket mer på det, inte vad jag kan minnas i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in