Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Justitiekanslern friar tröja där Jimmie Åkesson misshandlas blodig

flashback.se

Det är inte olagligt att trycka eller bära en tröja där Jimmie Åkesson slås i ansiktet så blodet sprutar. Det slog Justitiekanslern (JK) fast igår, och väljer att inte inleda någon förundersökning. I beslutet skriver JK:

Läs hela artikeln
  • 2
  • 3
2013-01-17, 15:59
Medlem
Littlepaw13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelPiraten
Vart fan är sverige på väg? Men det allra roligaste är ju då man läser inläggen av folk som vill köpa tröjan.. bara massa negrer och blattar som står maskerad eller har någon gangster som omslagsbild.
Jag funderar grovt på att starta en sida som säljer exakt samma bild fast med en riktigt stereotyp av en neger med stora läppar osv.

Då faller det ju på att duhar avbildat en karikatyr(nu är ju visserligen åkesson en karikatyr på sig själv men ändå). Ska du vara trotsig så var åtminstone smart. Välj en Obama, Mandela eller liknande.
Dessa är befintliga personer och lär således gå under samma "offentlighetsprincip" som Åkesson verkar göra.
Citera
2013-01-17, 17:29
Medlem
Vi är INTE lika inför lagen.
Om Jimmie Åkesson hade varit en neger eller liknande hade det blivit en polisutredning och skadestånd.
Senast redigerad av Putsch 2013-01-17 kl. 17:35.
Citera
2013-01-17, 18:06
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Vi är INTE lika inför lagen.
Om Jimmie Åkesson hade varit en neger eller liknande hade det blivit en polisutredning och skadestånd.
Det är inte samma sak. Är det Jimmie Åkesson är det han som person det handlar om men är det random neger så handlar det troligen om HMF eftersom man då pekar ut en folkgrupp. Möjligen skulle det fungera med Nyamko Sambuni, men det är nog en kantboll. Däremot borde det rimligtvis vara fritt fram med motsvarande offentliga vita män, t ex Lars Ohly, Daniel Poohl eller justitiekanslern.
Citera
2013-01-18, 09:00
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är inte samma sak. Är det Jimmie Åkesson är det han som person det handlar om men är det random neger så handlar det troligen om HMF eftersom man då pekar ut en folkgrupp. Möjligen skulle det fungera med Nyamko Sambuni, men det är nog en kantboll. Däremot borde det rimligtvis vara fritt fram med motsvarande offentliga vita män, t ex Lars Ohly, Daniel Poohl eller justitiekanslern.
Det skulle nog bli ett j*vla liv om man gjorde det. Det är mycket möjligt att det skulle kunna tolkas på ett helt annat sätt. Jag tror att andra politiker än Jimmie Åkesson har rätt att känna sig hotade, när man tänker tillbaka på t.ex mordet på Anna Lindh.
Citera
2013-01-18, 09:36
Medlem
Suck.

Vad ska jag säga till mina barn om de ser tröjan? Får man gå runt med illustrerat våld på kläderna hur som helst? Eller kan det klassas som typ förargelseväckande beteende?
Citera
2013-01-18, 14:50
Medlem
PixelPiratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Littlepaw13
Då faller det ju på att duhar avbildat en karikatyr(nu är ju visserligen åkesson en karikatyr på sig själv men ändå). Ska du vara trotsig så var åtminstone smart. Välj en Obama, Mandela eller liknande.
Dessa är befintliga personer och lär således gå under samma "offentlighetsprincip" som Åkesson verkar göra.
Fast en Svensk politiker skapar nog mer uppmärksamhet, KKK har ju redan gjort tröjor där Obama hängs och dyl. Vad heter AFA:s ordförande/ledare? Kanske ska trycka upp en tröja på han.
Citera
2013-01-18, 16:15
Medlem
hottjoj3s avatar
Tycker vi trycker en tröja med en neger som blir nerslagen, undrar om den skulle frias. Och så heter den bye bye blattar
Citera
2013-01-18, 23:19
Medlem
oskyldigtanklagads avatar
Jag skickade iväg ett mail till denna kvinna.

"Hej Anna,

Mitt namn är xxx, och jag undrar rent generellt vart gränsen går för vilka tryck på tröjor du bestämmer.
Är det okej att lägga upp en bild på kungen när han slås blodig?
Eller möjligtvis Reinfeldt, Magnus uggla, eller varför inte dig?
Går gränsen vid svarta personer? Är det rasistiskt då?

Du får gärna svara på detta mail.

MVH"

Är jävligt full och lite annat, så det vart inte sådär jättebra skrivet och formulerat.
Kommer att skriva vad hon svarar, om hon gör det.
Citera
2013-01-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Man kan börja med att anmäla sidan så deras försäljningskanal försvinner.

http://www.facebook.com/pages/ByeBye/162252883906557

Äsch, det är bra att sånt får säljas. Det är som tröjor med Hitler, Che Guevara eller "Jag är en intelligensbefriad idiot". Alltid bra när folk redan med en gång berättar att de är dumma i huvudet så man slipper ödsla tid på dem.
Citera
2013-01-19, 21:10
Medlem
TommyTurbos avatar
Hur vore det med en motsvarande tröja med lilla fettot Sebbe på? *fniss*
Citera
2013-01-20, 17:21
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Borde inte en sådan tröja vara olaga hot? Hade det varit någon annan än en som etablissemanget hade bestämt ska vara fredlös, så hade det helt säkert blivit åtal.
Citera
2013-01-20, 18:36
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Varningar utdelade. Här diskuteras den juridiska frågeställningen. Det är således inte tråden där vi allmänt pitchar idéer till tröjtryck, önskar tröjor eller erbjuder oss att trycka tröjor.

/Mod
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in