Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2013-01-28, 09:57
  #85
Medlem
HipsterJugends avatar
Jag skulle säga att framtiden är Responsive.

Och språk som kommer finnas kvar är nog php, jquery, asp.net (känns som om detta håller på att dö ut), sen givetvis html5, css3 och allt annat vad det har att erbjuda.. Bara svenskarna kan uppdatera från IE7-8 så kanske det finns en möjlighet att man kan göra alla tjusigheter css33 har att erbjuda.
Citera
2013-02-05, 14:55
  #86
Medlem
Xalteds avatar
PHP håller på och dör ut. Vidrigt språk och så jävla klumpigt. Om jag var du skulle jag antingen lära mig Python/Django eller RubyOnRails, det håller helt klart på och tar över.

Och om något jävla as försöker argumentera för PHP här, brinn upp.

Peace.
Citera
2013-02-05, 16:49
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xalted
Vidrigt språk och så jävla klumpigt.
Håller med dig om detta!
Citat:
Ursprungligen postat av Xalted
Om jag var du skulle jag antingen lära mig Python/Django eller RubyOnRails, det håller helt klart på och tar över.
Jag har en RubyOnRails bakgrund och det finns många fördelar med Rails. Det bästa är att det är ett välorganiserat community när det kommer till Gems (plugins). Inte som när man vill göra något i PHP där det finns 50 olika cloner av samma sak och inget som fungerar.

Samtidigt så är det ett stort ramverk som man inte lär sig på en eftermiddag. Det är också uppbyggt kring ett arbetsflöde som inte riktigt passar moderna web applikationer. När det kommer ett väl genomtänkt ramverk som används i "production" för NodeJS så kommer det bli svårt att motivera varför man skulle välja Rails eller Django.
__________________
Senast redigerad av GastenGusten 2013-02-05 kl. 17:16.
Citera
2013-08-14, 00:17
  #88
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xalted
PHP håller på och dör ut.

Det tror jag inte, vad har du som styrker det?


Facebook, Wordpress och Wikipedia är ju alla i PHP...
Citera
2013-08-14, 01:45
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Det tror jag inte, vad har du som styrker det?


Facebook, Wordpress och Wikipedia är ju alla i PHP...

Läste en artikel för inte särskilt längesedan och den utgick efter antal jobb tillgängliga för just det språket, i den statistiken toppade PHP och Java med 12 000 jobb och därefter kom Objective C med 9000. Dem gjorde något liknande 2012 och sedan dess har PHP minskat med 0,7% vilket inte är särskilt mycket.

Sedan använder ju ca 80% av alla webbplatser just PHP. Så att det är döende kan man stryka direkt. Hittade tyvärr inte källan om vart jag läste att PHP började öka i popularitet igen, men ska se om jag kan lokalisera den.

Det hade varit intressant om Xalted kunde utveckla sitt påstående.

http://www.sitepoint.com/best-progra...guage-of-2013/
http://w3techs.com/technologies/over...g_language/all
Citera
2013-08-14, 12:09
  #90
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xalted
PHP håller på och dör ut. Vidrigt språk och så jävla klumpigt. Om jag var du skulle jag antingen lära mig Python/Django eller RubyOnRails, det håller helt klart på och tar över.

Och om något jävla as försöker argumentera för PHP här, brinn upp.

Peace.

Hur vidrigt och klumpigt PHP är beror nog mer på utvecklaren än själva språket. PHP kan vara väldigt inbjudande till att skriva spagettikod, men om man "håller tungan rätt i mun" så behöver det inte vara på detta viset. Anledningen till att många PHP-knackare skriver fulkod är väl för att många väljer detta språket som sitt första språk, och därmed inte är riktigt vana vid att skriva kod över huvudtaget.

Hur som helst. Även om det finns en uppsjö av trevliga webbramverk som både erbjuder smidigare och effektivare utvecklingsmöjligheter så kommer PHP att stanna kvar och vara en ledande teknologi i webbutvecklingsträsket i många år framöver.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback