Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2013-01-19, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Vad trevligt. Då tolkar jag det som att du håller med mig om att även SD tjänar på ett växande SvP.
Skönt att höra.

Som jag ser det finns det två grundkriterier för att en demokrati av den parlamentariska modellen ens ska tänkas kunna fungera någorlunda. Och det är det intressanta, hur det fungerar i verkligheten.

1. Ett etniskt homogent land naturligtvis med människor av samma ras och folk av uppenbara skäl.
2. En massmedia som inte styrs av fientligt inställda intressen och som avgör valen.

Tyvärr är det såhär, och det är min fasta uppfattning - att den tänkande delen av befolkningen alltid är i minoritet jämfört med följarna, fåren, de som får sin verklighetsuppfattning serverad på tv-nyheterna eller av Aftonbladet. Så har det alltid varit, och allt tyder på att det också alltid kommer att vara just så.

Resultatet blir alltså att den parlamentariska demokratin inte är folkets styrelseskick utan de som redan sitter på den reella makten. Det blir bankirernas, storföretagens och mediemogulernas styrelseskick eftersom det i praktiken blir de som avgör valen.

Jag vet att du ser det så, och du har fel. Det är också där din nationalism faller samman - du betraktar det folk du säger dig vara stolt över som överlag enfaldigt och i behov av manipulation för att gå i rätt riktning. Det är däri din extremism ligger, inte i att du vill gasa minoriteter.

Du kan inte överkomma den parlamentariska demokratin som ideologi, eftersom du inte förstår den. Man kan inte besegra en fiende man inte förstår.
Citera
2013-01-19, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Jag vet att du ser det så, och du har fel. Det är också där din nationalism faller samman - du betraktar det folk du säger dig vara stolt över som överlag enfaldigt och i behov av manipulation för att gå i rätt riktning. Det är däri din extremism ligger, inte i att du vill gasa minoriteter.

Du kan inte överkomma den parlamentariska demokratin som ideologi, eftersom du inte förstår den. Man kan inte besegra en fiende man inte förstår.

Vilken manipulation är det du talar om?
Citera
2013-01-19, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh

Bättre kan du förstås. Du har fortfarande att förklara den parlamentariska demokratins genialitet och förträfflighet. Tills du har gjort det. Ja då finns det som du säkert förstår inte så mycket för mig att bemöta. Att bara yla om att jag inte förstår demokratins väsen kommer du inte inte långt med.
Citera
2013-01-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinoRojo
Intressant. Här har vi alltså en person som sitter och ondgör sig över antisemitism men samtidigt själv fantiserar om att utrota muslimerna med kärnvapen. Som om det skulle vara bättre att vara arab-/muslimhatare än judehatare, "bara man vill utrota rätt folkgrupp så är det okej".

Här håller jag för första gången med dig. Det är just detta som gör att jag nästan hatar Sd. Denna dubbelmoralen.

Ont:

Givetvis är ett samarbete uteslutet. Tycker Jimmie gjorde detta ganska klart då Curt fick sitt mandat.
Även Hanna Wigh hade väl ringt Curt och bett honom avsäga sig sin plats.
Citera
2013-01-19, 13:58
Medlem
SwedishDissidents avatar
Oerhört trist med den moralism som finns hos många debattörer. Den reflexmässiga pavlovska moralismen, samt diverse töntiga halmgubbar, är emellertid ett vanligt fenomen och en del växer aldrig ifrån detta trams, vilket bland annat har att göra med att det är användbart i många debattsammanhang (t.ex. SD-style - "jag är inte sån, vi står för en öppen svenskhet, jag hatar nazism" och så vidare ad nauseam). SD:s öppna svenskhet är faktiskt oerhört korkad, förutom möjligen taktiskt, och tyder - om den är helt seriös - på bristande förståelse för etnokulturella och genetisk-geografiska samband i världen. Till och med Samuel Huntington påpekar i The Clash of Civilizations att etnicitet och kultur går hand i hand, och att det etniska är basen för det kulturella. Därför använder jag i regel begreppet etnokulturell, viket också går hand i hand med att "sköta sig och betala skatt". Själv skulle jag vilja ha det mer som i Taiwan och Singapore - viss tillfällig eller permanent etnisk pluralism av olika slag, men också en mycket distinkt majoritetsbefolkning som inte får undergrävas.

http://swedishdissident.blogspot.se/...kulturell.html
http://swedishdissident.blogspot.se/...interests.html
http://swedishdissident.blogspot.se/...diversity.html
http://swedishdissident.blogspot.se/...-oversikt.html
Senast redigerad av SwedishDissident 2013-01-19 kl. 14:03.
Citera
2013-01-19, 19:59
Medlem
Carlos88s avatar
Nej.

1. SD är inte i behov av SvPs stöd
2. SvP kommer aldrig komma in i riksdagen, så de har inget att ge i utbyte
3. SvP är (enligt mig, med rätta) avskytt som pesten av 99.9% av hela landet så att göra vad som helst som visar sympati gentemot dem är politiskt självmord.

Men vad hände med de sakpolitiska likheterna? Svar: de är irrelevanta, förutsättningarna för att ens titta på sakpolitiska likheter är att det finns en metapolitisk poäng att samarbeta - vilket det inte gör pga vad jag skrev ovan.
Citera
2013-01-20, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Bättre kan du förstås. Du har fortfarande att förklara den parlamentariska demokratins genialitet och förträfflighet. Tills du har gjort det. Ja då finns det som du säkert förstår inte så mycket för mig att bemöta. Att bara yla om att jag inte förstår demokratins väsen kommer du inte inte långt med.

Fast det är inte mitt jobb. Jag deltar inte i tråden för att vinna diskussionen eller övertyga dig om något. Min poäng, och jag ber om ursäkt för att jag låter svulstig, är att din och SvP:s analys är för ytlig för att kunna rå på en intellektuell tradition som är uppbackad av några av de största tänkarna i den Västeuropeiska civilisationens historia. De som står i vägen för er är inte Sjuklöverns politiker eller mediaetablissemanget. Det är döda män. Och jag tror de kommer vinna.

Dock. Som du själv påpekade så är fördjupningen av ert principprogram inte klart än. Jag misstänker att er ledar- och ansvarsprincip kan komma att tangera viktiga demokratiska principer, och då får så klart analysen modifieras.
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-01-20 kl. 00:34.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in