Citat:
Grundorsaken är varken MyHeritage eller Ancestry.
Husförhörslängderna som det mesta baseras på var inte avsedda som folkräkning utan för prästens behov. Handstilen behövde bara tolkas av dem själva och är ofta helt oläslig. Födelseår kan fela några år. Det var inte så viktigt. Alla heter Anders, Olof eller Erik. Jag har överskridit antal Anders Andersson man kan ha i My Heritages träd.
Fader okänd är vanligt.
Det finns ett annat verktyg som heter Theory of Family Relativity™ som körs i bakgrunden.
Där blir det inte många rätt. De flesta felmatchningarna beror på att folk inte matar in både födelse och dödsdatum. Svårt att göra en teori med fel indata. Ortnamn saknas ofta. Inte ens landsnamn.
Cousine Finder verkar iallafall ha en bättre algoritm.
Har provat Ancestry en månad och jag tycker samma fel förekommer där. En del släktträd i MH är importerade från Ancestry.
Husförhörslängderna som det mesta baseras på var inte avsedda som folkräkning utan för prästens behov. Handstilen behövde bara tolkas av dem själva och är ofta helt oläslig. Födelseår kan fela några år. Det var inte så viktigt. Alla heter Anders, Olof eller Erik. Jag har överskridit antal Anders Andersson man kan ha i My Heritages träd.
Fader okänd är vanligt.
Det finns ett annat verktyg som heter Theory of Family Relativity™ som körs i bakgrunden.
Där blir det inte många rätt. De flesta felmatchningarna beror på att folk inte matar in både födelse och dödsdatum. Svårt att göra en teori med fel indata. Ortnamn saknas ofta. Inte ens landsnamn.
Cousine Finder verkar iallafall ha en bättre algoritm.
Har provat Ancestry en månad och jag tycker samma fel förekommer där. En del släktträd i MH är importerade från Ancestry.
Citat:
Lite mer AI skulle kanske förbättra resultatet. Man får en match med en person och kopierar deras profil. Kopieringsprogrammet borde fatta att Anders Erik Svensson är samma person som Erik Anders Svensson om födelse och dödsdatum är desamma. Det slutar med att man får tvillingbröder som dog samtidigt.
Det här med patronymiska namnsystemet verkar inte programmen förstå.
En man kan ju inte heta Andersson om hans far hette Olof i förnamn.
Det här med patronymiska namnsystemet verkar inte programmen förstå.
En man kan ju inte heta Andersson om hans far hette Olof i förnamn.
Nej, som du skriver är inte grundorsakerna datatjänsterna, utan de människor (kunder) som lägger in felaktiga släktträd. Fel blir det om man gör den generalisering du gör, dvs. att tro att Anders Erik Svensson är samma person som Erik Anders Svensson. Det kan vara två helt olika personer som råkar födas på samma dag och till och med bo på samma torp. Men de har inte något släktskap mellan sig. Du kan heller inte föra in dödsdatum förrän du har följt Anders Erik Svensson från vaggan till graven och då är det väldigt lätt att komma in på fel Anders med familj.
Nej, håll AI och dito utanför detta. AI är bra på att tyda handskrift med Swedish Lion. Digitala släktträd är rent pina.
Jag har varit med om att hitta släktträd i MH som står i raka stridigheter med väldokumenterad litteratur på just den släkten. De som har gjort släktträden i MH har då inte bemödat sig att läsa den litteratur som finns om sin släkt.