Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-23, 12:08
Medlem
Hej!
Jag har kollat in den samlade tråden om detta men senaste inlägget där var 2010 så det kändes hopplöst.
Jag har ett problem när det gäller en mall (http://fuskbugg.se/dl/U5XrxW/fuskbugg.png)
Jag ska nämligen få in en vanlig jpg. bild där emellan och sedan skära ut efter och runt om kanterna. Problemet är att jag aldrig använt Illustrator och är extremt dålig på det.
Den ska skickas och tryckas och det måste vara gjort i AI pga vektorlinjer eller vad det heter.

Hade varit extremt tacksam för ett svar som hjälper mig!
Citera
2013-01-23, 13:29
Medlem
Montera in bilden : File-place / Arkiv-Montera och använd den som mall
Sedan finns det två alternativ att göra detta

1: Använd valfritt foto och vektorisera bilden.
En guide till hur man gör detta finns här http://macworld.idg.se/2.1038/1.3313...ed-illustrator

2: Rita på bilden med banverktyget/diverse rektaglar
Citera
2013-01-23, 14:36
Medlem
systems avatar
Det där låter onödigt krångligt för en person som bara vill ha ett foto på ett telefonfodral.

Välj en annan leverantör som låter dig ladda upp grafiken i deras system. Exempelvis Vistaprint.
Citera
2013-01-25, 13:30
Medlem
Tack för svar.

Näe, vistaprint ser vi ej som ett alternativ då senast vi beställde från det företaget så fick vi halvfärdiga produkter.
Själv processen var väldigt simpel när man fått en lite djupare kunskap.

Återigen tack!
Citera
2013-03-12, 13:56
Medlem
Först och främst är det inte Illustrator som du ska använda. Eftersom du pratar om JPG-bild och mallen är i PNG så är det photoshop. En väldigt vanlig missuppfattning är att allt som man klistrar in i Illustrator på något magiskt sätt bli vektorgrafik. Det du måste göra om du nu ändå promt måste använda Illustrator är att montera mallen, kalkera av den så att den verkligen blir vektor. Stansa ut hålet i mallen där linsen ska sitta. Montera JPG-bilden, lägga mallen över så att motivet matchar. Och sedan använda mallen som urklippsmask. Tar max fem minuter - förutsatt att man kan programmet.
/m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in