• 2
  • 3
2023-11-02, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PisangBatu
Startade ett bolag för 7 år sen med investerat kapital på 400kr, dvs köpte bara en produkt för 400kr för att börja tjäna pengar.
Sålde det bolaget i somras för 2,7miljoner kronor och ett annat bolag som blev ett sidoprojekt som jag nu koncentrerat mig på blev häromveckan värderat till 40miljoner kronor.

Kan noteras att jag har jobbat 70-90timmar i veckan i 5års tid.
Tänker inte säga inom vilken bransch, men jag var ute i rätt tid och på rätt plats vid rätt tillfälle.

Så nu fick jag banka mig på bröstet en aning :-)

Vattenfilter, sodastream? Hade du egen webbplats som återförsäljare? För domännamn tjänar man bra på
Senast redigerad av Gladjojo 2023-11-02 kl. 01:14. Anledning: x.com
Citera
2023-11-02, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speeder
Startade ett AB 2006 inom fordonselektronik "branschen" drev upp det med många sömnlösa nätter och hårt jobbande timmar. Sålde det 2009 då med tre anställda inkl. mig själv. Typiska kunder var VAG, Mercedes, Scania mfl. Inom tunga fordon. Anledningen till försäljning var av utmattningsskäl, cirka 40% av omsättningen var tjänster, resterande egenutvecklade produkter.

Omsättningen sista året låg nära 6 miljoner, och jag sålde firman (nu när jag ser tillbaka på det) för en skitsumma.

Gick hemma i ungefär 8 månader innan jag kom fram till att jag inte kunde ta en vanlig anställning. Startade på nytt upp ett AB som just nu har en omsättning på dryga 2 miljoner. Två anställda (inkl. mig) har ett patent som precis har gått igenom och två som ligger hos PRV.

Firman går back som fan just nu, tar själv inte ut någon lön, men jag ser ljust på framtiden. Ett av målen är att inte fakturera en jävla timme rent ut sagt, det är bara produktförsäljning som man har en uns av att kunna bli rik på i det här landet.

Gällande förmåner, håller mina privata kostnader så låga som möjligt, har tjänstebil, telefon etc på firman, annars är det inte så mycket annat.

Räcker det med patent och gå till deras inköps handlare för intervju? Gjorde du någon MVP innan, isåfall hur?
Citera
2023-11-02, 21:34
Medlem
Ollonbos avatar
Många har genialiska idéer men det räcker inte och få blir rika på dem, de flesta går i KK tyvärr.
Tror att de flesta företagarna har arbetat och slitit i många år innan man får chansen att starta eget.
Själv var jag anställd i 20år innan jag startade eget.
Inga fantasipengar intjänade men kan vara utan arbete säkert 5-10 år innan de tar slut och det är en trygghet.
Skulle rekommendera att arbeta och visa fram fötterna och på det viset avancera sen gå vidare.
Tågigt, det tar tid men då har man en grund att stå på.
Citera
2023-11-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonbo
Många har genialiska idéer men det räcker inte och få blir rika på dem, de flesta går i KK tyvärr.
Tror att de flesta företagarna har arbetat och slitit i många år innan man får chansen att starta eget.
Själv var jag anställd i 20år innan jag startade eget.
Inga fantasipengar intjänade men kan vara utan arbete säkert 5-10 år innan de tar slut och det är en trygghet.
Skulle rekommendera att arbeta och visa fram fötterna och på det viset avancera sen gå vidare.
Tågigt, det tar tid men då har man en grund att stå på.

Medhåll!
Verkat inom samma bransch i 15 år, och beslutade att starta eget i somras. Fakturerade första månaden den 31/10. Blev någon tusenlapp över 200k för 176 timmars slit.

Enda sättet att avancera uppåt nu är att slå sig i slang med någon och köra vidare med anställda, men inget som lockar. Haft personalansvar tidigare och det är såklart lärorikt och kul, men har alltid varit utöver timmar hos kund, så många timmar man jobbat gratis åt husse. Nu är det slut på det, har bara mig själv att ta hand om. Kollegor har jag i överflöd hos kund, känner en del sedan tidigare och jobbar mestadels hemifrån.
Har börjat kolla efter ”co-working-space” för att träffa några i samma sits. Tror det är bra mentalt att ”gå till kontoret”, blir jäkla massa annat som ska fixas hemmavid på arbetstid nu och vice versa. Tvättmaskinen töms vid 14:30 mellan möten och mail svarar man på vid 19:30 efter maten.

Nåväl, rekommenderar de som kan att ta steget och köra eget. Kan kännas lite ovant och läskigt i början, men räcker med att räkna lite för att se hur mycket man har att vinna på egenföretagande. Har inga problem med att betala skatt över brytgränsen och därmed ta 50% av lönesumman som utdelning istället. Räknat lite och kommer kunna ta runt 500k i utdelning nästa år utan att företaget är barskrapat, det med en månadslön runt 90l-100k.

Sorry för rant
Citera
2023-11-04, 17:20
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakhmut
Medhåll!
Verkat inom samma bransch i 15 år, och beslutade att starta eget i somras. Fakturerade första månaden den 31/10. Blev någon tusenlapp över 200k för 176 timmars slit.

Enda sättet att avancera uppåt nu är att slå sig i slang med någon och köra vidare med anställda, men inget som lockar. Haft personalansvar tidigare och det är såklart lärorikt och kul, men har alltid varit utöver timmar hos kund, så många timmar man jobbat gratis åt husse. Nu är det slut på det, har bara mig själv att ta hand om. Kollegor har jag i överflöd hos kund, känner en del sedan tidigare och jobbar mestadels hemifrån.
Har börjat kolla efter ”co-working-space” för att träffa några i samma sits. Tror det är bra mentalt att ”gå till kontoret”, blir jäkla massa annat som ska fixas hemmavid på arbetstid nu och vice versa. Tvättmaskinen töms vid 14:30 mellan möten och mail svarar man på vid 19:30 efter maten.

Nåväl, rekommenderar de som kan att ta steget och köra eget. Kan kännas lite ovant och läskigt i början, men räcker med att räkna lite för att se hur mycket man har att vinna på egenföretagande. Har inga problem med att betala skatt över brytgränsen och därmed ta 50% av lönesumman som utdelning istället. Räknat lite och kommer kunna ta runt 500k i utdelning nästa år utan att företaget är barskrapat, det med en månadslön runt 90l-100k.

Sorry för rant

Vi har ungefär samma timarvode, var försiktig första året att ta över brytgränsen.
Förra året tog jag ut till brytgränsen och vinst blev på ca 500kkr. I år är brytgränsen höjd så inte lika mycket över. Bra att ha lite buffert.
Tipps för de som inte kommer bli miljardärer på sina idéer.
Citera
2023-11-05, 14:16
Moderator
Diablo1118s avatar
Rubrik ändrad från: Alla egenföretagare se hit for fän! / Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto