Citat:
Ursprungligen postat av
Ollonbo
Många har genialiska idéer men det räcker inte och få blir rika på dem, de flesta går i KK tyvärr.
Tror att de flesta företagarna har arbetat och slitit i många år innan man får chansen att starta eget.
Själv var jag anställd i 20år innan jag startade eget.
Inga fantasipengar intjänade men kan vara utan arbete säkert 5-10 år innan de tar slut och det är en trygghet.
Skulle rekommendera att arbeta och visa fram fötterna och på det viset avancera sen gå vidare.
Tågigt, det tar tid men då har man en grund att stå på.
Medhåll!
Verkat inom samma bransch i 15 år, och beslutade att starta eget i somras. Fakturerade första månaden den 31/10. Blev någon tusenlapp över 200k för 176 timmars slit.
Enda sättet att avancera uppåt nu är att slå sig i slang med någon och köra vidare med anställda, men inget som lockar. Haft personalansvar tidigare och det är såklart lärorikt och kul, men har alltid varit utöver timmar hos kund, så många timmar man jobbat gratis åt husse. Nu är det slut på det, har bara mig själv att ta hand om. Kollegor har jag i överflöd hos kund, känner en del sedan tidigare och jobbar mestadels hemifrån.
Har börjat kolla efter ”co-working-space” för att träffa några i samma sits. Tror det är bra mentalt att ”gå till kontoret”, blir jäkla massa annat som ska fixas hemmavid på arbetstid nu och vice versa. Tvättmaskinen töms vid 14:30 mellan möten och mail svarar man på vid 19:30 efter maten.
Nåväl, rekommenderar de som kan att ta steget och köra eget. Kan kännas lite ovant och läskigt i början, men räcker med att räkna lite för att se hur mycket man har att vinna på egenföretagande. Har inga problem med att betala skatt över brytgränsen och därmed ta 50% av lönesumman som utdelning istället. Räknat lite och kommer kunna ta runt 500k i utdelning nästa år utan att företaget är barskrapat, det med en månadslön runt 90l-100k.
Sorry för rant