Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2013-02-06, 03:11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Testa red beans and rice någon gång. Innehåller ofta inlagt fläsk (pickled pork), bl a i detta recept: http://www.foodnetwork.com/recipes/a...ipe/index.html

Ahh, mums... jag kanske var lite för hastig på att dissa det.
Citera
2013-02-06, 06:33
Medlem
leenies avatar
Jag brukar ge oxhjarta till min hund... Visste faktiskt inte ens att man "kunde" ata det som manniska ocksa, men en del av forslagen har later ju riktigt goda.

Ser fram emot en uppdatering fran TS nar du lagat & smakat.
Citera
2013-02-06, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
Jag brukar ge oxhjarta till min hund... Visste faktiskt inte ens att man "kunde" ata det som manniska ocksa, men en del av forslagen har later ju riktigt goda.

Ser fram emot en uppdatering fran TS nar du lagat & smakat.

Nu har jag käkat upp hjärtat och det smakade fint Lät det torka under natten på 30-40 grader i ugnen och när jag vaknade i morse så var köttet perfekt. Salt, segt och gott! Hjärtats lite segare textur verkar lämpa sig utmärkt för att göra jerky på.
Citera
2013-02-06, 18:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dswwwwdwd
Nu har jag käkat upp hjärtat och det smakade fint Lät det torka under natten på 30-40 grader i ugnen och när jag vaknade i morse så var köttet perfekt. Salt, segt och gott! Hjärtats lite segare textur verkar lämpa sig utmärkt för att göra jerky på.

Taskmört! Ingen bild åt oss andra.
Citera
2013-02-06, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Taskmört! Ingen bild åt oss andra.

Tyvär, äger ingen kamera

Men jag rekommenderar er att testa, det är ju förbannat billigt kött, cirka 25 kr / kg.
Citera
2013-02-06, 19:08
Medlem
christerys avatar
Citat:
Tyvär, äger ingen kamera

Men jag rekommenderar er att testa, det är ju förbannat billigt kött, cirka 25 kr / kg.

Mobilen?

Men jag hittar inte sånt på coop där jag normalt sett ramlar in när jag blir sugen.
Ren,får och älghjärta hittar jag när jag slaktar, men jag äger inga oxar.

Fan vad jag bor fel...
Citera
2013-02-06, 20:37
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mobilen?

Men jag hittar inte sånt på coop där jag normalt sett ramlar in när jag blir sugen.
Ren,får och älghjärta hittar jag när jag slaktar, men jag äger inga oxar.

Fan vad jag bor fel...

Torkat renhjärta är jättegott, får och älg borde väl funka bra också. Men du kanske menar att du inte har några för tillfället?
Citera
2013-02-06, 22:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Torkat renhjärta är jättegott, får och älg borde väl funka bra också. Men du kanske menar att du inte har några för tillfället?

Nä, jag är så korkad så jag äter upp allt. Men för 25/kg så kan jag rigga en rök mitt i området. Om det smakar som ren eller får. Älg är lite mera torrt, fattar inte varför...

Lär få ett helvete av styrelsen efteråt (bor i BRF), men det kanske det är värt.

Månne var man hittar denna detalj, jag letade lite och den är inte vanlig i mina trakter. Ska jag säga åt charken att ta hem lite oxhjärta åt mig?
Citera
2013-02-07, 02:19
Medlem
leenies avatar
Citat:

ah, sweet. skar du upp det i mindre bitar innan du torkade det i ugnen?
Citera
2013-02-07, 02:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leenie
ah, sweet. skar du upp det i mindre bitar innan du torkade det i ugnen?

Jepp, 0,5 cm-tjocka skivor, och det blev faktiskt riktigt gott

Jag provade som sagt att steka en bit som blev över, men det var lite väl segt för att vara gott, men för torkning passade hjärtat riktigt bra. Då är det ju nästan ett plus att köttet är lite fibrigt och segt.

25 kr / kg som sagt. Det är ju det som lockar. Det blir mycket kött för pengarna.
Citera
2014-06-28, 18:55
Medlem
hjärta som jag älskar hjärta, gärna rökt eller halstrad. ätes helt utan tillbehör eller kanske med pepparrot, kapris, persilja etc. sådant jag tycker är gott.
lyckas man matcha ett rödvin till så är jag i himmelen.
Citera
2015-02-01, 12:56
Medlem
skippers avatar
Jag har marinerat oxhjärta ungefär enligt nedan. Hjärtat skivade jag i 3*3cm kuber och gav en redig smäll med köttbankaren så de blev kring en cm tjocka. Provstekte rapsolja i väldigt väldigt het panna. ca 4-5 minuter, det blev supergott!

Kommer serveras med potatiskroketter gjorda på potatispuré med grädde, smör och parmesan. Samt en grönsallad.

Frågan är vad för sås jag skall servera till?

1dl soja

saften från 1 citron

saften från 2 lime

2 msk tomatpuré

2 msk honung
chiliflingor

2 vitlöksklyftor

1 tsk hel kummin, krossad

1/2 kapsyl Liquid Smoke
Senast redigerad av skipper 2015-02-01 kl. 13:07.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in