2024-04-09, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill.Pill
Nu känner man att våren är på G.

Ja, verkligen. Dock får man räkna med några smärre bakslag under april som sig bör. Men sakta men säkert skruvas tempen upp.

Tänkte vi kunde spekulera hur sommaren 2024 kommer bli.

Några bud?

Förra året var ingen höjdare direkt även om delar av maj var helt ok och juni var ganska bra. Men juli och aug regnade bort.

Jag tror mycket på sommaren i år. Det är väl inte ofta vi får två "skit" somrar i rad?

Och det spåddes (av förståsigpåare) att förra sommaren skulle bli varm och fin men nu spår de att denna sommaren kommer bli kall så man får hoppas att motsats-förhållandet håller i sig....

Jag tror juli och augusti kommer att bli varma och fina. Runt 25 grader med några enstaka dagar runt 30.

Från mitten av maj kommer tempen ligga kring 15-20 grader. Juni kommer ligga kring 20 grader, vissa dagar 25. Dock en /hel) del dagar med moln och regn. Men juli blir alltså fin enligt mina spekulationer.
Citera
2024-04-09, 19:58
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Ja, verkligen. Dock får man räkna med några smärre bakslag under april som sig bör. Men sakta men säkert skruvas tempen upp.

Några bud?

Förra året var ingen höjdare direkt även om delar av maj var helt ok och juni var ganska bra. Men juli och aug regnade bort.

Jag tror mycket på sommaren i år. Det är väl inte ofta vi får två "skit" somrar i rad?

Och det spåddes (av förståsigpåare) att förra sommaren skulle bli varm och fin men nu spår de att denna sommaren kommer bli kall så man får hoppas att motsats-förhållandet håller i sig....

Jag tror juli och augusti kommer att bli varma och fina. Runt 25 grader med några enstaka dagar runt 30.

Från mitten av maj kommer tempen ligga kring 15-20 grader. Juni kommer ligga kring 20 grader, vissa dagar 25. Dock en /hel) del dagar med moln och regn. Men juli blir alltså fin enligt mina spekulationer.
Nej, det är inte så vanligt. Två exempel från SMHI:s kunskapsbank är somrarna 1964-65 och 1977-78:

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...-sommar-1.4738

Som det står i länken så har det förstås inträffat att en pissommar följs av en mycket varm sommar. t.ex. regnsommaren 1993 som följdes av solskenssommaren 1994, eller det förmodligen mest extrema exemplet från missväxtåren 1867-69 då den oerhört usla sommaren 1867 följdes av den extremt varma och torra sommaren 1868.

Kunskapsbanken brukar jag surfa in på då och då. Mycket intressant statistik står att finna där.

Vad gäller kommande sommar så hoppas jag på en en normal sommar med ömsom värme, ömsom regn. Lagom är bäst.
Citera
2024-04-10, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Nej, det är inte så vanligt. Två exempel från SMHI:s kunskapsbank är somrarna 1964-65 och 1977-78:

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...-sommar-1.4738

Som det står i länken så har det förstås inträffat att en pissommar följs av en mycket varm sommar. t.ex. regnsommaren 1993 som följdes av solskenssommaren 1994, eller det förmodligen mest extrema exemplet från missväxtåren 1867-69 då den oerhört usla sommaren 1867 följdes av den extremt varma och torra sommaren 1868.

Kunskapsbanken brukar jag surfa in på då och då. Mycket intressant statistik står att finna där.

Vad gäller kommande sommar så hoppas jag på en en normal sommar med ömsom värme, ömsom regn. Lagom är bäst.

Tack! Det var detta jag var ute efter.

Ja, lärdomen från förra sommaren är att man får ta tillvara varenda solig dag man får. Även om de kommer i maj/juni.
Citera
2024-05-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat

Några bud?

Ja än så länge har jag fel. Men som tur är är det fel i rätt riktning så att säga. Har väl snarare varit 20-25 grader än 15-20. Värre hade ju varit om det varit 10-15.

Frågan är dock om det blir en upprepning av förra året eller om det kan hålla i sig över juli och augusti också.
Citera
2024-06-05, 14:43
Medlem
ser tyvärr dåligt ut nu framöver

har väldigt svårt för svängningarna, 25 grader o sol ena veckan o 15 grader o regn nästa...det är väl knappast hälsosamt? bäst för kroppen är väl en jämn väderlek o temperatur över en period.
Citera
Igår, 10:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Varför har vi 10 eller 14-dygnsprognoser och dessutom lokala för just din ort?
Oftast kan de stämma samma dag och kanske dag två men sen är det mest gissningar. Tittar man sen en vecka fram så känns det som tärningsslag eller pilkastning skulle göra det bättre.

Jag kollar då och då och använder standardväderappen hos IOS och den visar vädret för 10-dagar framåt.
Nu senaste veckan har dag 7-10 hoppat mellan temperaturerna -1 - +9 grader från dag till dag. Vissa av dessa dagar har ändrats flera gånger under samma dag och kan då visa att om tio dagar kommer det vara nollgradigt för att några timmar senare säga +8 grader.

Varför ska vi ens ha en sån funktion när den ändå är helt opålitlig och oanvändbar? Bättre att våra spåmän lägger krut på max fem dagar som de iallafall kan ha viss koll på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in