Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-07, 12:04
Medlem
Här är de segrare och pallplaceringar jag tror mig komma ihåg. Trean 2001 borde jag komma på, loppen 04 och 05 är det rejäl minneslucka på. Osäkert om jag ens har rätt segrare.
Citera
2013-02-07, 15:35
Medlem
Moon The Loons avatar
Riktigt rolig samt informativ tråd. Skulle någon av er tabellbitare kunna göra en liknande sammanställning för 15/18 km sedan starten?
Citera
2013-02-07, 20:01
Medlem
ZRydens avatar
PerP hade alla segrare rätt. Och av övriga du skrev bara fel på Estil 03 och 07. Aukland var tvåa 03 och Angerer 07. Imponerande minne

Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
En kuriosadetalj rörande världscuptävlingarna i Canmore 1989 är att femmilen avgjordes den 17 december 1989, vilket var två dagar efter att Christer Majbäck vunnit 15 km-loppet, vilket skulle visa sig bli hans livs enda världscupseger. Femmilen har jag inget minne av, men jag minns förvåningen över att Majbäck kunde vinna ett världscuplopp i fristil. Däremot var han inte på topp 15 på femmilsloppet, som gick i klassisk stil. Han kanske inte ens ställde upp.

Jag undrar om det inte är "vågstartsloppet" som diskuteras i Sporten idag 1990/91, där Gunde Svan intervjuas av Åke Strömmer om säsongen 1989/90:

- Du och andra i väldseliten är inte speciellt roade av nymodigheter inom skidåkningen, typ jaktstart och flockstart. Är du konservativ?
- Inte alls. Jag tycker om annorlunda tävlingar, jag har bland annat i Lindvallen lekt med i en sorts tävling som är en kombination av uppförsåkning och parallellslalom. Vad jag INTE gillar, är att man skall experimentera med nya tävlingsformer vid officiella tävlingar som VM, OS eller världscupen.

Inte för att det säger så mycket om hur loppet avgjordes, men "vågstarten" kanske i själva verket var en "flockstart"...?

Det var bara det att det i mina papper stod just vågstart där men i övrigt masstart när så var fallet. Men det är klart att man när det begav sig kan ha benämnt det "fel" så att säga. Annars funderade jag på om man, efter masstartsfiaskot i Castelrotto 1987 delade upp fältet i två grupper eller liknande och därmed fick en s.k vågstart.
Citera
2013-02-07, 20:18
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Nu har jag passat på att räkna ut hur många poäng Björn Dählie egentligen samlade ihop i adelskalendern. Toppen i adelskalendern efter VM 1989, när vi just hade börjat få ett visst problem med inflation i mästerskap och distanser, såg alltså ut enligt följande:

Citat:
1. Sixten Jernberg SWE 5-3-2-2-2-0 (tot 68)
2. Veikko Hakulinen FIN 4-5-1-1-0-2 (tot 62)
3. Gunde Svan SWE 6-1-1-0-1-1 (tot 54)
4. Thomas Wassberg SWE 4-3-0-2-0-0 (tot 49)
5. Veli Saarinen FIN 3-2-2-2-1-1 (tot 48)
6. Eero Mäntyranta FIN 4-1-2-0-1-2 (tot 45)
7. Juha Mieto FIN 0-3-1-4-1-1 (tot 34)
8. Klas Karppinen FIN 1-4-0-0-3-0 (tot 33)
9. Nikolaj Zimjatov SOV 3-1-0-1-1-1 (tot 32)
10. Vjatjeslav Vedenin SOV 2-2-1-0-0-1 (tot 29)
11. Harri Kirvesniemi FIN 1-0-3-3-0-1 (tot 29)
12. Harald Grönningen NOR 1-3-0-1-1-1 (tot 28)

Björn Dählie var som bekant uttagen i den norska OS-truppen 1988, men var endast med för att "se och lära" och startade inte i något lopp. Han gjorde istället sin mästerskapsdebut som 21-åring vid VM i Lahtis 1989. Hans debutlopp var 15 km (f), där han placerade sig på 20:e-plats. Han deltog också i femmilen, där han gick i mål som 12:a.

Han tog sin första poäng i adelskalendern vid VM i Val di Fiemme 1991, då han med åtta sekunders marginal besegrade Gunde Svan på 15 km fritt och därmed tog hem segern och sju friska poäng i adelskalendern. För övrigt samma segermarginal som han kom att ha mot en annan svensk - Niklas Jonsson - när han vann sitt sista mästerskap, femmilen i Nagano 1998.

Dählie fortsatte förstås med att plocka poäng i samtliga mästerskap under 1990-talet, då totalt åtta mästerskap avgjordes. Det enda mästerskapsfria året under Dählies storhetstid var 1996.

Dählie tog sina sista poäng vid VM i Ramsau 1999, då han blev trea på 30 km, femma på 10 km och sexa på jaktstarten. Det var för övrigt det senaste mästerskapet då medaljer delades ut för både den inledande delen av jaktstarten och efter själva jakten. På den avslutande femmilen ställde han inte upp. Någon som minns varför...?

Under sin karriär vann Dählie sammanlagt 11 individuella VM/OS-guld. Utöver detta vann han sju silver och tre brons. Totalt gav karriären Dählie den prydliga poängraden:

Citat:
Björn Dählie NOR 11-7-3-4-2-1 (tot 141)

En enastående prestation.

Hur fördelar sig då poängen på de olika distanser som stod till Dählies förfogande?

10 km: totalt 34 poäng (24,1 %)

15 km: totalt 7 poäng (5,0 %) Avgjordes endast t.o.m. VM 1991

Jakt: totalt 36 poäng (25,5 %) Fr.o.m. OS 1992

30 km: totalt 31 poäng (22,0 %)

50 km: totalt 33 poäng (23,4 %)

Det är ingen tvekan om att 10 km-loppet och jaktstarten passade bra för Dählie. Nästan hälften (49,6 %) av hans poäng i adelskalendern kommer från dessa båda distanser.

På mästerskapsfemmilarna vann han i fristil två guld (OS 1992 och 1998) samt en silvermedalj. I klassisk stil var hans främsta mästerskapsplaceringar på femmilen tredjeplatsen i Trondheim 1997 och fjärdeplatsen i Lillehammer 1994. Faktum är att Dählie aldrig vann en internationell femmil i klassisk stil, vare sig i mästerskap, i Holmenkollen eller någon annanstans.

Lite oförskämt av mig, förstås...men här är det ju plötsligt öppet mål:

"Ingen kan kallas skidkung förrän han har vunnit en stor femmil i klassisk stil."
Björn Dählie

Senast redigerad av Gag Halfrunt 2013-02-07 kl. 20:21.
Citera
2013-02-08, 00:54
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
"Ingen kan kallas skidkung förrän han har vunnit en stor femmil i klassisk stil."
Björn Dählie

Haha, det löser det mesta.

Annars är det en imponerande rad han åstadkommit och förmodligen omöjlig att överträffa för någon om inte nya ändringar i tävlingsschemat sker. Norges nutida stjärna borde ha den något obalanserade raden 5-0-0-0-0-0-35 som jämförelse om inte jag har missat något.

Men i "olympiakalendern" har han, den nye, bara 7p så där är han hittills slagen av sin svenske antagonist. Fast båda är ju rätt långt ner på listan. Där är det också lite jämnare i toppen, mer avslöjas inte förrän hela är klar, den måste ju bli fullständig och därmed inkludera fullständiga uppgifter om antal lopp och snitt även för "enpoängare" som Ernst Alm, Bjarne Andersson och Jan Ottoson.

Men det visar sig inte vara helt lätt att hitta. Någon som vet om det finns kompletta resultatlistor för OS-loppen på någon lättillgänglig sida? Främst är det från 52 och framåt som är svåra. Den eminenta servicen hos FIS tillhandahåller topp 3, i bästa fall topp 6 och så snålt som endast 15-20 man till och med så sent som 88...

------------------------

Femmilsfrågan visade sig ju vara en slamkrypare om man utgick från att det fanns ett visst mönster med vilken stilart som gällde. Borde ändå inte haft fel på den jag hade fel på. Även han borde dock vara kursiverad av den andra kursiveringsanledningen. (Den som innebär att tysken borde befrias från kursivering.)
Senast redigerad av Hzj 2013-02-08 kl. 01:00.
Citera
2013-02-08, 01:41
Medlem
ZRydens avatar
Hzj:

Här finns en hel del resultat: http://www.todor66.com/skiing/nordic/index.html

Har inte kikat igenom allt men webbdesignsgurun som fixat den sidan har iaf betydligt fler resultat än den vedervärdiga hemsidan till FIS. Det kluriga med sådana sidor är annars att man aldrig vet säkert om resultaten verkligen stämmer. Det som talar för är dock att personen bakom sidan förmodligen har ett brinnande intresse och därmed är noggrann med siffrorna.

Eventuellt kan jag kika lite i olympiaböckerna om det är några resultat som saknas som du behöver men kolla där först.
Citera
2013-02-08, 01:57
Medlem
Hzjs avatar
Det där såg riktigt bra ut. Kan dubbelkolla några stickprov med de olympiska rapporterna. Har gjort så med wikipedias listor och eftersom de jag kollade stämde så presumerar jag att resten också stämmer. Kanske inte en felsäker metod, men oändligt mycket snabbare än att gå igenom de extremt långa rapporterna för varje resultat.

Dessutom är det viktiga i det här fallet att hitta om någon deltog i loppen eller inte, om placeringen är fel spelar ingen roll såvida det inte är en poängplats, men de är antagligen oftare rätt jämfört med de lägre. Här handlar det om att inte komma undan med ett bättre snitt för att en "dålig" insats skulle missas.
Senast redigerad av Hzj 2013-02-08 kl. 02:02.
Citera
2013-02-09, 12:47
Medlem
Waterfalls avatar
Fick en frågeställning i min skalle..

Vilken störtloppsvinnare hemland högsta bergstopp är lägst bland alla länder som vunnit något störtlopp?
Kan det vara någon sloven?

Edit sloveninen högsta bergstopp var ju (2 864 m). Trodde jag inte. Men då kanske vi Sverige är bäst på damsidan och Norge på herrsidan..
Räknar man Marc Girardelli som Luxemburgare så är ju de bäst typ.

Edit 2 synd på andraplatsen http://www.fis-ski.com/uk/604/610.ht...46&raceid=9065

Edit 3 http://www.fis-ski.com/uk/medg/mgjp1...&Submit=Search
Det här gjorde det ju enklare.

Svaret är alltså Kroatien på damsidan och Norge på herrsidan om räknar bort Girardelli.
Senast redigerad av Waterfall 2013-02-09 kl. 13:15.
Citera
2013-02-09, 18:20
Medlem
Kul, men mer adekvat är ju om man åka skidor och isådana fall störtlopp från närmsta toppar. Såklart svårare att kolla upp. Slovenien har ju rätt halvhöga alper (tror det heter så ända ner dit, eller om man bara säger Karpaterna).

Sverige har ju bara Åre (och möjligen Björkliden som jag har för mig läsa något om) som är godkänd av FIS för störtlopp. Sedan kan man ju som Wiberg sa åka störtlopp i 9 sekunder också.
Citera
2013-02-14, 17:14
Medlem
Hzjs avatar
Beträffande det senaste statistikprojektet, att ta reda längdåkningens främsta, framstående och lite mindre framstående olympier, numera även kallat "operation vatten över huvud taget", är av intresse information om hur många OS-starter på hur många spel dessa herrar gjorde/gjort:

Hehe, rätt många och de har alla tämligen insignifikanta OS-meriter, men även deras fullständiga statistik måste in för att kunna rangordna samtliga poängtagare efter snittpoäng såväl som totalpoäng. Kommer så sakterliga beta av dem själv (börjar nerifrån) men lägger ut listan på frivillig entreprenad om någon ivrar efter presentation av den historiska OS-jämförelsen och vill bidra med en fem-sex namn bara sådär. (10+15 km jaktstart räknas som en start och inte två.) Blir så distraherad av gamla resultatlistor, då man alltid upptäcker sidospår att följa...

http://www.todor66.com/skiing/nordic/index.html Denna sidas listor verkar f.ö. stämma bra, bättre än FIS' egna som ju t.o.m. innehåller helt felaktiga listor över VC-tävlingar från säsonger alldeles nyligen. Fast jag håller med om att designen inte är den bästa...
Senast redigerad av Hzj 2013-02-14 kl. 17:16.
Citera
2013-02-16, 22:17
Medlem
ZRydens avatar
Kommer bli en suverän lista när du får den klar. Kan hjälpa dig med några. Inga stafettinsatser med. Källa: "Svenska Skidlegender".

Årtal - distans/placering

Anders Törnkvist (SWE)
2 starter på två OS

1948 - 50 km/5
1952 - 50 km/10

Bjarne Andersson (SWE)
1 start på ett OS

1968 - 15 km/6

Gunnar Eriksson (SWE)
1 start på 1 OS

1948 - 18 km/3

Hjalmar Bergström (SWE)
1 start på ett OS

1936 - 50 km/4

Martin Matsbo (SWE)
1 start på ett OS

1936 - 18 km/4
Citera
2013-02-18, 17:51
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Kommer bli en suverän lista när du får den klar.

Jadå, den blev ganska suverän om jag får säga det själv.

Frågan är om den går att posta utan att det suveräna försvinner i en enda sifferröra.

Gör ett försök med att portionera ut de lägre placeringarna.

Plats 184-168 1 p

Nej detta funkar dåligt. Så det får bli allt för stunden. Men mer kommer.

Som kommentar till de som plockat en poäng kan ju nämnas att sist placerade japanen Imai efter 12 tävlingars slit äntligen i den 13:e och sista fick sin välförtjänta poäng, den som skiljer honom från den ofantliga skara olympier som aldrig blivit topp 6, han är även bästa japan (någon som blev förvånad?). Vi hittar även flera blågula här, den kanske som kommentator mer ihågkomne Bjarne Andersson som var 6:a i sin enda OS-start vilket även gäller Ernst Alm, kanske mer känd för sin Vasaloppsseger. Ett par av dagens aktiva hittar vi här i Filbrich och Manificat, sistnämnde är om jag inte tar helt miste yngst av alla poängplockare hittills.

Medans fortskrider arbetet på nästa uppgift, samma sak för damerna. (Fast det blir lättare för de har inte fått tävla lika länge.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in