Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Väldigt intressant tråd, tack för flera läsvärda inlägg. Men Uganda är nog inte, rätta mig om jag har fel, nåt bra typexempel på de Afrikanska länder vars utveckling varit mest lovande? I närmiljön borde väl exempelvis Kenya och Rwanda vara bättre exempel?
Ja, som jag papekade tidigare har sarskilt Rwanda varit ett av de mest uppmarksammade landerna under senare ar, och ett battre exempel pa ett litet land utan kust som gjort stora ekonomiska framsteg utan betydande naturresurser. Rwanda har hogre tillvaxt an Uganda och BNP per capita har nu passerat Ugandas dito. Det ar ocksa ett mycket tydligare exempel pa hur en stark ledare sjalv driver utvecklingen.
Jag uppfattar Rwanda som en starkare diktatur an Uganda. Nar jag snackar med valutbildade ugandier sager valdigt manga att presidenten ar dum i huvet. Dessutom har parlamentet inte visat sig sarskilt blygt i att knappa Museveni pa nasan nar han haft alltfor tokiga ideer. I Rwanda a andra sidan ar det nast intill omojligt att hitta nagon som har nagot som helst ont att saga om president Kagame.
Aven om Rwandas ledare ar ansvarig for mycket av utvecklingen ska sagas att landet har haft ett otroligt stod fran EU-lander och USA (som aven sett mellan fingrarna vad galler bristen pa demokrati och landets roll i Kongo-kriget), vilket jag tror till stor del ar ett resultat av daligt samvete for att man inte ingrep 1994.
Kenya ar sjalvklart regionens ledande nation, men det ar nagot som byggts upp under en mycket lang tid.