Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-05-10, 12:36
  #1
Medlem
FreddeCMs avatar
Jag tänkte för första gången i mitt liv baka kanelbullar.
Någon här som kan skriva exakt va jag behöver? Hur man går tillväga osv.
Citera
2005-05-10, 12:44
  #2
Avstängd
{I}{K}{E}s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeCM
Jag tänkte för första gången i mitt liv baka kanelbullar.
Någon här som kan skriva exakt va jag behöver? Hur man går tillväga osv.
Det står på samtliga mjölpåsar, börja med att köpa vetemjöl, sedan läs på påsen
Citera
2005-05-10, 12:53
  #3
Medlem
FreddeCMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Det står på samtliga mjölpåsar, börja med att köpa vetemjöl, sedan läs på påsen

Åfan! tackar!
Citera
2005-05-10, 12:57
  #4
Avstängd
edbergs avatar
Du behover:

Deg...
- 150 g smor
- 0,5 l mjolk
- 50 g jast
- 0,5 tsk salt
- 1,5 dl strosocker
- 2 tsk kardemumma, malen
- 1,3 l vetemjol

Fyllning...
- 100 g smor
- 1 dl strosocker
- 3 msk kanel, malen

Garnering...
- parlsocker

Pensling..
- 1 st agg

Och sahar gor Du...

1. Smalt matfettet i en kastrull, tillsatt mjolken och varm till 37º (fingervarmt)...

2. Smula jasten i degbunken och tillsatt litet av degspadet, ror tills jasten lost sig, tillsatt resten av degspadet...

3. Tillsatt saltet, sockret, kardemumman och 2/3 av mjolet, arbeta degen blank och smidig, tillsatt ytterligare mjol och arbeta degen tills den slapper fran bunkens kanter, lat jasa under duk till dubbel storlek (20-30 minuter)...

4. Blanda samman ingredienserna till fyllningen, tag upp degen pa mjolat bakbord och knada den smidig, dela degen i 2 delar, kavla varje del till en rektangular platta, bred pa fyllningen, rulla samman och skar i bitar, lagg i pappersformar, lat jasa under duk i 30 minuter...

5. Satt ugnen pa 250º, pensla bullarna med uppvispat agg, stro pa parlsocker, gradda mitt i ugnen 8-10 minuter, lat svalna pa galler...
Citera
2005-05-10, 13:06
  #5
Medlem
FreddeCMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Du behover:

Deg...
- 150 g smor
- 0,5 l mjolk
- 50 g jast
- 0,5 tsk salt
- 1,5 dl strosocker
- 2 tsk kardemumma, malen
- 1,3 l vetemjol

Fyllning...
- 100 g smor
- 1 dl strosocker
- 3 msk kanel, malen

Garnering...
- parlsocker

Pensling..
- 1 st agg

Och sahar gor Du...

1. Smalt matfettet i en kastrull, tillsatt mjolken och varm till 37º (fingervarmt)...

2. Smula jasten i degbunken och tillsatt litet av degspadet, ror tills jasten lost sig, tillsatt resten av degspadet...

3. Tillsatt saltet, sockret, kardemumman och 2/3 av mjolet, arbeta degen blank och smidig, tillsatt ytterligare mjol och arbeta degen tills den slapper fran bunkens kanter, lat jasa under duk till dubbel storlek (20-30 minuter)...

4. Blanda samman ingredienserna till fyllningen, tag upp degen pa mjolat bakbord och knada den smidig, dela degen i 2 delar, kavla varje del till en rektangular platta, bred pa fyllningen, rulla samman och skar i bitar, lagg i pappersformar, lat jasa under duk i 30 minuter...

5. Satt ugnen pa 250º, pensla bullarna med uppvispat agg, stro pa parlsocker, gradda mitt i ugnen 8-10 minuter, lat svalna pa galler...

Edberg du är guld!!! tack så mycket
Skriver ut det på en gång
Citera
2005-05-10, 14:24
  #6
Medlem
miklons avatar
Ett hett tips är att riva lite mandelmassa att ha till fyllningen, det ger saftiga och goda bullar (om man tycker om mandelmassa förstås).
Citera
2023-10-24, 02:34
  #7
Medlem
AlvedonArsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeCM
Jag tänkte för första gången i mitt liv baka kanelbullar.
Någon här som kan skriva exakt va jag behöver? Hur man går tillväga osv.


Hur gick det? Blev det några bullar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback