2021-11-02, 13:58
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Strtljligt. Klart man fr vara fanboy ifall man gjort sin analys av bolaget och inser dess potential. Ifall det sedan skiter sig ngra r senare s kan man vlja kliva av. Svrare n s r det inte.
Du fr grna vara fanboy eller hater om du vill, men det r som regel inte bra fr din investering, eftersom det frdunklar ditt omdme. Det r ocks trttsamt att i en trd om investeringar lsa fanboy/hater-diskussioner oavsett om det gller Tesla, Apple eller Android etc...
Citera
2021-11-02, 14:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
If any of this is based on Hertz, Id like to emphasize that no contract has been signed yet.

Tesla has far more demand than production, therefore we will only sell cars to Hertz for the same margin as to consumers.

Hertz deal has zero effect on our economics.

Ca -6% pre market p hans tweet. Det han sger r ju faktiskt sant. En order p 100.000 bilar spelar ingen roll nr efterfrgan r hgre n produktionen. Det r hlsosamt att lta kursen landa efter en sdan stor kning.
Vi ligger fortfarande ver $1100, om den gr under $900 s kper jag som fan!

Men jag tror du tolkar det fel. Hertz kommer f kpa bilarna till fullpris som alla andra, och det vet de redan om, s inget har ndrats egentligen.
Det du skriver r frvisso sant, men det r vrt att belysa att aktiekursen rusade p "nyheten" om att ett avtal med Hertz p 100K bilar hade ingtts. Om det inte har ngon betydelse att man inte fick ordern var ju den rusningen helt obefogad?
Citera
2021-11-02, 14:24
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det du skriver r frvisso sant, men det r vrt att belysa att aktiekursen rusade p "nyheten" om att ett avtal med Hertz p 100K bilar hade ingtts. Om det inte har ngon betydelse att man inte fick ordern var ju den rusningen helt obefogad?
Jag tycker inte den r helt obefogad, men 40% bara fr den nyheten var vldigt frvnande enligt mig. Jag tycker kningen borde vara pga deras starka kvartalsrapporter.
Man fr inte glmma att i Q1 s lg Tesla p $900 och d visade de inte en vinst utan subventioner. D var den vldigt vervrderad. Q2 och Q3 var helt insane men kursen steg inte mrkvrt. Konstigt att hertz nyheten fick den att flyga.

Fr att klargra s tycker jag inte att Tesla r vervrderad, jag tycker kursen skulle ha stigit utan hertz nyheten
Citera
2021-11-02, 15:19
Medlem
Citat:
En standard Tesla r samma sak som en fullutrustad Tesla.
Du vet ju inte ens vilken utrustning som finns i en Tesla haha. Dina kra adaptiva matrix ljus kommer till Model Y frn Berlin.
https://twitter.com/shortword/status...-headlights%2F
Men snlla, din okunskap fr att vara bde Tesla fanboy och p vg att kpa en Tesla sjlv r ju skrmmande.

Frutom tillvalen som Autopilot, "Full sjlvkrning", strre flgar, (mste ta performance fr att f 20") dragkrok, vit kldsel, alternativa lacker kan man ven vlja olika "paket". En Model 3 SR har "reducerad premiuminterir" vilket innebr att bakstena inte r uppvrmda, smre ljudsystem, saknar dimljus, saknar kupemattor. Varfr det nu r s himla viktigt fr dig att frneka att det finns olika utrustningsniver p Teslor... Kalla det vad du vill, men det finns Teslor som r mer utrustade n andra Teslor, att kalla alla Teslor "fulltutrustade" r bara fel.

Och som sagt brjar man jmfra med andra bilmrkens fulltutrustade maskiner blir det uppenbart att det r sparsamt med utrustning i en Tesla med allt man kan f, det behver man inte ga bilen fr att frst, det r bara att lsa p utrustningslistan. Det r kanske inte ett bekymmer fr alla eventuella kpare, men ska man satsa p stora marknader med mlet att slja miljontals bilar kanske man behver erbjuda saker folk har vant sig vid att ha sen mnga r tillbaka. Alla r inte beredda att offra saker fr att f en avancerad farthllare som fortfarande inte tar ver ansvaret fr framfrelsen av fordonet.
Citera
2021-11-02, 15:49
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Men snlla, din okunskap fr att vara bde Tesla fanboy och p vg att kpa en Tesla sjlv r ju skrmmande.

Frutom tillvalen som Autopilot, "Full sjlvkrning", strre flgar, (mste ta performance fr att f 20") dragkrok, vit kldsel, alternativa lacker kan man ven vlja olika "paket". En Model 3 SR har "reducerad premiuminterir" vilket innebr att bakstena inte r uppvrmda, smre ljudsystem, saknar dimljus, saknar kupemattor. Varfr det nu r s himla viktigt fr dig att frneka att det finns olika utrustningsniver p Teslor... Kalla det vad du vill, men det finns Teslor som r mer utrustade n andra Teslor, att kalla alla Teslor "fulltutrustade" r bara fel.

Och som sagt brjar man jmfra med andra bilmrkens fulltutrustade maskiner blir det uppenbart att det r sparsamt med utrustning i en Tesla med allt man kan f, det behver man inte ga bilen fr att frst, det r bara att lsa p utrustningslistan. Det r kanske inte ett bekymmer fr alla eventuella kpare, men ska man satsa p stora marknader med mlet att slja miljontals bilar kanske man behver erbjuda saker folk har vant sig vid att ha sen mnga r tillbaka. Alla r inte beredda att offra saker fr att f en avancerad farthllare som fortfarande inte tar ver ansvaret fr framfrelsen av fordonet.

Citat:
En standard Tesla r samma sak som en fullutrustad Tesla.
Du vet ju inte ens vilken utrustning som finns i en Tesla haha. Dina kra adaptiva matrix ljus kommer till Model Y frn Berlin.
https://twitter.com/shortword/status...-headlights%2F
Ni tv grlar som ett gammalt gift par haha
Citera
2021-11-02, 16:14
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Men du gissar ju bara. Och vi r ngra hr inne som kr Tesla, och allts inte bara gissar.

En rolig effekt du kommer mrka i framtiden vad gller att backa till ICE r att hela upplevelsen knns trasig. Allts inte bara dlig/frlegad, trasig. Intuitivt tolkas det som att det r ngot allvarligt fel p din Volvo. Just den biten beror sklart p feedback, det vill sga din bil r inte bara lngsam, utan den laggar rejlt nr du gasar ocks. Sen ska den vxla och hlla p. Och lta.

Vad gller baseline fr den avancerade farthllaren kr den allts sjlv. Den kommer inte stanna vid rtt, och den kommer inte ta juridiskt ansvar fr ngot. Men kr sjlv gr den. Lter du en Volvo gra samma sak sitter du snart ute i skogen (i bsta fall), allts kan du inte lta den gr samma sak. Detta r frustrerande - att g tillbaka till en bil som inte kan kra sjlv.

En display som inte laggar - en till sak det r svrt att backa ifrn. Pltsligt ska man stirra p ngon gammal 80-talsklenod frn IBM, medan den frsker utfra processorintensiva saker som att hantera en enkel weblsare.

OTA - hur kul tror det r att g tillbaka till bilar dr typ inget tgrdas p distans? Bilar som inte uppdateras automatiskt och blir bttre ver tid?

Pongen r att du kr vad som upplevs som fullstndigt frlegat - hela paketet - men eftersom du saknar referens tror du att det r viktigare med adaptiva matrix led-ljus. Det r det inte. Och drfr kommer marknaden fortstta springa mot M3 och Y tills tminstone ngon annan konkurrent hittat baseline.
Citera
2021-11-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Nu ligger Teslas aktie p ver 1200 dollar. Hur knns det fr dig nu?

Var det forfarande dlig investering?

Jag sa absolut minimum 2000 dollar inom 5 r.

Tror du forfarande jag har fel?
Den kan skert g till 2000 i rdande psykos.
Om du hller dom i 5 r s tror jag dock du gr bort dig.
EDIT:
Har du slt frresten? Eller r du en MoP precis som de som jag nmnde i mitt gamla inlgg?
Senast redigerad av Mackan70 2021-11-02 kl. 17:09.
Citera
2021-11-02, 17:08
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Den kan skert g till 2000 i rdande psykos.
Om du hller dom i 5 r s tror jag dock du gr bort dig.

Haha ok, ja vi fr vl se.

Om 5 r skulle jag nstan vga sga 3000 dollar just nu.
Citera
2021-11-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Men du gissar ju bara. Och vi r ngra hr inne som kr Tesla, och allts inte bara gissar.

En rolig effekt du kommer mrka i framtiden vad gller att backa till ICE r att hela upplevelsen knns trasig. Allts inte bara dlig/frlegad, trasig. Intuitivt tolkas det som att det r ngot allvarligt fel p din Volvo. Just den biten beror sklart p feedback, det vill sga din bil r inte bara lngsam, utan den laggar rejlt nr du gasar ocks. Sen ska den vxla och hlla p. Och lta.

Vad gller baseline fr den avancerade farthllaren kr den allts sjlv. Den kommer inte stanna vid rtt, och den kommer inte ta juridiskt ansvar fr ngot. Men kr sjlv gr den. Lter du en Volvo gra samma sak sitter du snart ute i skogen (i bsta fall), allts kan du inte lta den gr samma sak. Detta r frustrerande - att g tillbaka till en bil som inte kan kra sjlv.

En display som inte laggar - en till sak det r svrt att backa ifrn. Pltsligt ska man stirra p ngon gammal 80-talsklenod frn IBM, medan den frsker utfra processorintensiva saker som att hantera en enkel weblsare.

OTA - hur kul tror det r att g tillbaka till bilar dr typ inget tgrdas p distans? Bilar som inte uppdateras automatiskt och blir bttre ver tid?

Pongen r att du kr vad som upplevs som fullstndigt frlegat - hela paketet - men eftersom du saknar referens tror du att det r viktigare med adaptiva matrix led-ljus. Det r det inte. Och drfr kommer marknaden fortstta springa mot M3 och Y tills tminstone ngon annan konkurrent hittat baseline.
Att varken ha LED matris, HUD eller 360 back kamera r en klar dealbreaker fr mig.
Att kalla en bil utan sdant fr vlutrustad tycker jag r fel. Vad ska man med en weblsare i bilen till frresten?
Sen var vl diskussionen enbart angende utrustningsniv och inte huruvida den har en motor som lter brum nr man gasar eller inte.
Citera
2021-11-02, 19:26
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Att varken ha LED matris, HUD eller 360 back kamera r en klar dealbreaker fr mig.
Du har tre back-kameror i M3. Hur mnga grader den stter vet jag inte, men jag kan lova att det rcker. terigen handlar detta om att du aldrig krt en M3. Oavsett 360 eller inte kan du glmma samma upplevelse om inte din bil har lika bra skrm, vilket den rimligen inte har.

Citat:
Vad ska man med en weblsare i bilen till frresten?
Varfr ska man ha Netflix i bilen osv? Ptjah. Varfr ska du ha underhllning i telefonen? Pongen handlade dock snarare om prestanda. Typ alla andra bilar har snlat med hrdvara och r kassa p mjukvara, s det r en pest att ens navigera menyerna, kartor osv.

Citat:
Sen var vl diskussionen enbart angende utrustningsniv och inte huruvida den har en motor som lter brum nr man gasar eller inte.
Och verlag r min pong att det r Tesla som tagit fram saker som ingen annan har och som blir dealbreakers i samma gonblick som du vnjer dig med dem. Det r drfr typ ingen backar frn M3/Y, och det r drfr frsljningen kar s lavinartat i takt med att folk provar det. Det r vldigt, vldigt svrt att acceptera ngot annat innan ngon konkurrent kommit upp till den funktionalitet som frvntas efter att du krt en M3/Y.

Den svajiga byggkvaliteten knner ju alla till, och det r ju egentligen en grej som skulle gra att man fnyser t fretaget och vljer ngot annat tills de ftt ordning p produktionen. Men eftersom alla andra konkurrenter missar p just dealbreakers r det ngot man bara svljer (tex att st som ett fn och detalj-inspektera en hyfsat dyr ny bil man just ftt levererad).
Citera
2021-11-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Haha ok, ja vi fr vl se.

Om 5 r skulle jag nstan vga sga 3000 dollar just nu.

Tror jag med faktiskt!
Citera
2021-11-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Du har tre back-kameror i M3. Hur mnga grader den stter vet jag inte, men jag kan lova att det rcker. terigen handlar detta om att du aldrig krt en M3. Oavsett 360 eller inte kan du glmma samma upplevelse om inte din bil har lika bra skrm, vilket den rimligen inte har.

Varfr ska man ha Netflix i bilen osv? Ptjah. Varfr ska du ha underhllning i telefonen? Pongen handlade dock snarare om prestanda. Typ alla andra bilar har snlat med hrdvara och r kassa p mjukvara, s det r en pest att ens navigera menyerna, kartor osv.

Och verlag r min pong att det r Tesla som tagit fram saker som ingen annan har och som blir dealbreakers i samma gonblick som du vnjer dig med dem. Det r drfr typ ingen backar frn M3/Y, och det r drfr frsljningen kar s lavinartat i takt med att folk provar det. Det r vldigt, vldigt svrt att acceptera ngot annat innan ngon konkurrent kommit upp till den funktionalitet som frvntas efter att du krt en M3/Y.

Den svajiga byggkvaliteten knner ju alla till, och det r ju egentligen en grej som skulle gra att man fnyser t fretaget och vljer ngot annat tills de ftt ordning p produktionen. Men eftersom alla andra konkurrenter missar p just dealbreakers r det ngot man bara svljer (tex att st som ett fn och detalj-inspektera en hyfsat dyr ny bil man just ftt levererad).
Brjar undra om du ens vet vad en 360 kamera r?

https://alltomelbil.se/saknad-funkti...-vy-fran-ovan/
Det dr r 360 graders kamera, och allsmktige Elon Musk har sjlv sagt att det ska komma till Tesla, men det var fr ver ett r sedan, men uppenbarligen finns det en efterfrgan. Skulle gissa att det r en frga om patentkostnader eller ngot (dock komiskt att han sger att det kommer med FSD, kan allts ligga 10 r fram i tiden vad vi vet, nstan som parodi p sig sjlv)... Det r inget fel p "upplevelsen" i en Volvo iaf, ICE gare spenderar dock troligtvis mycket mindre tid pillandes p skrmen n elbilsgare d man i regel bara r i bilen nr man kr den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in