Citat:
Ursprungligen postat av
leading
Ja, hur kommer Sloveniens utveckling att bli?
Och inget om Irland? Ett kämpande land, som ju iaf har kämpa andan? Får de in lite finess, så kanske någon utveckling kan ske?
Och vad var Frankrike på 80 talet som tydligen var hyfsat bra?
Australien har ju iaf 20 (?) årige Nathan Walker, som spelar i AHL nu tror jag?
Och om Mexico?
Annars tror jag att utveckling i hockey är svårare än utveckling inom fotboll.
Spelet kräver mer av laget att förstå och spela med varandra.
Slovenien
Slovenien är ett litet land med ett hockeylag som sett till befolkningens storlek och BNP har ett väldigt starkt hockeylag. Deras utveckling har varit en framgångssaga sedan man blev självständigt och deltog i sitt första VM år 1993. Laget är dock på nedgång och jag tror personligen att man kommer att få spela ett tag i B-VM framöver. De största konkurenterna i framtiden till Slovenien anser jag vara Storbritannien, Ungern och på sikt även eventuellt Nederländerna och Sydkorea.
Irland
Irland hade ett fint år då man tog sig upp till tredje högsta, men sett till resultaten under de övriga turneringarna så får väl detta snarare anses vara en bragd för dem att ha tagit sig upp till C-VM en gång. I övrigt så har landet legat stabilt ungefär i mitten i D-VM, men jag bedömer att man har potential att kunna ta sig upp och bli ett etablerat lag i C-VM, men tror inte det blir längre än så sett under de kommande 20 åren.
Mexico
Inget nytt har egentligen hänt på den fronten. De har alltid varit placerade i botten av världens hockeynationer, men är där de är idag pga att man har mer erfarenhet och håller högre kvalitet än övriga nya hockeynationer som ploppar upp lite ibland. Man tar sig nog inte längre än där man är idag.
Australien
Man har haft en uppåtgående kurva och t.om haft ett par korta sejourer upp i B-VM. Jag tror däremot inte att Australien kommer att etablera sig i B-VM under de närmaste åren. Men säg att man t. ex skulle grunda en Asiatisk hockeyliga så skulle sporten kunna växa lite i intresse i landet och då kanske man skulle kunna få se en liten boom i kvalitet, men jag tror inte att vi kommer att få se dem i A-VM inom de närmsta 30 åren.
-
Angående fallet Frankrike så blev man lidande då Sovjet, Jugoslavien och Tjeckoslovakien upplöstes så fick vi se endel nya lag i hockeyvärlden. Lag som Frankrike och Norge fick då ge vika för t. ex Slovakien, Vitryssland och Lettland. I B-VM så blev Nederländerna och Storbritannien lidande då Slovenien och Ukraina var två nya lag att räkna med.
Lek med tanken att Schweiz skulle splittras i 3 delar, en tysk, en fransk och en italiensk. Den tyska delen skulle då förmodligen ta sig upp i A-VM på bekostnad av Slovenien eller Italien och då skulle Ungern få det svårare att ens ha en chans att konkurera om en plats i A-VM. De två andra delarna skulle konkurrera ut lag som Storbritannien, Japan och Sydkorea i B-VM. Men skulle något sådant ske så är det nog troligast att man skulle låta utöka VM-serien istället till kanske 20 lag ist för 16.
Bara att säga till ifall ni vill ha lite fler analyser, eller ifall att ni har kritik mot det jag sagt.