2013-02-21, 15:14
Medlem
Hej,

Jag installerade java JDK7u15 igr och allt fungerade fram tills att efter jag har skapat min klass fil (HelloWorld.class) och skall kra denna genom att skriva "java HelloWorldApp" i CMD s fr jag felmeddelandet

C:\Users\"namn"\Desktop\javaprogram>java HelloWorldApp
Error: could not open `C:\Users\"namn"\Desktop\eclipse\lib\amd64\jvm.cfg '

Saken r den att jag haft eclipse installerat frr p datorn men av ngon anledning tog jag bort det. Men om jag skriver

C:\Users\"namn"\Desktop\javaprogram>"C:\Java\jre7\ bin\java.exe" HelloWorldApp

dr min nya nerladdade JRE fil r s fr jag utskriften:

Hello World!

allts d fungerar det....

Jag har testat att installera om allt osv och kan inte heller hitta "C:\Users\"namn"\Desktop\eclipse\lib\amd64\jvm.cfg " skvgen i path

S det jag undrar r hur man ska gra fr att ta bort den ldre vgen som datorn tror existerar och stta in den nya fr att jag ska kunna starta programmet med att skriva "java HelloWorldApp".
Citera
2013-02-21, 16:06
Medlem
Kan tillgga att jag frskt ladda ner ett eclipse igen och det kan inte ens gr att starta. Det ger exakt samma felmeddelande som ovan..
Citera
2013-02-21, 20:33
Medlem
Vad hnder om du gr fljande:

Hgerklicka p "dator" eller "min dator"
"Egenskaper"
Avancerade systeminstllningar
Miljvariabler

Ser du ngot konstigt dr?
Citera
2013-02-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Vad hnder om du gr fljande:

Hgerklicka p "dator" eller "min dator"
"Egenskaper"
Avancerade systeminstllningar
Miljvariabler

Ser du ngot konstigt dr?

Nej inte vad jag kan se, jag kan inte heller hitta den skvgen i min path variabel dr heller.
Citera
2013-02-21, 21:34
Medlem
Tango1s avatar
http://stackoverflow.com/a/6215741

Hoppas det hjlper dig!
r det ngot du undrar s r det bara att sga till s kan jag eller ngon annan gra mitt bsta fr att frtydliga proceduren
Citera
2013-02-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tango1
http://stackoverflow.com/a/6215741

Hoppas det hjlper dig!
r det ngot du undrar s r det bara att sga till s kan jag eller ngon annan gra mitt bsta fr att frtydliga proceduren

Ja! Det r liknande problem, men lsningsgngen har med scala att gra som jag antar r en annan IDE? Han beskriver hur man ndrar internt i det programmet s den hittar rtt, men jag vill ju gra fr datorn s det blir vergripande...

Eller misstyder jag hans lsningsprocedur, r den allmngiltig?
Citera
2013-02-22, 00:08
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derpert
Ja! Det r liknande problem, men lsningsgngen har med scala att gra som jag antar r en annan IDE? Han beskriver hur man ndrar internt i det programmet s den hittar rtt, men jag vill ju gra fr datorn s det blir vergripande...

Eller misstyder jag hans lsningsprocedur, r den allmngiltig?

Oj oj, symtomen fr smnlshet brjar sl till. Mitt fel
Testade att lsa ditt frsta inlgg p nytt och insg hur pass ute jag var och cykla med mitt svar, ledsen om jag frvirrade dig.

Vid installationen av JDK & Eclipse s uppstr ofta detta fel, d det i systemets register str att din JVM r den som medfljde Eclipse - som allts r anledningen till att du fr felmeddelandet Error: could not open `C:\Users\"namn"\Desktop\eclipse\lib\amd64\jvm.cfg '. Den skvgen finns ju inte ens lngre om du avinstallerat programmet.

S nr du anger kommandot java i "C:\Users\"namn"\Desktop\javaprogram>java HelloWorldApp" s sker datorn p fel stlle efter filen jvm.cfg.

Testa det hr och hr av dig om resultatet: http://stackoverflow.com/a/9468992
Citera
2013-02-22, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tango1
Oj oj, symtomen fr smnlshet brjar sl till. Mitt fel
Testade att lsa ditt frsta inlgg p nytt och insg hur pass ute jag var och cykla med mitt svar, ledsen om jag frvirrade dig.

Vid installationen av JDK & Eclipse s uppstr ofta detta fel, d det i systemets register str att din JVM r den som medfljde Eclipse - som allts r anledningen till att du fr felmeddelandet Error: could not open `C:\Users\"namn"\Desktop\eclipse\lib\amd64\jvm.cfg '. Den skvgen finns ju inte ens lngre om du avinstallerat programmet.

S nr du anger kommandot java i "C:\Users\"namn"\Desktop\javaprogram>java HelloWorldApp" s sker datorn p fel stlle efter filen jvm.cfg.

Testa det hr och hr av dig om resultatet: http://stackoverflow.com/a/9468992

Ja, det hr verkar likna en lsningsvg men nr jag trycker p Java ikonen dr i kontrollpanelen s fr jag error meddelandet "Det gr inte att hitta programmet". Ikonen r dessutom vit och inte med javas logotyp om det spelar ngon roll. S kan inte riktigt fortstta med hans steg efter jag tryckt p ikonen.
Citera
2013-04-14, 20:16
Medlem
Lst det n?

Tycker ocks det lter som att JAVA_HOME spkar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in