Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-10-15, 21:57
Medlem
VadFanKulOs avatar
Någon som vet hur jag tar BORT den helvetes jävla fittsatans rutan som ploppar upp och berättar för mig att jag i helvete öppnade eller stängde en jävla flikjävel när jag fan i helvete redan är medveten om det? Gick via config och satte en nolla på browsersession-undo-tab, men rutjäveln är fortfarande en polack i min röv när jag öppnar en ny flik. Hittar ej att ställa in detta via settings. FF för Android, laddade hem akp-filen utan att gå via play store. Tack.
Citera
2015-10-18, 12:32
Medlem
Reggaemans avatar
Väldigt ofta nu senaste tiden så har Firefox börjat bugga för mig, ofta när jag klickar upp en ny flik så laddar den och sen blir det bara en blank sida fast länken står kvar i webb-rutan så att jag måste uppdatera (F5) och sedan så öppnar sidan, detta alltså när jag ska öppna en hemsida/en bildlänk etc

Någon som vet varför det blir såhär?

Har senaste uppdateringen av Firefox installerad
Citera
2015-10-19, 02:34
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Väldigt ofta nu senaste tiden så har Firefox börjat bugga för mig, ofta när jag klickar upp en ny flik så laddar den och sen blir det bara en blank sida fast länken står kvar i webb-rutan så att jag måste uppdatera (F5) och sedan så öppnar sidan, detta alltså när jag ska öppna en hemsida/en bildlänk etc

Någon som vet varför det blir såhär?

Har senaste uppdateringen av Firefox installerad
Det finns inga universal-fixar för detta, och det brukar heller inte spela roll vilken webb-läsare man använder heller om sidan hänger sig. Ibland kan man fixa det genom att uppdatera sidan som du redan upptäckt, ibland funkar inte ens detta.
Det kan bero på att sidan du får problem med kan vara dåligt skriven, och det kan du i alla fall inte påverka, men vad du kan testa är att dedikera en DNS server och se om detta hjälper.
Se bifogad bild över "klick-ordningen".
Du går alltså in i Windows Kontrollpanelen > Visa nätverksstatus... > Ethernet > osv.... tills du kommer till rutorna där du kan ändra DNS server (de är troligen tomma f n, då du hittills erhållit dessa automatiskt).
Ändra till 8.8.8.8 respektive 8.8.4.4 (detta är Googles DNS server), samt OK för att spara.

Testa nu om problemet löste sig.
Om inte kan du kolla med din internetleverantör om de har några specifika DNS-inställningar för just ditt nät.
Senast redigerad av SuperPutte 2015-10-19 kl. 02:36.
Citera
2015-10-19, 03:07
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VadFanKulO
Någon som vet hur jag tar BORT den helvetes jävla fittsatans rutan som ploppar upp och berättar för mig att jag i helvete öppnade eller stängde en jävla flikjävel när jag fan i helvete redan är medveten om det? Gick via config och satte en nolla på browsersession-undo-tab, men rutjäveln är fortfarande en polack i min röv när jag öppnar en ny flik. Hittar ej att ställa in detta via settings. FF för Android, laddade hem akp-filen utan att gå via play store. Tack.
FF för Android, laddade hem akp-filen utan att gå via play store. Rekomenderar verkligen att ladda ned endast från Firefox egen hemsida, eller Google Play. Finns ingen anledning att ladda ned FF Android från andra siter.
Ok över till ditt problem.
Öppna Meny >Inställningar >Integritet. Klicka på alternativet Rensa nu > Alla rutor ska vara ibockade, innan du klickar på Rensa data.
Hjälper inte det så avinstallera Firefox-appen på vanligt sätt i Android (kicka även på Framtvinga avslutning, Rensa data, Rensa cache), och installera om FF-appen - genom de officiella kanalerna denna gång.
Citera
2015-10-21, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Ursäkta har precis formaterat ska jag lägga in Firefox eller Explorer, min kompis påstår att Firefox har bättre säkerhet

Du kan använda en bra annonsblockerare här t ex https://www.ublock.org/
Citera
2015-10-22, 16:33
Medlem
pyro860s avatar
Okej, nu är jag trött på att hålla på att försöka hitta en lösning på det här problemet själv. Låt oss säga att jag gått in på www.aftonbladet.se och vill radera detta ur adressfältet totalt. Hur ska man gå till väga?

Jag har testat att...
1. ...rensa all historik, cookies, cache och fan och hans moster
2. ...installera om Firefox (däremot testade jag inte att ta bort från registret etc för jag vill helst inte pilla där)
3. ...skriva in about:config och ändra parametern browser.urlbar.maxRichResults ändrat till 0 och -1
4. ...inaktivera allt i "Ge förslag i adressfältet från" under Sekretess i inställningarna

Men INGENTING fungerar. 4:an fungerar på så sätt att det inte visas när jag skriver, men kryssar jag för alternativen igen, ja nog FAN kommer adresserna upp igen.

Hur raderar man all jävla historik i Firefox numera?
Citera
2015-10-23, 01:16
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Okej, nu är jag trött på att hålla på att försöka hitta en lösning på det här problemet själv. Låt oss säga att jag gått in på www.aftonbladet.se och vill radera detta ur adressfältet totalt. Hur ska man gå till väga?

Jag har testat att...
1. ...rensa all historik, cookies, cache och fan och hans moster
2. ...installera om Firefox (däremot testade jag inte att ta bort från registret etc för jag vill helst inte pilla där)
3. ...skriva in about:config och ändra parametern browser.urlbar.maxRichResults ändrat till 0 och -1
4. ...inaktivera allt i "Ge förslag i adressfältet från" under Sekretess i inställningarna

Men INGENTING fungerar. 4:an fungerar på så sätt att det inte visas när jag skriver, men kryssar jag för alternativen igen, ja nog FAN kommer adresserna upp igen.

Hur raderar man all jävla historik i Firefox numera?
Vad jag vet, är inget förändrat hur historiken sparas eller raderas.
Något fel gör du allt... jag tänker motbevisa det.

Jag skapade en ny profil (för att nollställa allt och alla inställningar), sedan satte jag på allt som gick att spara på i Meny >Inställningar >Sekretess (dvs historik, kakor, osv), surfade runt lite på olika sidor, bla aftonbladet.se samt gjorde sedan en omstart av FF.
Nu gick det utmärkt att hitta alla besökta sidor (som var avsikten).
Fint, nu skulle det rensas tillbaka.... se mina nya inställningar här. När rensat och klart så omstartade jag FF, och kontrollerade att allt verkligen var borta. Det var det.

Alltså, vad du kan ha missat vet jag inte, du kanske upptäcker det själv om du ger det ett nytt försök. Vad jag kan garantera dig är att en juste profil beter sig som jag beskrivit - den rensar allt om det är det du vill.
Du kan göra som jag, skapa en ny profil (den gamla behålls) och testa. Det går att importera tillbaka de olika delarna (bokmärken, lösenord, inställningar, osv) ur den gamla profilen - jag har beskrivit detta flera gånger i tidigare inlägg - eller så kan du köra detta backup-program för FF och sedan återställa del för del också (om så önskas). Läs mer, med användarbeskrivning, här http://mozbackup.jasnapaka.com/

Personligen kör jag normalt alltid i privat surfläge. Om man dessförinnan också har rensat " all historik, cookies, cache och fan och hans moster" , omstartat FF, och därefter slagit på detta läge, omstartat FF igen så är FF rensad. Varje gång man startar FF.
Jag föredrar detta även ur säkerhetssynpunkt.
Citera
2015-10-28, 09:12
Medlem
har firefox stoppat antispårningsprogram

förmodligen är det min tekniska inkompetens som spökar men jag har problem med min firefox webbläsare. den har slutat fungera men när jag tar bort mina antispårningsprogram såsom ghostery, disconnect etc så fungerar den igen. någon som haft liknande problem? jag har provat att köra utan tillägg och även återinstallerat firefox. men så fort jag installerar antispårningsprogrammen så står den bara och jobbar men kommer ingenvart.
Citera
2015-10-28, 09:40
Medlem
Betteroffalones avatar
Nej, men snälla byt ut Disconnect och Ghostery, de är inte bara gamla utan även horat ut sig till div. företag och är knappast säkra.

Kör på uBlock origin och kolla denna sida:

https://wiki.installgentoo.com/index.php/Firefox

LÄS. Om du nu vill vara ens en liten bit säker så gör det ordentligt.
Citera
2015-10-28, 13:08
Medlem
whaks avatar
När jag öppnar en ny tom flik så har jag där möjlighet att ha 8 olika "genvägar".
7 av dom har jag bestämt vilka det ska vara.
På den sista vill jag ha svt txt tv som "genväg".
Men jag har inte fått den som förslag.
Kan jag på något vis fixa det manuellt? Just nu är det bara en vit ruta där.
Citera
2015-10-28, 13:41
Medlem
bluesiss avatar
Firefox utvecklarna har gjort så att man inte längre kan dölja sina Tillägg/plugins (som kan användas till att unikt identifiera en användare som har samma IP som en annan, det går ju dock självklart att stänga av sina tillägg/plugins helt och hållet. Det var någon månad sedan som denna ändring skedde.

Här finns en diskussion om detta där Firefox utvecklaren som står bakom denna ändring konfronteras.

https://groups.google.com/forum/#!to...ns/_PsjN5SvZlo

Senast redigerad av bluesis 2015-10-28 kl. 13:44.
Citera
2015-10-28, 20:04
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
När jag öppnar en ny tom flik så har jag där möjlighet att ha 8 olika "genvägar".
7 av dom har jag bestämt vilka det ska vara.
På den sista vill jag ha svt txt tv som "genväg".
Men jag har inte fått den som förslag.
Kan jag på något vis fixa det manuellt? Just nu är det bara en vit ruta där.
Det du pratar om kallas också snabb startsida / speed dial / about:newtab där du antingen kan låta Firefox "fylla rutorna" med de mest öppnade sidorna av dig, eller att du själv låser in (pinnar) enskilda rutor.
Det också att ange about:newtab som din startsida, via Inställningar > Allmänt. Gör du detta öppnas denna sida då du vill öppna en ny fik.
Jag antar du redan känner till det basala, att varje "ruta" har en ikon som liknar en kartnål ("pin") och en X-ikon.
Med X-ikonen raderar du i rutan, medan du låser/lösgör innehållet i rutan beroende på musklicket, gråfärgad = lösgjord och blåfärgad = låst (pinnad). Gör du rutan till låst så kommer just denna ruta förbli dedikerad för just den sida du valt även vid framtida starter av Firefox.

För att få SVT Text att hamna på denna sida: har du t ex redan SVT Text som bokmärke kan du bara dra/släppa bokmärket på rutan. Gör du så kommer rutan automatiskt bli låst (blå-pinnad).
Det går förövrigt utmärkt att dra/släpa runt alla rutor/bokmärken som du vill.

Dessutom går det att enkelt ändra antalet rutor som skall visas från de 8 rutorna (2 rader x 4 kolumner) till t ex 4 rader x 5 kolumner så har du 20 rutor att använda.
Det gör du i så fall via sidan about:config. Inne i about:config-sidans sökfält skriv newtabpage, och dubbelklicka sedan på browser.newtabpage.columns (standardvärdet är troligen 4) respektive browser.newtabpage.rows (standard troligen 2) för att ändra värdena.

Dessutom går det att göra about:newtab-sidan skrollningsbar (då har du möjlighet att ha flera hundra rutor på sidan), och göra om designen på sidan, och mycket annat.
Jag har själv gjort en sida med allt detta som du hittar här om du är intresserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in