Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-14, 18:11
Medlem
nån som varit med om att ff alltid stänger av de flesta add-ons vid uppstart? (under "Extensions")

så har det inte varit tidigare. även om jag går in och aktiverar och uppdaterar tillägget, t.ex add blocker +, så är det inaktiverat nästa gång ja startar. trots att ff i sig inte uppdaterats till ny version.
Citera
2017-01-14, 18:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asd44
nån som varit med om att ff alltid stänger av de flesta add-ons vid uppstart? (under "Extensions")

så har det inte varit tidigare. även om jag går in och aktiverar och uppdaterar tillägget, t.ex add blocker +, så är det inaktiverat nästa gång ja startar. trots att ff i sig inte uppdaterats till ny version.

Varit en trogen tjänare på denna webbläsare under många år. Men har aldrig hört talas om detta scenarie.
Citera
2017-01-15, 21:28
Medlem
Firefox har vid senaste uppstart/nerstängning raderat alla mina kakor. Dvs cookies.sqlite är på 512 KB och värre ändå cookies.sqlite.bak är på 0 KB. Finns det någon övrig backup eller är dom borta för gott?
Citera
2017-01-16, 19:14
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Firefox har vid senaste uppstart/nerstängning raderat alla mina kakor. Dvs cookies.sqlite är på 512 KB och värre ändå cookies.sqlite.bak är på 0 KB. Finns det någon övrig backup eller är dom borta för gott?
Ja, har du någon backup liggande? För annars är dina kakor tyvärr borta, vill jag påstå.

Märkligt att Firefox självmant skulle radera utan din egen medverkan (alt något tillägg). Här är en gammal tråd som diskuterar det http://forums.mozillazine.org/viewto...f=38&t=2623727

Det finns sk Cookie managers som tillägg, ett annat mer generellt tips är ju att använda MozBackup-programmet, eller att göra som jag själv gör då och då - kopierar hela profilen till säker plats (t ex annan partition/disk/USB/CD). Vid knas kan du då återställa allt eller delar av den.
Citera
2017-01-16, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Ja, har du någon backup liggande? För annars är dina kakor tyvärr borta, vill jag påstå.

Märkligt att Firefox självmant skulle radera utan din egen medverkan (alt något tillägg). Här är en gammal tråd som diskuterar det http://forums.mozillazine.org/viewto...f=38&t=2623727

Det finns sk Cookie managers som tillägg, ett annat mer generellt tips är ju att använda MozBackup-programmet, eller att göra som jag själv gör då och då - kopierar hela profilen till säker plats (t ex annan partition/disk/USB/CD). Vid knas kan du då återställa allt eller delar av den.
Ibland har jag kopior av profilfoldern liggande, dessvärre inte nu, och inte heller när bokmärksbackupen jag sparade undan vide en windowsominstallation för något år sedan visade sig vara korrupt. Har kommit fram till att jag är allt för ostrukturerad för att förlita mig på det. Så vad jag behöver är schemalagda autobackuper, vilket jag såg MozBackup stödjer. Dock lite osäker då programmet inte underhållits sedan 2012, men eftersom det står att det fungerar med win7 så får man väl tro på det. Har du använt det?
Citera
2017-01-16, 23:53
Medlem
SuperPuttes avatar
Inte på länge, då jag som sagt kopierar min profil istället numera.Men det är/har varit ett superbra komplement sedan lång tid.
Det är väl bara att testa och se om det fungerar för dig med MozBackup?
Dra en profilkopia innan du testar MozBackup och kör sen en restore från programmet, så har du ju både hängslen och livrem.

Edit: Btw, alla .sqlite-filer återskapas automatisk av FF (om du raderar dem) till nästa gång du startar FF igen. Så enkelt att testa om restore-funktionen fungerar som den ska.
Senast redigerad av SuperPutte 2017-01-16 kl. 23:58.
Citera
2017-01-17, 00:19
Medlem
Citat:
Edit: Btw, alla .sqlite-filer återskapas automatisk av FF (om du raderar dem) till nästa gång du startar FF igen. Så enkelt att testa om restore-funktionen fungerar som den ska.
Det var något sådant som jag hade för mig också, och var därför jag trodde/hoppades att cookies.sqlite kanske kunde finnas lagrad någon annanstans också.

Hursom, Firefox har inte direkt varit stabilt och pålitigt för mig dom sista 3 åren så backupprogrammet du tipsade om känns som en bra lösning tillsvidare.
Citera
2017-01-19, 16:30
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Kolla här broder, största problemet är ju att du envisas med att köra med närmare 900 flikar öppnade (om du inte trollar mig, förstås)....
Lite udda surfbeteende måste jag säga

Om du då inte regelbundet rensar din cache, historik, mm (dvs t ex via Shift+Ctrl+Delete som jag tipsade om tidigare) får du med tiden bautastora filer inne i FF's profil (de berörda filerna har oftast filändelsen .sqlite) och allt för ofta kan de bli korrupta, skadade.
Det är alltså ett universaltips att köra Shift+Ctrl+Delete om FF börjar sega ned sig!
Jag personligen är inget fan av cache, jag ser till att FF rensar "allt" när jag stänger ned FF.

Övriga tips jag lämnade kan vara användbara, men det är som du säkert förstår lite av trial/error och inte lätt att kurera på remote (det behöver ju inte ens vara FF som är "problemet").

Ja, det stämmer att AdwCleaner precis som andra liknande program kan ge falska signaler, det är då upp till dig själv att avgöra riskerna. Men det här programmet är bra (så bra att Malwarebytes köpte upp det för några månader sedan), speciellt bra är AdwCleaner på att rensa sk toolbars som undantagslöst brukar slöa ned.

Jag tror jag gett dig efter vad jag förmår.
Nu är jättebäbyn tillbaka och gapar efter din uppmärksamhet (ha dockan)...jag pratar nu om Firefox!

Privat arbetsminne 5000 kb, 4000 på ena processen, 1000 på den andra under nedfrysning, när man sedan tvingats avliva processen emanuellt, då ska man måsta sitta å vänta 4 minuter per tillfälle på att detta dirtbag-system där Firefox minnet ska rensas & implodera innan processen slutligen försvinner från aktivitetshanteraren å vi kan starta om!

Firefox cache 350 mb efter frysning

Tittar man i min snuskprofil ditt dom 400 för många lättklädda länkarna ska transplanteras till så har den profilen redan problem att upphålla 400! exiplita länkar redan nu utan att ibland börja frysa, så varför ska man kämpa när sopan inte ens klarar 400 futtiga sinnesintryck

Det finns ingen handikapp-webbläsare för äkta fantaster, inte s(t)imulanten http://www.leopardforlag.se/wp-conte...on-300x436.jpg
Senast redigerad av Herr Bökberg 2017-01-19 kl. 16:36.
Citera
2017-01-23, 22:37
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Nu är jättebäbyn tillbaka och gapar efter din uppmärksamhet (ha dockan)...jag pratar nu om Firefox!
Mmm.... som sagt, jag tror jag gett vad jag förmår. Kanske någon annan känner sig manad?
Citera
2017-01-27, 04:56
Medlem
BaalZeBubs avatar
Nya Firefox 51.0 fortsätter trenden med att lägga en massa skit i adress bar. Vet någon vad man kan lägga till i UserChrome.css för att bli av med det nya?

Världsförbättraren som tvingar på oss alla detta strunt skriver i release notes:

Added a zoom button in the URL bar:

Displays percent above or below 100 percent when a user has changed the page zoom setting from the default
Lets users return to the default setting by clicking on the button

Det borde ha stått:
Added a fake zoom button to clutter the URL bar.

Displays the zoom level the user already know they have set and pesters the user with this info in one of the most privileged areas of the gui real estate.

Deprives users of their elaborately tested zoom levels if they so little as click on the new feature.
Of course the 'button' can not be used to change back the zoom level, or even set it. It's only function is a "fuck you luzer, now the zoom level is gone"
Citera
2017-01-27, 06:01
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Nya Firefox 51.0 fortsätter trenden med att lägga en massa skit i adress bar. Vet någon vad man kan lägga till i UserChrome.css för att bli av med det nya?

Lärde mig använda DOM INSPECTOR och kom fram till:

#urlbar-zoom-button { display: none !important;}
Citera
2017-01-29, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Någon som vet hur man går till väga för att applicera följande patch i Firefox?: Makes the number of recent bookmarks folder to be an about:config option

Det går tyvärr inte att ändra på, men det finns en add-on som sköter detta.

https://addons.mozilla.org/en-US/fir...lder-/?src=api
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in