Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-24, 00:28
Medlem
pelviss avatar
Hittar ingen tråd om detta mordfall så jag startar en tråd.

Är detta ett fall ni minns?

Mordet inträffade i början av december. Riktigt hur det gick till kunde man aldrig reda ut. Men det är fakta att 36-åringen höggs med en kniv i bröstet, bland annat i hjärtat, åtskilliga gånger. Mordoffren höggs i hjärtat och fick halsen avskuren och slogs med en yxa. Och att han fick halsen avskuren, vilket makabra bilder i utredningen visar. Han slogs också med en yxa. Vem som slog är oklart. Det mesta tyder dock på att det var den 41-årige mannen. När 36-åringen var död stoppades han in i svarta plastsäckar och tejpades ihop. Därefter släpades han ner i källaren där han lades i ett rum innanför tvättstugan. Det var blod i hela huset när polisen anlände.
Låg i tre veckor
I tre veckor låg kroppen i källaren. Kylan från ytterväggen gjorde att den inte förruttnade. Det blev som ett kylrum. Dagarna efter jul fick polisen ett tips om den döda kroppen. Den var lätt att hitta när patrullen tog sig in i villan. En makaber syn mötte polismännen. Det var blod överallt och offret var fullständigt söndertrasat av knivstick och yxhugg. 41-åringen och den då 26-åriga kvinnan, greps och dömdes. Han fick livstids fängelse. Hon dömdes till rättspsykiatrisk vård.

Länk till expressen efter att den dömda kvinnan rymt 2005:
http://www.expressen.se/kvp/kroppen-...or-i-kallaren/

Kristianstadbladet:http://www.kristianstadsbladet.se/ha...na-gripen.html

Mannen som fick livstid heter T*mmy H*ltqvist och ansökte om tidsbestämt straff 2007 men fick avslag.
To*my Hu*tqvist, 53 Gärning: Tillsammans med en kvinnlig medbrottsling slog han ihjäl en man med yxa i Hässleholm 1996. Han slog yxan flera gånger i huvudet för att slutligen skära halsen av offret. Hovrätten över Skåne och Blekinge dömde honom till livstids fängelse för mord 1997.

Omvandling: Beslut 2007-09-19. Inte bifall på ansökan.

När jag kollat nyare listor på livstidsdömda så hittar jag inte hans namn, nån som vet när han ev blev släppt och vad han isf gör idag?

Kvinnan har jag överhuvudtaget inte hittat någon information om, så allt är av intresse. Namn nuvarande vistelseort och när hon blev frisläppt, möjligen heter hon Maria men det är en svag, mycket svag spekulation, har hört namnet ryktesvägen så det bör tas med en nypa salt.

Mvh Pelvis
Citera
2013-02-24, 17:17
Medlem
Snapphanekungens avatar
Jo det var "LG" som fick smaka stål. En rätt snäll men nerknarkad kille från Vinslöv.
Hon heter mycket riktigt Maria och med tanke på hennes psyke och LGs skador är iaf jag rätt säker på att det var hon som gjorde det.

Hon hade i flera år varit SVÅRT psykiskt sjuk och kunde inte klara sig själv ens. Hon kunde mycket väl få plötsliga vanföreställningar om att någon random var djävulen eller för all del Hitler.
Naturligtvis skulle man genast dödas då.

Emellanåt rabblades obegripliga bibeltexter. Killen som sitter vet jag inget om.
Men jag kommer ihåg vilken skräck det blev i stan när Maria rymde många år efter dådet (sitter på psyket i Hässleholm) Tydligen räknas hon som ytterst farlig än nu.

Mindre farlig får vi väl hoppas hennes son Robin Stjernberg som sjunger bla i "mello" vara...
Citera
2013-02-24, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapphanekungen

Mindre farlig får vi väl hoppas hennes son Robin Stjernberg som sjunger bla i "mello" vara...

Hoppsan, dagens kioskvältare?
Citera
2013-02-24, 18:41
Medlem
Snapphanekungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Hoppsan, dagens kioskvältare?

Vet jag inte precis. Alla runt Hässleholm vet det. Om jag inte minns fel står det en del i tråden om Robin.
Citera
2013-03-08, 23:37
Medlem
Jodå, det minns man. Det var Robin Stjernbergs mamma, Marie Stjernberg( Numera Videgren) gift med James Stjernberg och de var båda mycket välkända i kriminella kretsar samt i drogsammanhang. Hela vägen mellan Karlskrona och Malmö. James blev väl tvungen att göra en uppryckning då Marie åkte in, men de två yngsta (Robin och Josefin var placerade hos sina fastrar under sina första 5-10 år.
Citera
2013-03-09, 23:27
Medlem
pelviss avatar
Min mening med denna trådstarten var aldrig att outa vare sig Robin som en son till en mörderska ej heller bidra till att hans far skulle bli indragen med omaskerat namn här. Det brukar väl tillhöra kutym att man maskar folks namn i dömda personers närhet, för jag menar vad tillför det diskussionen vad den dömdes fd man heter i för och efternamn, omaskerat???
Det är sin sak att folk som hittar hit kanske kan räkna ut det men en enkel googling ska inte för alll framtid dra deras namn i skiten för vad en svårt psykiskt sjuk och därtill narkomaniserad mor och fd hustru har åstadkommit.

Det är nära till hands att jag ber Robin och hans närmaste om ursäkt för trådstarten.

Den livstidsdömde T*mmy H*ltqvist är jag intresserad att få info om.

Hur går man tillväga för att läsa dom och fup i så här gamla mål?
Citera
2013-03-10, 00:10
Medlem
Omg! Nähä sorry kände inte till "kutymen" Men det som hänt har hänt, o inget av dett har gått någin obemärkt förbi! Åtminstone i skåne/småland/blekinge trakten. J*m*e*s. S var väl dessutom ingen duvunge då heller precis??inte undra på att hans 15 år yngre fru blev psykiskt sjuk.Utnyttjad för kriminella syften, pumpas full av droger för att sedan enkelt skiljas från sina barn??! J.S var "fullfjädrad" redan innan Ma*ie ens fyllt 5! To**y .H lär finnas utanför K-stad.
Citera
2013-03-10, 00:18
Medlem
Dessitom, är väl Robin ett föredömligt bevis på att man själv är sin egen lyckas smed? Att man inte Behöver gå samma väg som sina föräldrar eller vara tvungen att bära deras ok?? All cred o respect till Robin! !!
Citera
2013-03-10, 18:18
Medlem
Snapphanekungens avatar
Som jag kommer ihåg det hade James lagt av långt innan Mari och barnen kom. Det blev en bra och trevlig kille till sist. Visst kunde han kröka lite men andra droger var det sedan en bra tid slut med. Dessutom startade han eget företag som går bra än i dag. Något vilt liv har han då inte haft sedan barnen kom.
Citera
2013-03-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapphanekungen
Som jag kommer ihåg det hade James lagt av långt innan Mari och barnen kom. Det blev en bra och trevlig kille till sist. Visst kunde han kröka lite men andra droger var det sedan en bra tid slut med. Dessutom startade han eget företag som går bra än i dag. Något vilt liv har han då inte haft sedan barnen kom.
Tog sig inte i kragen förrän barnen var några år gamla. En faster hade vårdnaden om dem. Ja, målerifirmor har han haft registrerade, flera stycken, efter "gör konkurs/starta ny" principen. Sedan tidigt 80-tal. Såe.......nej han var allt annat än ren då Marie o barnen kom. Men Marie fick däremot "bära skott" för all all skit han styrde med i kullisserna, av vilket hon mycket riktigt också till sist blev sjuk av. Tragiskt människoöde.......(märkligt att James numers nästan har hjälte status i Hhlm, bara för att han inte längre ägnar sig åt kriminalitet,doger samt utnyttjande av andra/andras svagheter)
Citera
2013-03-11, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miriamva
Tog sig inte i kragen förrän barnen var några år gamla. En faster hade vårdnaden om dem. Ja, målerifirmor har han haft registrerade, flera stycken, efter "gör konkurs/starta ny" principen. Sedan tidigt 80-tal. Såe.......nej han var allt annat än ren då Marie o barnen kom. Men Marie fick däremot "bära skott" för all all skit han styrde med i kullisserna, av vilket hon mycket riktigt också till sist blev sjuk av. Tragiskt människoöde.......(märkligt att James numers nästan har hjälte status i Hhlm, bara för att han inte längre ägnar sig åt kriminalitet,doger samt utnyttjande av andra/andras svagheter)

Håller med....De flesta verkar glömt vilket kräk han var. Vad har hänt med brodern R*l*n* egentligen?
Citera
2013-03-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gostap
Håller med....De flesta verkar glömt vilket kräk han var. Vad har hänt med brodern R*l*n* egentligen?
Han skärpte till sig redan i början på -80 talet, d sin "gamla" flamma( numera fru) m***ta. Även där hade en en syster vårdnaden om ett barn, tills de repat sig. Ja kräk är i det närmaste en försköning. Men nu är allt glömt och han kan sola sig i Robins glans, samtidigt som han klappar sig själv på axeln av självgodhet. Klart är ju att de barnen inte har en susning om vem J.S eg är. En hjärntvättad kan tydligen "tillägna" hur många låtar som helst. Tänk så pinsamt det kommer att bli då de en dag till sistt inser och förstår dem verkliga anledning/orsaken till varför deras mamma blev sjuk och slets ifrån dem, och sedan dess hållits på "behörigt avstånd"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in