2013-02-28, 22:02
Medlem
Man är väl inte skyldig att bära legitimeation annat än om man kör bil eller just kommer in i landet?

Jag har en fd arbetskollega av nordisk härkomst men med sydeuropeiskt utseende. Han är hjärtligt trött på tullens urvalsmetoder.

...och det är väl just det som är problemet med idkoll utan grundad misstanke, rimligen kollar polisen folk med utländskt utseende för att maximera träffarna, men ändå är 90% av dem fullt legalt i Sverige. Man blir nog rätt trött på att bli kollad om man rör sig på "fel" ställen.

Vi vanliga svenssons har nog svårt att förstå hur illa det känns. Att det inte bara handlar om att visa leg, utan om att man blir utvald och misstänkt för hur man ser ut.
Citera
2013-02-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massa1212
det som är mest rättosäkert är alla dessa drägg som röstar på SD. Det är så man skäms för Sverige.

Japp, ett riktigt bra argument och inlägg i debatten.

Får ni som ni vill kommer kanske utlänningslagstiftningen ändras, ni har ju hela journalistmaffian på er sida. Journalister som ljuger, undanhåller och förvanskar. Slickar makten i röven i stället för att granska dem. Journalister som uppfostrar sådana som dig eller påverkar folk så det passar deras egen agenda att få jobb som frilansare genom att tycka det som för tillfället är rätt.

Vad jag röstar på har du ingen aning om.
Citera
2013-02-28, 22:06
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det i Stockholm pågående REVA-projektet, vilket syftar till att identifiera och omhänderta illegala invandrare, har väckt ont blod hos diverse PK-muppar och Sverige-hatare.

Nya rekord i komisk PK-akrobatik uppstår när media nu ska rapportera om det framgångsrika projektet. Fakta: ca 10% av de som stoppats och granskats av polisen har visat sig vara illegala invandrare.

De flesta normala människor ser nog detta som en förbluffande hög siffra, vilken indikerar att antalet illegala i Stockholmsområdet är mycket högre än någon velat tänka. Hittills har ca 60 st ovälkomna kulturberikare fångats in. När projektet är slut kommer det troligen handla om flera hundra stycken. En stor framgång med andra ord.

När nu PK-media ska rapportera om detta så lyckas man förvandla siffran 10% till en "låg" andel, och talar om en "felmarginal" på 90%. För att lura i folk detta så har man hittat en doktorand i processrätt som tycker att det är en hög felmarginal, och att många "drabbas". Drabbas av vad? Att behöva visa legitimation? Då bör de undvika att gå på Systembolaget eller ta ut pengar på banken, vilket också är mycket "kränkande".

Se Metro och SvD. Nej, jag länkar inte. Jag skrattar istället.

Reflektioner kring medias hantering av detta ämne och liknande försök att förvandla "mycket" till "lite" och tvärtom?

Att påstå att 10% är lågt eller högt utan att ange referenser och utan att motivera stöd till det samma är ansvarslöst uttalande, avsiktligt i egensyfte, fult, väldigt fult. Lågt av medierna.
Citera
2013-02-28, 22:06
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Man är väl inte skyldig att bära legitimeation annat än om man kör bil eller just kommer in i landet?

Jag har en fd arbetskollega av nordisk härkomst men med sydeuropeiskt utseende. Han är hjärtligt trött på tullens urvalsmetoder.

...och det är väl just det som är problemet med idkoll utan grundad misstanke, rimligen kollar polisen folk med utländskt utseende för att maximera träffarna, men ändå är 90% av dem fullt legalt i Sverige. Man blir nog rätt trött på att bli kollad om man rör sig på "fel" ställen.

Vi vanliga svenssons har nog svårt att förstå hur illa det känns. Att det inte bara handlar om att visa leg, utan om att man blir utvald och misstänkt för hur man ser ut.

För att komma undan det här med att kolla id på grund av utseende eller för att man inte vågar leta där man vet att illegala invandrare finns, så använder man andra förevändningar för att få kolla id. Sådana situationer är t.ex. vid plankning, då måste man kunna identifieras för att påföras tilläggsavgift eller för utredning om bedrägligt beteende. Det är det "rättssäkert" står för i REVA. Att misstänkliggöras p.g.a. sitt utseende anses inte vara en rättssäker metod.
Citera
2013-02-28, 22:10
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
det som är mest rättosäkert är alla dessa drägg som röstar på SD. Det är så man skäms för Sverige.

På vilket sätt medför "drägg som röstar på SD" rättsosäkerhet? Och vad har det med REVA att göra?
Citera
2013-02-28, 22:12
Medlem
ringmuskelns avatar
Citat:
ja här var Det mycket bssnack. Är väldigt trött på att ni kallar alla som inte som tycker som ni för pk osv bara för att man är human o sv. Ni gnäller inte att de rika svenskar får skattesänkningar Pengar Som kunde gått till sjukvård skola osv. Men är det inga som är mörkhyade. Nej det kvittar om de utländske så hade tillverkat guld tiller så hade ni hatat dem ändå.

Nej istället odlar ni skitsnacket att de kommer hit för bidragen osv skitsnack. Men vi går tillbaka till att polisen kollar leg vad hade ni tyckt om detta? Polisen är ute efter ett stort rånar gäng problemet är att de ser ut som vilken svensk som helst. Det enda de vet är att de är mellanblonda. Nu måste polisen avkräva alla mellanblonda svenskar från 20-40 år längd 186 cm. Hade ni tyckt det var toppen polisen kom och avkrävde er leg? Förresten det är många gånger jag går en promenad i tex Lund utan id. Ingen lag som säger man måste ha det på sig.

Om alla

Skulle inte bry mig ett spår om bängen skulle be om leg...är man inte skyldig till något så behöver man inte ta åt sig, kanske underlätta för polisen och sen släppa det. Det finns mycket sjuka grejer man kan göra inom lagens ramar, det finns ingen lag på att vara en ärlig och trevlig medborgare och det behöver inte polisen heller vara...
Citera
2013-02-28, 22:14
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

Så hur tycker du polis och spärrvakter ska göra då om någon åker dit i en färdbeviskontroll i tunnelbanan?

"Jaha du har inget ID då får du väl gå då och slipper betala straffavgiften!"

Ska jag som vit svensk kunna vägra visa ID och på så vis slippa eller gäller detta bara personer med mörkt hår?

Att var tionde av tjuvåkarna är en illegal invandrare tycker inte jag är en låg siffra. Snarare en fantastiskt hög siffra.

Jag ser ung ut. Det händer att jag behöver visa ID på systemet trots att jag passerat 35. Jag blir utvald och misstänkt för hur jag ser ut. Inte gråter jag ut i tidningarna för det. Ska illegala invandrare slippa visa ID på Systembolaget också?

De kollade vad... 700 personer? Med tanke på att det borde finnas i runda tal 200.000+ personer i Stockholm som är "mörka" så blir folk knappast kollade ofta.
Citera
2013-02-28, 22:25
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Om alternativet till ett liv i misär och elände i tredje världen är att man tvingas visa legitimation för en polis i t-banan så tror jag nog att de allra flesta invandrare är jävligt "softa" med det.

Haha, ja nu har du en ganska märklig bild av vad det är att vara invandrare i Sverige. Tror du att alla människor som invandrat till Sverige samt alla som inte har ett svenskt utseende kommer från ett liv i misär och elände i tredje världen? Ganska förenklad världsbild. Det finns människor som invandrat hit för att de hittat en svensk partner, de som är högutbildade och flyttat hit för att de tjänar mer pengar i Sverige än i sitt hemland. Och om man dessutom räknar in alla de som inte ser svenska ut för att de föräldrar som inte är etniskt svenska och alla de som är adopterade så blir det ganska långsökt att börja snacka om den misär och det elände som är alternativet till att misstänkliggöras i och med REVA. För dem är det där inget alternativ, de bor och lever i Sverige och behöver inte känna sig tacksamma som blivit insläppta.

Alla invandrare är inte apatiska flyktingbarn som vi i vår otroliga godhet har förbarmat oss över om du tror det.

Det finns (helt sjukt att jag behöver säga detta) invandrare och människor med icke-svenskt utseende som bidrar till vårt samhälle och de förtjänar inte att bli behandlade som potentiella brottslingar pga sitt utseende.
Citera
2013-02-28, 22:30
Medlem
ringmuskelns avatar
Citat:

*sitter och bölar*
Och vart ska jag bry mig? Antagligen tappade jag min medkänsla i skogen. Om hen tar livet av sig öga en otrevlig polis så möjligt då.
Citera
2013-02-28, 22:39
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andesr
Vill vi ha enhet i samhället, se alla svenska medborgare som likvärdiga och lika svenska, så är REVA direkt skadligt då det misstänkliggör människor pga deras etnicitet.
.

Hela grejen är att vi ser alla medborgare som lika, men vi accepterar inte utlänningar som olagligt uppehåller sig på svensk mark.
Citera
2013-02-28, 22:42
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Hela grejen är att vi ser alla medborgare som lika, men vi accepterar inte utlänningar som olagligt uppehåller sig på svensk mark.

Ja, men jag vänder mig ju mot misstänkliggörandet av människor på grunden av att de inte ser svenska ut.
Citera
2013-02-28, 22:47
Medlem
MrBONGs avatar
Citat:

Hej ditt träsktroll om du inte vill bära någon legitimation så gör inte det när du blir stoppad av polisen (bli inte förvånad dom stoppar folk varje dag) så kommer dom bara fråga efter personnummer fråga vad du heter vart du bor osv.. Har du inget personnummer eller inte vill uppge något bli inte förvånad om du får ta en sväng förbi stationen för att kunna styrka din identitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in