Citat:
Ursprungligen postat av Massa1212
Man är väl inte skyldig att bära legitimeation annat än om man kör bil eller just kommer in i landet?
Jag har en fd arbetskollega av nordisk härkomst men med sydeuropeiskt utseende. Han är hjärtligt trött på tullens urvalsmetoder.
...och det är väl just det som är problemet med idkoll utan grundad misstanke, rimligen kollar polisen folk med utländskt utseende för att maximera träffarna, men ändå är 90% av dem fullt legalt i Sverige. Man blir nog rätt trött på att bli kollad om man rör sig på "fel" ställen.
Vi vanliga svenssons har nog svårt att förstå hur illa det känns. Att det inte bara handlar om att visa leg, utan om att man blir utvald och misstänkt för hur man ser ut.
Så hur tycker du polis och spärrvakter ska göra då om någon åker dit i en färdbeviskontroll i tunnelbanan?
"Jaha du har inget ID då får du väl gå då och slipper betala straffavgiften!"
Ska jag som vit svensk kunna vägra visa ID och på så vis slippa eller gäller detta bara personer med mörkt hår?
Att var tionde av tjuvåkarna är en illegal invandrare tycker inte jag är en låg siffra. Snarare en fantastiskt hög siffra.
Jag ser ung ut. Det händer att jag behöver visa ID på systemet trots att jag passerat 35. Jag blir utvald och misstänkt för hur jag ser ut. Inte gråter jag ut i tidningarna för det. Ska illegala invandrare slippa visa ID på Systembolaget också?
De kollade vad... 700 personer? Med tanke på att det borde finnas i runda tal 200.000+ personer i Stockholm som är "mörka" så blir folk knappast kollade ofta.