2013-02-26, 18:27
Medlem
ChristerNs avatar
Är dubbelboot med Windows+Linux förnuftigt?

Jag och många har fått problem med diverse bakgrundsprogram som stör i Windows.
Jag fick avinstallera några innan jag lyckades starta Fallout NV.

Min inställning är nu att man skall försöka ha Windows ren, från diverse program som kan störa.
Nästa gång kommer jag endast ha spel, Firefox och steam på Windows, allt annat på Ubuntu.

Stora nya spel brukar jag inte kunna köra på Uuntu-Linux.
Windows är ännu bättre på att köra spel som är gjorda för windows.
(Men Linuxnörda har kunnat köra hundratals stora windows-spel på Linux, via "wine" (som win-emulator).
Ubuntu funkar nu så bra, att jag inte har några problem, bortsett från Win-spel.
Jag laddade nyligen ned Two World första demo. Det funkade direkt på Ubuntu. Men Morrowind, Oblivion är svårare. (Nu finns "OpenMW", men har inte testat).

Fördelen med dubbelboot är att man kan hålla Windows ren för spel, och köra resten på Ubuntu.

Vad är bra med Linux:
1) Inget hemligt. En del stora företag och forskare uppskattar att inte ens Linux-kärnan är hemlig. Det är även bra för utbildning och framtida know How.
2) Gratis källkod. Inga problem med registrering mm, stora friheter. Några utvecklar för sitt företag eller liknande och släpper det fritt. Några tar betalt för DVD, böcker och support, men inte själva källkoden.
3) Hög säkerhet. Nästan inga virus. Det är därför NSA, FRA mfl kör Linux. Många servrar och superdator-cluster kör Linux.

Men dator-spel görs mest för windows, så de yngre väljer nog gärna windows.

Den som vill kan testa Ubuntu. (Verkar lätt och fungerar utmärkt).
Sök Ubuntu download.
Olika möjligheter:
1) Ladda ned Ubuntu-live, bränn DVD med ISO-fil. Kör Ubuntu från DVD.
2) Ladda ned till USB-minne.
3) Testa Ubuntu i webläsare.
4) Kör nån Windows-installer. (Jag vet inte hur det funkar).
Jag skulle välja följande, obs efter backupp:
5) Ladda ned och bränn en DVD-skiva med Ubuntu. Alternativt man har en Ubuntu-DVD.
Kör installation. I expert-läge, kan man krympa windows-partitionen, samt skapa nya partitioner.
Ett stort Ubuntu behöver nog minst 10 Gb. Formatera partitionen. Jag skapade även swat-partition på ca 8 Gb. (Med många lib-packet och program så blir det stort, men man kan även ha små Linuxar.)

När det är klart kan man köra uppdateraren, eller pakethanteraren och ladda ned massor av program helt gratis.

OBS: kör backupp innan. Man kan först kolla på äldre dator.

Christer

Tillägg:
Om man installerat Ubuntu tillsammans med Windows, så skall man titta på hårdvaruinställningarna, klicka och installera drivrutin för grafikkort, som inte är öppen källkod. Det snabbar upp grafiken. Kanske även Codec behöver installeras, annars kan man köra det på Windows.
Windows kostade mig ca 1000 kr, men Linux är gratis.
De som vill rota djupt och mycket i operativsystemet, kanske bör välja en Linux med riktigt root-läge. (T.ex. SuSe). Men Ubuntu är lätt, trevlig och fungerar bra.
Senast redigerad av ChristerN 2013-02-26 kl. 18:58.
Citera
2013-02-26, 19:01
Medlem
sommarlovs avatar
Tack för tipset om OpenMW, hade ingen aning...

https://openmw.org/faq/
Citera
2013-02-26, 22:19
Medlem
Dualboot är kostnadsfritt.
Man kan göra om t.ex Linux Mint till Windows 7.
Citera
2013-02-27, 19:17
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantas
Dualboot är kostnadsfritt.
Man kan göra om t.ex Linux Mint till Windows 7.
Vadå göra om?
Citera
2013-03-02, 19:09
Medlem
Nudelkopps avatar
Vill liksom sticka in med ett påstående här. Om några år kommer en hel del av gamingscenen flyttat över till linux.

Det började med att Valve portade sin source motor och erbjöd Steam till linux, men har fortsatt i och med det generella missnöjet hos spelutvecklare med windows 8. Både den magiska Gaben och vår egna Notch har uttalat sig om hur de tycker det låsta systemet är ett steg i fel riktning.

Vi kommer dock inte till de tunga argumenten förrän vi tittar på Valves nya linuxdrivna Steambox och Sonys nya PS4. PS4:an är både driven på linux och har nu konverterat i processorval till att använda en som inte skiljer sig speciellt från vanliga pc-processorer, vilket gör portandet sjukt lätt mellan Playstationplattformen och PC. Steambox drar sin strå till stacken genom att motivera flera pc-utvecklare att rikta in sig på linux.

Sjukt bra att ni börjar kolla på Linux redan nu, då är ni ju praktiskt taget proffs när allt börjar rotera om något år
Citera
2013-03-03, 22:14
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelkopp
Vill liksom sticka in med ett påstående här. Om några år kommer en hel del av gamingscenen flyttat över till linux.

Det började med att Valve portade sin source motor och erbjöd Steam till linux, men har fortsatt i och med det generella missnöjet hos spelutvecklare med windows 8. Både den magiska Gaben och vår egna Notch har uttalat sig om hur de tycker det låsta systemet är ett steg i fel riktning.

Vi kommer dock inte till de tunga argumenten förrän vi tittar på Valves nya linuxdrivna Steambox och Sonys nya PS4. PS4:an är både driven på linux och har nu konverterat i processorval till att använda en som inte skiljer sig speciellt från vanliga pc-processorer, vilket gör portandet sjukt lätt mellan Playstationplattformen och PC. Steambox drar sin strå till stacken genom att motivera flera pc-utvecklare att rikta in sig på linux.

Sjukt bra att ni börjar kolla på Linux redan nu, då är ni ju praktiskt taget proffs när allt börjar rotera om något år

Stort tack.
Dina tunga argument fick mig att tänka:
Öppen källkod kan vara till stor fördel för spelutvecklare, då de även kan se Linux-kärnan och göra tillägg överallt.
Alltså det är inte bara fördel för NASA, storföretag (Volvo mm), NSA, FRA, superdatorkluster, forskare mm.

En riktigt bra spelmotor i öppen källkod vore fördel för en del spelutvecklare. Det finns några spelmotorer, men vet inte om de ännu duger för topp-grafik?

Jätteländer som Indien, Kina, Brasilien, men även delstater i USA, Tyskland, Frankrike mm har rekommenderat öppen källkod. Det borde finnas jättemarknad.
Men just nu finns inte många nya dyra stora spel för Linux. (T.ex. Fallout NV).

Nu får man försöka köra windows-spel med wine på Linux, men inte lätt.

Men Linux har fördelar, även för framtidens spel.

Lite annat:
Ubuntu har fungerat nästan problemfritt i över två år, utom då jag försöker köra windows-spel.

Jag har nyss kört Morrowind under q4wine till lVl=5, men sedan hänger det sig hela tiden.
Svårt att få igång det.
"OpenMW" är utmärkt projekt för att köra Morrowind på Linux, men funkar nog inte ännu.
Jag laddade ned tre paket för "openmw", som vanligt Ubuntu-paket med pakethanteraren.
Jag installerade Morrowind från DVD. (Man måste köpt det). Jag kunde komma ut i Morrowind, men jag kunde inte spela. Det finns nu inget New/Load/Save, i OpenMW. Grafiken är något förbättrad.
Jag vet inte om man måste ge nått komando? Jag väntar och se om det kommer nyare paket.
(q4wine gör att man kan ladda ned "winetrix" för några spel, men inte för Morrowind nu. "PlayOnLinux" fungerar inte längre för mig, men de hade nog många "winetrix" för massor av stora spel. (PlayOnLinux hittar inte äldre phyton paket lib.))

Myst URU kan jag spela mycket bra under wine eller q4wine. Nu är problemet med mus-pekaren löst.
Jag testade även gratis-demot för gamla "Two Worlds". Det fungerade perfekt på Linux. Lika lätt som på windows.

Men Fallout NV mm spelar jag på windows.
Jag är lite skraj för att ha Steam både på win och Linux. Kanske jag provar senare.

Just nu är dualboot väldigt bra och det är gratis att krympa windows-partitionen och installera Linux på annan partition, på samma hårddisk.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-03-03 kl. 22:36. Anledning: rättelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in