2013-03-01, 08:14
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Fast nu diskuterar du utifrån ditt perspektiv på vad som är normalt och genomsnittligt. Att då hävda att det är en bra beskrivning på att det Kommunistiska partiet skulle vara vänsterextrem vore att förringa deras egentliga ståndpunkt, speciellt när det finns diverse olika inriktning som kan gå under vänsterextremism. Varför skall det vara så svårt med att säga vad för ideologi de säger sig ha istället för att placera in dem på en skala, som knappt är särskilt gångbar längre?
Jag håller med om att skalan känns förlegad. Precis som jag förklarade i min förra post finns dock språk till för att snabbt kunna förmedla information; av den anledningen finns det paraplybegrepp.
Citat:
Sedan är själva begreppet extrem betyder att själva partiet har åsikter som avviker ifrån den normala bilden utav ett parti. Det måste du väl förstå att det inte är helt ärligt att svänga sig med sådana begrepp om man nu vill försöka få ett större stöd eftersom det snarare befäster deras outsider-status.
Det är ärligt att kalla dem högerextrema. Jag är själv liberal och har inget emot att bli kallad högerextremist. Det är en förenkling av sanningen, visst.
Att vara sympatisera med de nationalistiska partierna i Sverige avviker från den genomsnittliga medborgaren. Det är således, per definition, inte en normal eller ordinär åsikt. Det är således en extrem åsikt. Det är en extrem åsikt var man än befinner sig i Sverige. Flashback har noterat att inte mer gemene man sympatiserar med nationalistpartierna - en iakttagelse som många gjort - och således använt sig av "högerextremist" som förklaring.
Citat:
Det är visst det Flashbacks fel att använda en beskrivning utav ett parti som de vet är negativt betingat och har blivit det i årtionden. Skulle jag gå runt och säga Pedofilen Sumsarr istället för Liberalen Sumsarr så ligger felet hos mig och inte hos folket som reagerar på att jag sade det väldigt negativt betingade ordet Pedofil. Att inte ta hänsyn till att ord har fått negativ klang är att blunda för verkligheten och därmed är det rent önsketänkande ifrån din sida att folk skall kunna se förbi 10+ år utav exponering av dessa negativa betingningar som sker via bland annat Skolan och Media.
Jag tycker det är en hemskt dålig liknelse:
Pedofili har inget med politik att göra och att kalla mig pedofil vore att dra fakta ur hatten. Det vore däremot, för att göra en ackurat liknelse, som att kalla liberalen Sumsarr för högerextremisten Sumsarr. Är det fel? Nej, inte alls.
Citat:
Jo, det är fel när de själva inte identifierar sig som högerextrema. Hur många gånger skall jag upprepa samma tanke om och om igen för dig? Att kalla en kille för bög när han bara är fjollig men i övrigt heterosexuell är ungefär samma sak, gör det han till bög för det? Nej. Men ändock så får han ett negativt epitet och ses som en avvikelse i gruppen.
Du kan inte om du skall vara en politiskt neutral hemsida använda negativa begrepp på organisationer som inte ens hävdar sig vara det epitetet de hävdar. Det blir fel och därmed Copy Pasta.
Du kan inte om du skall vara en politiskt neutral hemsida använda negativa begrepp på organisationer som inte ens hävdar sig vara det epitetet de hävdar. Det blir fel och därmed Copy Pasta.
Det här är tydligen en mer moralisk diskussion vad jag trodde, och vi verkar dela två olika åsyner. Det kommer inte att gå fortsätta en diskussion, eftersom våra utgångspunkter såväl som värderingar är olika. Jag kan dock göra ett sista försök att försöka få dig att förstå vad jag menar:
Idag kallar sig FP för "liberaler". Tittar du igenom deras partiprogram är de, menar vilken politiskt sakkunnig som helst, inte liberaler. Är det då rätt att kalla dem för liberaler? Jag anser inte det. På samma sätt är det, för att gå tillbaka till din liknelse, fel att kalla en kille som suger kuk för "straight".
Ska vi tillämpa samma principer åt andra hållet och se huruvida man kan sätta stämplar på andra partier, även om de inte kallar sig själva det, anser jag att det är rätt.
Går man igenom SVP partiprogram är de väldigt konservativa och nationalistiska. Den bästa beskrivningen på deras politik är nationalkonservatism. Det är för övrigt även facket SD brukar placeras i. Saxat från wiki: "Enligt U. C. Mandal kan nationalkonservatismen förutom de gemensamma ståndpunkterna i sociala frågorna anta en stor vidd av politiska ställningstaganden inom den ekonomiska sfären. Skillnaderna mellan länder kan skifta från att förespråka planekonomi,blandekonomi till laissez-faire.[1] Nationalkonservativa kan skiljas från ekonomiskt konservativa i synen på ekonomin.".
När man sedan måste placera det här partiet på en skala brukar man generalisera och sätta det på högerkanten. Skalan är inte perfekt, men det är, återigen, ett hjälpmedel för att på ett enkelt sätt beskriva vardagen.
Flashback tar ingen ställningspunkt när de kallar ett parti för extrema. Det är en beskrivning som används i förhållande till resten av debattklimatet. Var man än står i Sverige och studerar debattklimatet kommer samma åsikter att ses som extrema, för man väger åsikterna mot varandra. De som sticker ut blir extrema. Med det sagt är de inte dåliga, endast extremt annorlunda.
Man slutar först vara politiskt oberoende när man själva ger sig in i debatten eller slutar ge alla partier samma möjligheter. Flashback ger alla partier samma chans att göra sig hörda och de är aldrig öppna med var de själva står i en debatt. De är alltid neutrala. Att kalla någon för extrem är en observation och inte ett politiskt uttalande.
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jämför man hur de ser på den ekonomiska biten så är dom vänster.
Just saying.
Just saying.
Se citatet jag precis saxade från wiki här ovanför.
Senast redigerad av Sumsarr 2013-03-01 kl. 08:34.
Senast redigerad av Sumsarr 2013-03-01 kl. 08:34.