2013-03-06, 22:30
Medlem
upsteppers avatar
Vi har alla möjlighet att döda varandra, kvinnor och män, vi kan göra det.
Självklart är det intressant att studera varför det händer, ur både brottsoffrets
perspektiv och gärningsmannens/kvinnans perspektiv, att försöka förstå.

Att som Cinnabar kalla de som har en annan infallsvinkel för "ditt pack", "aphjärna",
"ett gäng finniga rövar", "din gris", leder inte framåt mot förståelse.

Det finns kvinnojourer för kvinnor drabbade av hotfulla män, de kan få hjälp
med skyddat boende o s v.

Mansjourer däremot handskas inte med den problematik en utsatt man ställs
inför, de riktar sej mot män som misshandlar och deras agresssionsproblem.

För en man som blir utsatt finns ingen hjälp att få, oftast är det psykisk tortyr
som är svårare att bevisa än ett blåmärke, skadorna kan dock vara djupgående.

Vill be de som försöker förvandla tråden till en fråga om jämlikhet mellan könen
att besinna sej, finns andra trådar för att diskutera denna fråga.
Senast redigerad av upstepper 2013-03-06 kl. 23:25.
Citera
2013-03-06, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du har redan bevisat din intelligens med de få inlägg du gjort så det bästa du kanske kan göra är att gå tillbaka till familjeliv eller vilket annat forum som passar dig.

På flashback så diskuterar vi händelser från vilket perspektiv vi vill och en händelse är inte färdig bara för att det inte passar din agenda, om du läst mina inlägg så skulle du redan ha sett att jag anser att GM ska dömas för mord.

Om jag vill begripa varför en tragisk händelse har inträffat så är det inget som berör dig så du kan spara dina brösttoner till något lämpligare tillfälle.

Det tycks tydligen vara så - enligt några - att man bara borde "diskutera":

- att polisen inte gör något
- att åklagaren inte gör något
- att BO inte KAN göra något
- att allt är GM:s fel
- att inget kunde hindra tragedin

Eller något i den stilen.

Man tycks liksom inte vara så värst intresserad av att diskutera hur sånt här skulle kunna förebyggas. Av någon ytterst märklig anledning är det inte intressant även om det för mig är det absolut viktigaste. Hur ska vi kunna hindra att sånt här händer i framtiden? Vi kan ju inte låsa inte alla män som separerar för säkerhets skull, eftersom det inte står i pannan på dem vilka tänker mörda sina ex. Och enligt statistiken är det ca 17st per år. Skilsmässorna är många fler..

Jag själv anser att polisen och åklagaren har gjort vad de ha kunnat under rådande omständigheterna. De HAR till och med hämtat GM till förhör. Och frågat honom om varför han vill ha kontakt. Han har berättat och det har låtit rimligt. Inget har kunnat bevisas i förväg..

Att spy galla över alla män som grupp kommer nog inte att hindra sådana här tragedier i framtiden.
Citera
2013-03-06, 22:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upstepper
Vi har alla möjlighet att döda varandra, kvinnor och män, vi kan göra det.
Självklart är det intressant att studera varför det händer, ur både brottsoffrets
perspektiv och gärningsmannens/kvinnans perspektiv, att försöka förstå.

Att som Cinnabar kalla de som har en infallsvinkel för "ditt pack", "aphjärna",
"ett gäng finniga rövar", "din gris", leder inte framåt mot förståelse.

Det finns kvinnojourer för kvinnor drabbade av hotfulla män, de kan få hjälp
med skyddat boende o s v.

Mansjourer däremot handskas inte med den problematik en utsatt man ställs
inför, de riktar sej mot män som misshandlar och deras agresssionsproblem.

För en man som blir utsatt finns ingen hjälp att få, oftast är det psykisk tortyr
som är svårare att bevisa än ett blåmärke, skadorna kan dock vara djupgående.

Vill be de som försöker förvandla tråden till en fråga om jämlikhet mellan könen
att besinna sej, finns andra trådar för att diskutera denna fråga.

Tack för ett bra inlägg, den som inte förstår att varje fall är unikt och att varje del i händelseförloppet som ledde fram till den tragiska händelsen måste beaktas för att vi ska kunna lära oss om någonting, den personen är blockerad av sina egna förutfattade åsikter om vad som hänt.
Citera
2013-03-06, 23:19
Medlem
Wettexs avatar
Citat:
Har hört är bra men vad är det för källa ni har, finns misshandeln dokumenterad?
På a) svarar jag "en trovärdig" och på b) svarar jag "tyvärr inte"
Citera
2013-03-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wettex
På a) svarar jag "en trovärdig" och på b) svarar jag "tyvärr inte"

Det är bl.a. ditt delsvar b) som får en att bli fundersam. Att folk låter sig misshandlas UTAN att dokumentera skadorna. UTAN att anmäla. Det är ungefär lika illa om när våldtäktsoffren går hem och duschar för att SEN kontakta sjukvården...

Jag vet inte vilken sorts informationskampanj som skulle krävas för att få en ändring i detta.

Hur som helst är det ju så att en icke-dokumenterad skada = ett påstående och då saknas det möjligheter för åklagaren att åtala..
Citera
2013-03-07, 00:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Tack för ett bra inlägg, den som inte förstår att varje fall är unikt och att varje del i händelseförloppet som ledde fram till den tragiska händelsen måste beaktas för att vi ska kunna lära oss om någonting, den personen är blockerad av sina egna förutfattade åsikter om vad som hänt.

Det hela för tankarna till ett s k "hedersbrott". Men då brukar det handla om folk i medelhavskulturen där mannen blivit utfrusen ur släktgemenskapen och måste döda för att återupprätta sig.

Det här fallet är mycket skumt. Svenska män gör inte så som skett här. Lägenhetsbråk med fylla som går överstyr, visst. Och mentalsjukdom, visst. Men inte att söka upp ett ex och skjuta på det här viset.

Edit: Kan det handla om s k utvidgat självmord där GM inte klarat att utföra akt 2? Advokaten såg tydligen likheter med ett annat fall som han haft - och där var det något sådant.
Senast redigerad av Eerieye 2013-03-07 kl. 00:30.
Citera
2013-03-07, 00:31
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det är väl just precis det han är!
Han tog direkt till vapen så fort det inte gick som han ville. Klassisk mördartyp.
Det är nog många i hans bekantskapskrets och familj som nu drar en suck av lättnad. Det hade ju precis lika gärna kunnat vara någon av dem som mördaren valt att sätta några hagelsvärmar i den dagen han inte fick som han ville.

Nej, det tror jag inte alls, hur kan du dra sådana slutsatser utifrån de fakta som
framkommit?
En människa som hamnar i en krissituation kan begå mord eller självmord,
det drabbar inte vem som helst i familjen eller bekantskapskretsen.

Ofta finns det en bakomliggande orsak eller flera orsaker, absolut inte någon
"klassisk mördartyp" enligt min uppfattning.
Senast redigerad av upstepper 2013-03-07 kl. 00:36.
Citera
2013-03-07, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det hela för tankarna till ett s k "hedersbrott". Men då brukar det handla om folk i medelhavskulturen där mannen blivit utfrusen ur släktgemenskapen och måste döda för att återupprätta sig.

Det här fallet är mycket skumt. Svenska män gör inte så som skett här. Lägenhetsbråk med fylla som går överstyr, visst. Och mentalsjukdom, visst. Men inte att söka upp ett ex och skjuta på det här viset.

Edit: Kan det handla om s k utvidgat självmord där GM inte klarat att utföra akt 2? Advokaten såg tydligen likheter med ett annat fall som han haft - och där var det något sådant.
. I

Javisst. I det andra liknande fallet sköt mannen först kvinnan och sen sig själv i magen. Men han dog inte..

Det KAN förstås ha hänt att ifall polisen inte hade fått tag i GM så fort då kanske han skulle ha genomfört även akt 2. Vem vet.
Citera
2013-03-07, 00:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
. I

Javisst. I det andra liknande fallet sköt mannen först kvinnan och sen sig själv i magen. Men han dog inte..

Det KAN förstås ha hänt att ifall polisen inte hade fått tag i GM så fort då kanske han skulle ha genomfört även akt 2. Vem vet.

Detta måste betraktas som huvudteorin. Det är nog så det har gått till: Mannen blev lämnad ensam med en massa skulder, livet var slut, ingen framtid och han vill ta livet av sig - och då bestämmer han sig för att ta sitt ex med sig i döden.

Det finns tre situationer där en "svenne" dödar sin partner:

1. Fyllebråk. 2. Psykos. 3. Utvidgat självmord.

Detta kan vara punkt 3.
Citera
2013-03-07, 00:58
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Gps sändaren placerades i hennes bil EFTER att hon lämnat honom. Hon får väl träffa vilka vänner och släktingar hon vill, även manliga sådana.

Källa till detta påstående?

Att GPS-sändaren placerades i HENNES bil EFTER att hon lämnat honom.
Citera
2013-03-07, 01:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Detta måste betraktas som huvudteorin. Det är nog så det har gått till: Mannen blev lämnad ensam med en massa skulder, livet var slut, ingen framtid och han vill ta livet av sig - och då bestämmer han sig för att ta sitt ex med sig i döden.

Det finns tre situationer där en "svenne" dödar sin partner:

1. Fyllebråk. 2. Psykos. 3. Utvidgat självmord.

Detta kan vara punkt 3.

1. Källa
2. Källa och då med ett psykiatriskt utlåtande.
3. Du har en teori som inte stämmer med häktningsgrunderna så det ska ses som en vild fantasi utan grunder.

Citat:

Jag ger mig f-n på att de har blåst varandra ekonomiskt också. Så att mannen åkte på alla skulderna, eller något.

Ahh, och då mördar han henne pga av skulderna? Det va minst sagt ett ovanligt motiv.
Inte för att motivet i detta fallet är just skulderna, men det är alltid roande att se grunder du motiverar mord på. Inte en siffra rätt.-

Citat:
Varav följer att om man vill veta hur något verkligen förhåller sig, så ska man följa tråden på Flashback istället för att läsa kvällstidningar.

Ja inte dina påståenden i alla fall det lär inte ge några som helst klarheter i detta fallet då du låter dina känslor och förklaringar segla på en nivå som inte existerar i verkligheten.
Citat:
Nja, uppgiften jag har är ifrån bolagsregistret.
Vilken uppgift då?

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Att spy galla över alla män som grupp kommer nog inte att hindra sådana här tragedier i framtiden.

Det är tyvärr så att den aspekten måste räknas in i fallet då det handlar om en man som mördat sin fd sambo.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-03-07 kl. 01:16.
Citera
2013-03-07, 01:12
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upstepper
Källa till detta påstående?

Att GPS-sändaren placerades i HENNES bil EFTER att hon lämnat honom.

BMW kan utrustas med sådant stöldskydd från fabrik. Och vissa källor påstår att det var HANS bil, som hon fortsatte använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in