Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-03, 04:38
  #1
Medlem
EpicureNo2s avatar
De flesta tycker ju om ost, och en del är finsmakare med flera sorters ostar i kylen. Sedan finns det ett fåtal, som jag, som är väldigt känsliga för ost, speciellt vissa sorter. När jag var liten gillade jag Riddarost. Den var mild, lite salt och god. Men som vuxen ger den mig kräkreflexer.

Smaken hos Riddarost, och många andra ostar, är för mig stark av äcklig sur beska som fyller hela munnen, ungefär som Bitrex i T-sprit fyller munnen med äckel. Det är otroligt att något jag gillade som barn senare i livet blir till något av det vidrigaste som finns.

Jag misstänker att det har med generna att göra, anlag som visade sig i vuxen ålder och som gör att jag kan känna smaker många andra inte kan känna. Det är nog något liknande som det som gör att jag kan känna svaveldoften från urinet efter att jag ätit sparris, något som tydligen bara 22% av mänskligheten kan känna. http://en.wikipedia.org/wiki/Asparagus#Effects_on_urine

Vad kan det vara för beskt och surt ämne, eller kombination av ämnen, som orsakar illamåendet av ost?

Jag klarar dock av att äta mjukost, Svensk Edamer, Svecia på pizza samt den cheddarbaserade hamburgerosten som de flesta gatukök har. Riddarost, Hushållsost och starka ostar kan jag inte äta.
Citera
2013-03-03, 11:55
  #2
Medlem
GalFisks avatar
Kan du äta rucola-sallad? Själv gillar jag ost och tycker det är en fin och snäll smak, inte bitter alls. Rucola kan jag däremot inte med, då händer precis vad du beskriver och det smakar oerhört beskt och är totalt oätligt. Jag är säker att de som gillar det inte upplever smaken så alls, då den för mig är outhärdlig.
Jag får även sparrisfärgen och känner sparrislukten.
Citera
2013-03-04, 06:22
  #3
Medlem
EpicureNo2s avatar
Jag har aldrig ätit rucola, men det hade varit intressant att veta hur jag upplever den. Det kanske är samma gen som spökar. Jag är piprökare, och om jag ätit något med vitlök så smakar tobaken vider, ungefär som när man kräkts galla, och det sitter i ett par dygn.

En bekant blev nyfiken när vi diskuterade sparris och den efterföljande urindoften, men varken han eller flickvännen kunde känna den.
Citera
2013-03-04, 08:51
  #4
Medlem
Du lider av någon sorts laktosintolerans tror jag.
Citera
2013-03-04, 15:55
  #5
Medlem
GalFisks avatar
Laktosintoleranta tycker inte att laktos smakar äckligt, utan de får matsmältningsproblem som smärtor och gaser etc.
Det med vitlök och tobaksrök var intressant, jag har också märkt att vissa smaker lyfter fram detaljer i andra smaker som man inte annars känner.
När jag var liten tyckte jag broccoli var äckligt, men ifjor hade jag en period där jag åt en hel massa broccoli. Nu har jag lessnat men är stor på spenat istället (med muskotnöt, mmm!). Jag har hört att vissa kan smaka bittra ämnen i spenat som andra inte kan, men själv har jag aldrig haft något mot spenat.
Citera
2013-03-04, 17:01
  #6
Medlem
Även broccoli kan påverka urinens lukt. Jag tillhör de 22% av befolkningen som enligt TS länk kan känna dessa olika lukter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback