Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-06, 17:07
  #1
Medlem
ts.nows avatar
Goddag kära medborgare. Jag planerar att bygga en kanon som skjuter golfbollar eller potatisar (små runda saker som är kul att skjuta iväg). Jag har ett järnrör med en diameter jag inte kommer ihåg då det ligger 35 mil ifrån mig för tillfället. Det får i alla fall plats en golfboll i röret.

Jag hade tänkt att plugga igen röret på ena sidan och borra ett hål där laddningen ska ligga (för stubinen), trycka ner en krutladdning och sedan golfbollen. Kommer detta att funka?
Hur mycket krut kommer jag att behöva per laddning för att få någorlunda hastighet på det hela?
Hur långt ner i röret ska laddningen och golfbollen ligga för att kunna färdas med full hastighet och precision? Röret är ca 2 meter så jag tänkte lägga laddningen i mitten, flika in om det är dåligt gjort.

Jag har inte så stora erfarenheter av just kanoner men jag har byggt egna smällare av diverse ämnen sen jag var 12 år. Alltså ett bra tag, så jag är försiktig och medveten om riskerna.

Ville höra efter med er om detta kommer att funka och hur stor laddningen ska vara.

Tack!
Mvh

Ps. Jag valde mellan "vapen och militär" och "Kemi och pyroteknik". Men kom fram till att denna kategori var den bästa för ändamålet, hoppas ni håller med.
Citera
2013-03-06, 17:28
  #2
Medlem
bitchfac3s avatar
ska du använda potatisar kommer du garanterat spränga sönder dom dessutom är det jävligt farligt att använda krut i varliga järn rör. svarva en förbrännings kammare och använd järndankar. du kommer inte behöva så mycket krut typ 20g kanske!
Citera
2013-03-06, 17:36
  #3
Medlem
ts.nows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitchfac3
ska du använda potatisar kommer du garanterat spränga sönder dom dessutom är det jävligt farligt att använda krut i varliga järn rör. svarva en förbrännings kammare och använd järndankar. du kommer inte behöva så mycket krut typ 20g kanske!

Jag kommer att utföra detta till påsk. Rören är kanske 75mm-1cm tjocka så jag börjar med lite små mängder. Att det var så lite hade jag inte räknat med, trodde det skulle behövas lite mer för få iväg den med hyfsad hastighet.
Citera
2013-03-06, 17:41
  #4
Medlem
Razermannens avatar
Jag har skjutit iväg golfbollar, clementiner och massa annat kul, det beror ju på hur mycket saken väger och hur bra ditt lift är.

en clementin som jag sköt iväg:
http://tinypic.com/view.php?pic=282izo1&s=6

minns att jag använde ca 2-4g lift och den vägde mellan 35-45g (den var nedfryst), jag hörde ett jävla knall av uppskjutningen och såg en orange prick i nån millisekund, tror den flög sjukt långt.
Citera
2013-03-06, 18:03
  #5
Medlem
Redoxreaktions avatar
Mellan 6 och 10% av vikten av det man skjuter iväg brukar man ha som tumregel för konstbomber. Är krutet bra, så blir det en fruktansvärd kraft med 10%, ungefär som det som Razermannen beskriver
Citera
2013-03-06, 19:02
  #6
Medlem
Jag har verkligen ingen erfarenhet av kanoner själv men..

Laddningen och projektilen borde placeras längst ner då den då får så lång accelerations sträcka som möjligt(gaserna trycker på under tiden projektilen är i röret, så i de flesta fall är längre rör= längre acceleration= högre hastighet).

Tänk på att det finns risk för att röret kommer sprängas - oavsett vad du gör.

Jag skulle nog börjat på 5% av föremålets vikt i drivladdning och jobba mig upp därifrån tills jag hittar en lagom mängd, för att sedan stanna på den mängden.
Citera
2013-03-06, 19:17
  #7
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
Jag kommer att utföra detta till påsk. Rören är kanske 75mm-1cm tjocka så jag börjar med lite små mängder. Att det var så lite hade jag inte räknat med, trodde det skulle behövas lite mer för få iväg den med hyfsad hastighet.
Skriv i samma enhet tack. Du kan ju inte börja med största värdet så jag antar att du menar 7,5 mm (tre kvarts centimeter) till 10 mm (en centimeter).
Citera
2013-03-06, 22:17
  #8
Medlem
brevlunds avatar
Ditt rör är alldeles för långt. Till golfboll skulle jag rekommendera 50 cm eller kortare. Längre rör passar bra till potatis när man använder en mjukare laddning typ eter.
En potatiskanon i avloppsrör knåpar du ihop för några hundra.
Citera
2013-03-07, 06:17
  #9
Medlem
GalFisks avatar
Så länge laddningen är stor nog till att fortfarande accelerera bollen när den når mynningen, finns det egentligen inte något rör som är för långt. Ett längre rör är mer effektivt, då projektilen ges längre område att accelerera på och därmed kan nyttja bränslet bättre. Längden på fyrverkerimörsare är en avvägning mellan vikt/storlek/pris på ena sidan och effektivitet på andra, vilket gjort att kortast möjliga gäller. Här gäller istället längsta praktiska om man vill ha ut så mycket kraft som möjligt.
Citera
2013-03-07, 14:46
  #10
Medlem
ts.nows avatar
Det finns skilda svar.
Stor laddning = långt rör, men risk för att röret går sönder.
Liten laddning = kort rör, liten risk att röret går sönder.

Då jag har klent med krut så kör jag nog på ett kort rör. 40-65 cm låter det bra?
Citera
2013-03-07, 15:29
  #11
Medlem
GalFisks avatar
Liten laddning-långt rör är också ett alternativ. en laddning på 1/10 av projektilvikten har knuff kvar bra mycket längre än 50 centimeter, antagligen går det bra att använda hela röret. Om någon kan räkna ut volymen av het gas per gram, multiplicera med antalet gram krut och sen dividera på rörets volym per meter, får vi veta hur många meter rör som fortfarande kommer ge accelration.

Du vill ha bollen och krutet så nära ändpluggen som möjligt för bäst accelration. Behöver du skydda röret mot övertryck kan du lämna mellanrum som krutet kan expandera i, men då får du mindre fart.
Du kan också bygga en kanon driven av tryckluft eller gasol, då behöver du inte bränna ditt krutförråd. Det finns en massa info på spudfiles.com om denna sortens kanoner.
Citera
2013-03-07, 19:29
  #12
Medlem
ramsays avatar
golfbollar och potatisar är tråkiga dom omvandlas till molekyler när kanonen avfyras, bättre med en koppar eller metallpjäs som åtminstone kan nå lite distans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback