Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jag menade som privatpersoner. Alla andra som kan nominera, enskilt eller kollektivt gör det som funktioner. Jag hade dock inte klart för mig att alla teologiprofeter kan nominera till fredspriset. Det är minsann inte så att varje innehavare av lärostol i relevant ämne ensam kan nominera till de vetenskapliga prisen.
Alla som har en lärostol i relevant ämne vid något av de nordiska universiteten har nomineringsrätt till de vetenskapliga prisen. Reglerna skiljer sig dock något mellan de olika prisen. Till fysik- och kemiprisen får t.ex. även
assistant professors i fysik och kemi numera nominera. Till medicinpriset däremot bara
holders of established posts as professors (lärostolsprofessorer) vid de medicinska fakulteterna.
Dessutom har professorer i relevant ämne vid vissa utvalda utomnordiska universitet också nomineringsrätt. Vilka dessa utvalda universitet är bestämmer Vetenskapsakademin (eller för medicinpriset Nobelförsamlingen).
När det gäller fredspriset så är det för övrigt inte bara teologer utan även jurister, filosofer, historiker och statsvetare m.m. som har nomineringsrätt, och den är inte inskränkt till de nordiska länderna.
http://www.nobelprize.org/nomination/