• 1
  • 2
2013-03-08, 00:39
Bannlyst
vilken är den största genren inom gaming då? stracraft? eller vad finns det.. ?
vet ingenting om detta. jävla kass analys som nån tidigare sa precis - räckte tydligen med att man lirat en gång detta år typ. inte som att sara 17 år drar ut o lirar boll med brudarna. men lite zombiesvsplants på iphone/facebook går bra - hon är engamer !

aja skitsamma i det.

gaming - vilket spel är störst? och hur mycket pengar tjänar folk på detta undrar jag också?
måste de lira minst en math i helgen för att ens kunna betala hyra..

alltså fattar inte hur detta fungerar. betalar folk för att se dessa spelar?

alltså, folk betalar ju för att se idioter lira hockey liksom. men det är ju inte alls samma sak
Citera
2013-03-08, 01:30
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tycker nog inte att det där kvalificerar sig som idrott men det är ju jag det.
Nej det var ett skämt..
Citera
2013-03-08, 01:39
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en-jaevla-kamera
vilken är den största genren inom gaming då? stracraft? eller vad finns det.. ?
vet ingenting om detta. jävla kass analys som nån tidigare sa precis - räckte tydligen med att man lirat en gång detta år typ. inte som att sara 17 år drar ut o lirar boll med brudarna. men lite zombiesvsplants på iphone/facebook går bra - hon är engamer !

aja skitsamma i det.

gaming - vilket spel är störst? och hur mycket pengar tjänar folk på detta undrar jag också?
måste de lira minst en math i helgen för att ens kunna betala hyra..

alltså fattar inte hur detta fungerar. betalar folk för att se dessa spelar?

alltså, folk betalar ju för att se idioter lira hockey liksom. men det är ju inte alls samma sak
Största spelet för tillfället är League of legends som är ett lagbaserat strategispel. Det är lite simplare och mer inriktat på att casual gamers lätt kan lära sig vilket ha gjort det otroligt populärt.

I Sverige har cs historiskt sett varit den största e-sporten där vi nog kanske varit världens bästa nation.

Starcraft är det man har kunnat tjäna mest på då det varit gigantiskt i Sydkorea sedan sekelskiftet. Där har storspelarna gigantiska löner (för att vara esport) och behandlas som stjärnor med massvis av fangirls. I dagsläget är det starcraft 2 som spelas vilket inte är riktigt lika stort i Korea men det är desto större internationellt fast fortfarande med koreansk dominans. Starcraft 2 är även det spel som betalar ut mest prispengar årligen.
Citera
2013-03-08, 18:13
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Gaming bigger than football and hockey combined
39% of the population has played computer games this year. The figures for football are 24% and for hockey 3%. 17% of the ones who play computer games do it regularly, compared to 5% for football and 1% for hockey. This means that computer gaming is almost three times as big as football and hockey combined.
Man kan ju inte slå ihop alla världens dataspel sådär... Och även om jag helt klart tycker att dataspel kan vara en sport så tycker jag inte att man kan se spel som sport per automatik... Ett singleplayerspel som spelas för storyn snarare än highscore, det kan väl ändå ingen annan en denna undersökning kalla sport?!

Sen tycker jag också att sporters storlek borde mätas i mer än i utövarnas antal... Bland svenskarna har nog fotboll bra många fler tittare och tippare än StarCraft, t.ex.! Men med dessa ord sagda tycker jag definitivt att esport har potential att växa, men det behövs ju media, sponsorer, kulturpengar, expertkommentatorer etc...
Citera
2013-03-10, 18:51
Medlem
Ni som säger att datorspelande inte kan övergå till en sport lär ju vara bra blåsta. Visst så tycker inte jag heller att singleplayer spel är mycket av sport men när vi kommer till lag spelande så är det otroligt sportsligt. Siffrorna om att det är största sporten i Sverige kan vi genast glömma (enligt mig) visst har det sina chanser men tror inte det blir störst.

Men globalt så har E-sporten vuxit otroligt mycket som t.ex. kan bevisas med siffrorna att det vara flera som såg förra årets championship i league of legends än vad det var som kollade på den största ligan i amerikans fotboll!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in