Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-07, 22:33
  #1
Medlem
Hej! Min bror hittade den här i en buske. Det stör oss att vi inte kan förstå vad det är.
Det är som en glaspatron, utan några öppningar. Bara en liten inbuktning i glaset på dess topp. Den är lika stor som mitt lillfinger. Vänder man den uppochner och sedan tillbaka så stannar tillräckligt med vätska för att rymma hela dess "huvud". Vätskan är röd och har samma konsistens som vatten. Har däremot ingen aning hur länge den kan ha legat där och om vätskan alltid sett ut sådan. I toppen har den också en röd markering. Det är även lite spår av något som jag tror är klister och misstänker att det har suttit någon slags etikett på den. Någon vänlig själ som har en teori om vad det är?
Laddade upp en bild på imageshack:

http://img594.imageshack.us/img594/6521/0000044.jpg
Citera
2013-03-07, 22:40
  #2
Medlem
Cleptos avatar
Ser ut som något från medicinskåpet? Typ när sjuksköterskan ska vaccinera en. Då brukar de ta sådana där och bryta toppen sen blanda det med något annat.
Spekulerar som fan så ta mina ord med en nypa salt.

EDIT: Bryt inte toppen för fasen
__________________
Senast redigerad av Clepto 2013-03-07 kl. 22:43.
Citera
2013-03-07, 22:48
  #3
Medlem
seta23s avatar
Det är en ampull. För föregående talare sa kan det vara medicin. Men kan lika gärna vara någon kemikalie.
Citera
2013-03-07, 22:52
  #4
Medlem
Tack för svaren Haha nej, vi har konstaterat efter lite övervägande att vi inte ens vågar lukta på det xD

Den enda vaga teorin jag fått utöver detta är att det skulle vara en gammal modell av en HaC Hammarkapsel. Men de skall vara trögflytande, lite annorlunda flaska (storlek vet jag inte om den överensstämmer) och innehålla harts, kvartssand och härdare....så det går inte ihop riktigt :P
__________________
Senast redigerad av eikreyia 2013-03-07 kl. 22:58.
Citera
2013-03-07, 23:01
  #5
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
Det är en ampull. För föregående talare sa kan det vara medicin. Men kan lika gärna vara någon kemikalie.

Du har helt rätt, det är en glasampull. Man öppnar ampullen genom att med en glasfil fila upptill på ampullen där det sitter en markering. Därefter bryter man av ovandelen på ampullen.

Innehållet i ampullen? Svårt att säga. Det kan vara ett medicinskt preparat men det kan också röra sig om någon kemikalie. I vilket fall som helst bör inte ampullen öppnas. Lämna in den på närmaste apotek.

EDIT...den här typen av ampuller brukar användas för förvaring av kemikalier som luktar starkt. Jag är nästan säker på att jag sett massor med likadana ampuller på ett företag i Frankrike som tillverkade syntetiska luktämnen för parfymeritillverkning.
__________________
Senast redigerad av Moltas666 2013-03-07 kl. 23:04.
Citera
2013-03-08, 00:00
  #6
Medlem
Fegyvereks avatar
Kom tänka på klädlarm. I vissa sitter det ju kapsel med röd vätska.

Dock roligare om det är nåt medicinskt
Citera
2013-03-08, 00:04
  #7
Medlem
Tack så hemskt mycket för era svar Jag ska försöka få min bror att lämna in den på apoteket i rent underhållningssyfte om inte annat, nyfiken på deras kommentarer också.
Citera
2013-03-08, 00:09
  #8
Medlem
Emhs avatar
Blev nyfiken och försökte googla lite och det närmaste jag har hittat än så länge är B12 vitamin ampuller, men eftersom den ni hittade inte är märkt och alla bilder jag lyckas hitta ser annorlunda ut så går det inte riktigt att säga säkert.
Kanske någon som har erfarenhet av det kanske kan säga sitt då det dyker upp allt från vitaminbrist till dopning om man söker här på Flashback.
Citera
2013-03-08, 00:44
  #9
Medlem
suryoyos avatar
Jag vet vad det är, de en sån där grejj som bögar använder innan dom ska gifta sig.
Citera
2013-03-08, 14:44
  #10
Medlem
Bruticuss avatar
Det är en glasampull med en vätska som är tillsluten för att skydda innehållet från luft. Det enda jag sett (modern tid) vara liknande är deutererad kloroform. Den är aningen gul till färgen, så kanske färgar ampullen den till att se röd ut(?). I vilket fall, lämna in den för destruktion då innehållet är okänt och knappast av värde.
Citera
2013-03-11, 15:09
  #11
Medlem
Moltas666s avatar
En liten kuriositet angående glasampullen. Häromdagen tittade jag och min fru på filmen "Den engelske patienten". Där förvaras morfin i likadana glasampuller. Hana, som är sjuksköterska i filmen, använder en glasfil och filar upp ampullen, därefter knäcker hon lätt av toppen på ampullen och kan via sprutans nål suga upp morfinlösningen.

Det är lite roligt för jag har sett den filmen säkert 8-10 gånger under åren och scenen där Hana knäcker morfinampullerna har nog fastnat i hjärnan. När jag läste den här tråden så visste jag tvärsäkert att jag hade sett den typen av ampuller användas.

Att jag häromdagen satte på just den här filmen var nog ingen slump.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback