Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-09, 11:04
  #1
Medlem
Redoxreaktions avatar
Är det inte så att alla salter som har kristallvatten som går att "driva ut" förlorar sin färg när vattnet är borta? Jag har nämligen två olika sorters kopparbensoat; det ena är köpt och det andra är hemmagjort. Det köpta är blekblått, medan det hemmagjorda är djupblått (och inte riktigt torrt än men i det närmaste).

Jag har nämligen läst om kopparbensoat att färgen mörknar om man driver ut kristallvattnet, men kan detta verkligen stämma?
Citera
2013-03-09, 11:14
  #2
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Nej det finns ingen universell sanning om färg och kristallvatten. Ta t.ex blågel som har en färgindikator i form av CoCl2. Denna är blå då den är torr och övergår till rosa då den har tagit upp sex kristallvatten.
Citera
2013-03-09, 11:36
  #3
Medlem
Redoxreaktions avatar
Ah, intressant, fast lustigt om nygjort bensoat saknar kristallvatten
Citera
2013-03-09, 11:50
  #4
Medlem
Silverturks avatar
Hur har du tillverkat kopparbensoatet? Den lilla erfarenhet jag har av metallsalter är att anhydriden i princip alltid har "sämre" färg.
Citera
2013-03-09, 11:54
  #5
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Hur har du tillverkat kopparbensoatet? Den lilla erfarenhet jag har av metallsalter är att anhydriden i princip alltid har "sämre" färg.


Kopparsulfat och kaliumbensoat. Kopparbensoatet faller ut direkt. Kaliumsulfatet sköljs bort genom att tvätta filtratet med destillerat vatten.
Citera
2013-03-09, 13:25
  #6
Medlem
Silverturks avatar
Testa att köra ett litet prov av varje lätt i ugn för att driva av allt eventuellt kristallvatten och se sedan vilken färg det antar.

Hittade detta: http://www.pyrobin.com/files/copper%20benzoate.jpg

Den högra är anhydriden. Läs mer här: http://www.pyrosociety.org.uk/forum/...eration/page-3
Citera
2013-03-09, 13:59
  #7
Medlem
Redoxreaktions avatar
Det till vänster ser precis ut som det köpta. Det till höger är mörkare blå än både det köpta och det hemmagjorda. Troligen är det till vänster dihydrat och mitt hemmagjorda monohydrat.

Jo, jag har tänkt att köra det i ugnen. Det måste bara göras försiktigt, så att det inte sönderfaller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback