Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-09, 19:13
  #1
Medlem
Garderobs avatar
Det som lindrar det vidriga något är att det inte är sängkläderna som luktar, utan själva sängen, alltså resårbotten, som inte alls är i kontakt med sängkläderna.

Har någon något mer ”kemiskt” och mindre husmoderligt tips än att skrubba resårbottnen med tvål och vatten? Hopplöst fall – reklamera den?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10203342/
Citera
2013-03-09, 19:22
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Något som är effektivt mot allehanda lukter så är det att ge möget en rejäl omgång med ozon. Då får du hyra en ozongenerator, en elektrisk grunka som skapar ozon av luftens syrgas: http://www.luftmiljobutiken.se/sv/lu.../cPath/101_42/ Lite dyr att köpa men sök på ozongenerator eller ozonaggregat +hyra så dyker det nog upp något nära dig.

Plasta in sängen och sätt dit aggregatet, fönstret på glänt och stäng dörren till sovrummet (med dig själv på utsidan ) Ozongasen är nämligen inte så nyttig men när det är klart och du stängt av aggregatet och vädrat ur så finns det inget ozon kvar. Ozon bryts i sig ner vädligt snabbt.
Citera
2013-03-09, 19:25
  #3
Medlem
Min resårbotten började också lukta surt nångång
i somras. Provade då nån spray jag hade i bilen
som var till för lukter i bilklädseln.
Efter några behandlingar så luktade sängen fräscht igen.

Sprayen i sig var inköpt på Jula för runt en femtiolapp
Citera
2013-03-10, 11:57
  #4
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Något som är effektivt mot allehanda lukter så är det att ge möget en rejäl omgång med ozon. Då får du hyra en ozongenerator, en elektrisk grunka som skapar ozon av luftens syrgas: http://www.luftmiljobutiken.se/sv/lu.../cPath/101_42/ Lite dyr att köpa men sök på ozongenerator eller ozonaggregat +hyra så dyker det nog upp något nära dig.

Plasta in sängen och sätt dit aggregatet, fönstret på glänt och stäng dörren till sovrummet (med dig själv på utsidan ) Ozongasen är nämligen inte så nyttig men när det är klart och du stängt av aggregatet och vädrat ur så finns det inget ozon kvar. Ozon bryts i sig ner vädligt snabbt.
Tack för tipset, men undrar över risken att lukten snabbt kommer tillbaks med den metoden.
Citera
2013-03-10, 11:58
  #5
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tovi
Min resårbotten började också lukta surt nångång
i somras. Provade då nån spray jag hade i bilen
som var till för lukter i bilklädseln.
Efter några behandlingar så luktade sängen fräscht igen.
Men då luktade det väl från sprayen istället. ”Tallbar” eller liknande, eller?
Citera
2013-03-10, 12:39
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
Tack för tipset, men undrar över risken att lukten snabbt kommer tillbaks med den metoden.
Du tar ju bort de luktandde ämnena (rättare sagt oxiderar dem) med ozonet så jag tycker inte det borde komma tillbaka. Det är klart, bajsar du i sängen sedan så får du ju göra om behandlingen.
Citera
2013-03-10, 13:54
  #7
Medlem
Bruticuss avatar
alternativ till denna ozon-grunka är väl Vanish oxy (ellervaddetnuheter). Men, provat att vädra madrassen?
Citera
2013-03-10, 15:07
  #8
Medlem
Forzos avatar
Rätt mig om jag kommer ihåg fel, men är inte ozon ganska aggressivt mot plaster? Tänker att det kanske inte är så bra att använda på en säng som antagligen har en hel del mjuka skumplaster i sin madrass.

Ett mindre effektivt men enklare, billigare och mer skonsamt sätt är ju att ställa ut några skålar med ättika under sängen och/eller på andra ställen i sovrummet. Lite tveksamt om det kan gå så djupt men folk har ju lyckats får bort alla möjliga lukter med den metoden så det är värt ett försök .
Citera
2013-03-10, 17:47
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Rätt mig om jag kommer ihåg fel, men är inte ozon ganska aggressivt mot plaster? Tänker att det kanske inte är så bra att använda på en säng som antagligen har en hel del mjuka skumplaster i sin madrass.
Jo visst är det men man får ju inte köra för länge. Lite blekning kanske man får räkna med men lukten ska ju vara väck långt innan madrassen börjar falla i bitar. Då får man nog blåsa på utav helvete med ozonet.
Citera
2013-03-10, 22:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
Men då luktade det väl från sprayen istället. ”Tallbar” eller liknande, eller?

Sprayen i sig hade ingen särskild lukt.
Var inge "dölj lukten med en annan starkare lukt" spray.

Den lilla kemikalie lukt sprayen hade är inget som satt kvar
efter nån timme.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback