• 2
  • 3
2014-01-06, 19:58
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CJF
Några saker som kanske bör förtydligas. Det är inte en sida likt reddit, newsmill eller ett nytt flashback. Tänk Aftonbladet (eller som du nämnde, Fria Tider - fast med en bredare nyhetsbevakning).

En annan detalj är att den/de som skriver en artikel får de pengar den drar in i reklamintäkter - oavkortat. Du som skriver får mer trafik på din artikel jämfört med en blogg eftersom du skriver på en sajt där även andra skribenter drar trafik, det blir en win-win situation på det hela. Ytterligare en aspekt är att med hög trafik kan man förhandla betydligt bättre ersättning för reklam, vilket i sig också gynnar alla som bidrar med bra innehåll.

Tänk såhär. Vi har Aftonbladet, men vi slänger ut hela redaktionen och alla journalister. I redaktionen sitter ett gäng moderatorer från flashback som bedömer varje artikel utefter en mall / kravlista. Bland annat tar de hänsyn till språklig kvalité, nyhetsvärde, att det följer pressetiska regler samt att det finns belägg för allt som påstås. Så långt är det som vilken tidning som helst.

SKILLNADEN ligger i att inget ämne är för kontroversiellt för att publiceras, så länge ovan krav är uppfyllda. Vill du göra ett monstergräv om hur korrupt migrationsverket är, varsågod - kör på. Tänket bakom nyhetsvärderingen kommer på inget sätt vara politisk, utan mer den hållning flashback har - allt ska kunna publiceras så länge det håller sig inom givna regler (på flashback är det i princip håll dig till ämnet, outa inte folk, sälj inte knark osv...). Här är det pressetiska regler som gäller, samt att man har belägg för det som påstås - förutom då att varje artikel ska hålla en viss kvalite i övrigt.

Vi rör oss således i gränslandet mellan alternativmedia och etablerad media i någon mening. Det kommer finnas ansvarig utgivare och med stor sannolikhet lär det även vara anslutet till det pressetiska systemet.
Jag tror definitivt att det kan fungera. Folk gillar det som sticker ut oavsett om det är höger vänster eller muslimskt. Kan ni hålla er neutrala så tror jag att det kan bli en succé. Ta inte en en massa insändare bara, det får inte bli ett långt flygblad.

Mainstream media drar in miljoner, det är bara att deras kostnader är ofantliga. Människor som är beredda att jobba för låg lön utan en massa administratörer och dyra kontor kan försörja sig på nätmedia.

@ 02-02-2012 Det kommer inte bli en universal lösning för alla Sveriges mediala problem, inget kommer någonsin bli det. Dock kan det bli ett intressant tillskott i medialandskapet.
Citera
2014-01-06, 20:09
Medlem
CJFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Jag tror definitivt att det kan fungera. Folk gillar det som sticker ut oavsett om det är höger vänster eller muslimskt. Kan ni hålla er neutrala så tror jag att det kan bli en succé. Ta inte en en massa insändare bara, det får inte bli ett långt flygblad.

Mainstream media drar in miljoner, det är bara att deras kostnader är ofantliga. Människor som är beredda att jobba för låg lön utan en massa administratörer och dyra kontor kan försörja sig på nätmedia.

@ 02-02-2012 Det kommer inte bli en universal lösning för alla Sveriges mediala problem, inget kommer någonsin bli det. Dock kan det bli ett intressant tillskott i medialandskapet.

Jag tror vi tänker likadant. Till en början kommer det inte finnas några insändarsidor övht, ej heller debattartiklar, krönikor eller liknande. Det som finns kommer vara en liten ledarblogg som mest kommer skriva om tidningen i sig, kommande uppdateringar och eventuella kommentarer kring framtida publiceringar som blivit snackisar av olika anledningar.

Du har även helt rätt i att folk gillar det som sticker ut. Det är just därför vi skissar upp en hållning / regelverk som INTE tar hänsyn till politik / konsekvenser, alltså det som på journalistspråk kallas konsekvensneutralitet. Alla ämnen är okej att skriva om, så länge det finns ett nyhetsvärde och en i övrigt journalistisk kvalité på artikeln.

Vi håller på att skriva en komplett guide på hur material ska se ut som man vill få publicerat. Vad gäller formatering i form av ingress, brödtext, bilder etc. Det är ett jävla projekt innan man ens kan visa upp sidan, men vi börjar se ljuset i tunneln nu.

Om någon känner för att hjälpa till på något sätt är man givetvis välkommen att ta kontakt med mig via PM. Troligen kommer vi börja annonsera på flashback om detta inom kort också.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in