Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-11, 15:08
Medlem
MauroSpockos avatar
Det här hör väl ändå inte hemma i göra liknande-tråden.

Jag ska skriva en uppsats på ett visst antal sidor, och vill gärna kunna beta av sidorna så effektivt som möjligt. Jag söker därför ett typsnitt som
(1) är snyggt,
(2) är en serif,
(3) använder så mycket utrymme som möjligt.
Helst ett ganska neutralt men elegant, i stil med Sabon eller Baskerville. Jag försöker prova mig fram, men jag kan inte alla typsnitt som existerar i huvudet och har ännu färre installerade på datorn (än).

Några tips?
Citera
2013-03-11, 15:24
Medlem
EckiEckis avatar
...och framför allt brukar sådan uppgifter i sina guider som regel ha angivit vilket typsnitt/storlek som skall användas.
Citera
2013-03-11, 16:00
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
...och framför allt brukar sådan uppgifter i sina guider som regel ha angivit vilket typsnitt/storlek som skall användas.
Ja, men så är inte fallet här. Formalian är väldigt lös och ledig på min institution, man får göra lite som man vill så länge det ser bra ut.
Citera
2013-03-12, 14:04
Medlem
Alla typsnitt som heter EXTENDED är att föredra. Dessa är bredare än den vanliga skärning, men till skillnad från att bara öka textbredden i programmet (vilket i och för sig funkar i tex InDesign) så har staplarna fortfarande korrekt bredd i förhållande till grad.

Nästa asteg är att spärr texten. Det är när på ett ord eller större textmängd ökar avståndet mellan bokstäver och mellan ord. (gör man detta mellan enskilda bokstavspar kallas det kerning).

tredje tipset är att öka kägeln, dvs radavståndet en aning. Bara sådär typ 2 punkter så att det nästan inte märks. Men man får inte tre fyra rader mindre/sida.

Att gå upp i grad, dvs teckenstorlek. Samma där, öka bara 0,5 punkter, det ger ändå en märkbar skillnad på en hel sida.

Summ sumaru: 12,5/17. Spärrad 20, och teckenbredd 120%.
/m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in