Min Panasonic LX-3 har även manuell focus.
Man ställer då om objektivet från automatisk fous till manuell med en omställare till vänster på objektivet.
Sedan fokuserar man med att föra en liten knapp upp eller ned bredvid skärmen. Ett litet ursnitt på skärmen kan även förstoras, vilket underlättar. Ljudet är knappt hörbart, så det lär inte störa någon. Du kan också stänga av alla löjliga "knäpp-ljud" i LX-3 så att kameran tar bilder helt tyst, min erfarenhet är att ingen någonsin hör att man tar något kort med denna kamera. Rekommenderas för smygfotografering.
Manuell skärpa fungerar hyfsat och kan vara vettigt att använda i svag belysning om man tycker skärpan ligger på fel ställe eller att automatiken träffar fel. Det snabbar även upp fotograferingen på rörliga objekt, från det du börjar trycka ned avtryckaren tills bilden tagits. Men ljudet hörs som sagt knappt.
Vid snabbt rörliga motiv ställer du in skärpan från början och avvaktar samt tar bilden när motivet når rätt ställe. Jag har missat en del bilder tidigare på grund av snabbt rörliga motiv.
Jag tror den nu aktuella versionen LX-5 har samma funktion, annars kan du nog hitta en begagnad LX-3 till bra pris.