Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-11, 19:56
Medlem
Kanske sitter fokusen i ett objektiv som man reglerar med handkraft. (inte surrande motor.)

Känner du till något.
Citera
2013-03-11, 22:01
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Det är ganska ovanligt, men några undantag är bland annat sony cybershot rx100 och canon S-95, S-100 och S-110. Manuell fokus är rätt pilligt och kompaktkameror brukar inte prestera bra vid taskig belysning då manuell fokus brukar vara som mest användbart.

Vad skall du ha den till?
Citera
2013-03-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det är ganska ovanligt, men några undantag är bland annat sony cybershot rx100 och canon S-95, S-100 och S-110. Manuell fokus är rätt pilligt och kompaktkameror brukar inte prestera bra vid taskig belysning då manuell fokus brukar vara som mest användbart.

Vad skall du ha den till?

Fota på möten.
För dyra.
Kanske kan man köpa en kompakt och sätta på ett objektiv själv som kan skruvas på för fokus?
Citera
2013-03-12, 14:59
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
De är alla tysta och i prosumer segmentet är ofta autofokusen tillräckligt bra för att ta mingelbilder, vilket är vad de flesta turister o dyl använder sina kameror till. Om du inte redan har en bra mobilkamera så skulle jag rekommendera en sony cybershot dsc-tx20, den kör autofokus i ir och presterar ganska bra som mingelbildskamera. Exmor sensorn presterar något bättre i blandad belysning än äldre cmos sensorer, alltså inte beckmörker utan miljöer med både mörka och ljusa partier.

Den är inte så in i norden dyr och ultrakompakt.

Shoppar hittar du här om du inte kan få tag på din hos din lokala fotonasare. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1148730

Du kan ju kolla på ett urval av bilder som folk har tagit med den på flickr.
http://www.flickr.com/search/?q=Sony+CyberShot+DSC-TX20
Citera
2013-03-14, 10:38
Medlem
BorgeHs avatar
Min Panasonic LX-3 har även manuell focus.

Man ställer då om objektivet från automatisk fous till manuell med en omställare till vänster på objektivet.

Sedan fokuserar man med att föra en liten knapp upp eller ned bredvid skärmen. Ett litet ursnitt på skärmen kan även förstoras, vilket underlättar. Ljudet är knappt hörbart, så det lär inte störa någon. Du kan också stänga av alla löjliga "knäpp-ljud" i LX-3 så att kameran tar bilder helt tyst, min erfarenhet är att ingen någonsin hör att man tar något kort med denna kamera. Rekommenderas för smygfotografering.

Manuell skärpa fungerar hyfsat och kan vara vettigt att använda i svag belysning om man tycker skärpan ligger på fel ställe eller att automatiken träffar fel. Det snabbar även upp fotograferingen på rörliga objekt, från det du börjar trycka ned avtryckaren tills bilden tagits. Men ljudet hörs som sagt knappt.

Vid snabbt rörliga motiv ställer du in skärpan från början och avvaktar samt tar bilden när motivet når rätt ställe. Jag har missat en del bilder tidigare på grund av snabbt rörliga motiv.

Jag tror den nu aktuella versionen LX-5 har samma funktion, annars kan du nog hitta en begagnad LX-3 till bra pris.
Senast redigerad av BorgeH 2013-03-14 kl. 10:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in