2013-03-12, 04:48
Medlem
Norrbottenss avatar
Hur fan är man funtad om man beskyller polisen för detta?!

De två nötterna stjäl bensin och försöker smita från polisen. Klart som fan att snuten sätter efter. Det kan en normalt begåvad människa räkna ut med lilltån. Det är ju trots allt deras jobb.

Det är naturligtvis tragiskt att dessa gökar måste sätta livet till, men de har endast sig själva att skylla.
Citera
2013-03-12, 05:03
Medlem
watcher1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Hur fan är man funtad om man beskyller polisen för detta?!

De två nötterna stjäl bensin och försöker smita från polisen. Klart som fan att snuten sätter efter. Det kan en normalt begåvad människa räkna ut med lilltån. Det är ju trots allt deras jobb.

Det är naturligtvis tragiskt att dessa gökar måste sätta livet till, men de har endast sig själva att skylla.

Håller helt med, när skall människor fatta att man fåt ta 100% ansvar för sina beslut, hur jävla dåliga de än är.. Men det gäller ju även poliser..
Citera
2013-03-12, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xx-och-yy
Poliserna trodde väll att det var film när det satte igång med jakt. Tycker inte att polisen ska ta upp biljakter, det måste finnas andra sätt.
Jag tycker inte man ska stjäla bensin. Det måste finnas andra sätt.

Jag tycker inte man ska fly när polisen kommer med blåljus. Det måste finnas andra sätt.

Vänta nu. Det finns det. Man kan betala för soppan, och om polisen jagar en kan man stanna.

Visst, självfallet bör polisen ta med sådant i beräkningarna med de bär fan inte skulden. De som drunkande valde helt själva att göra som de gjorde.
Citera
2013-03-12, 05:08
Medlem
Fogmassas avatar
Många som är rätt kalla i sitt resonemang här, eller ser det som komiskt. Menar ni på allvar att man i princip skulle ha dödsstraff för att stjäla en tank bensin? Ni verkar åtminstone tycka det är rätt att de dog. Ni vet ju inget om personerna heller. Kanske var ett par unga killar som egentligen är jäkligt schyssta och trevliga. Eller föraren som drog med sig sin kompis på dumheter. Hursomhelst så sitter det förmodligen två mammor och gråter i morgon. Är det också bra?
Citera
2013-03-12, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogmassa
Många som är rätt kalla i sitt resonemang här, eller ser det som komiskt. Menar ni på allvar att man i princip skulle ha dödsstraff för att stjäla en tank bensin? Ni verkar åtminstone tycka det är rätt att de dog. Ni vet ju inget om personerna heller. Kanske var ett par unga killar som egentligen är jäkligt schyssta och trevliga. Eller föraren som drog med sig sin kompis på dumheter. Hursomhelst så sitter det förmodligen två mammor och gråter i morgon. Är det också bra?
Jag tycker inte att det är ett lämpligt straff om det är det du menar. Självfallet är det väldigt tragiskt.

Men att beskylla poliserna för det tycker jag är ganska löjligt. De har ju sig själva att skylla.
Senast redigerad av patwotrik 2013-03-12 kl. 05:13.
Citera
2013-03-12, 05:24
Medlem
Fogmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag tycker inte att det är ett lämpligt straff om det är det du menar. Självfallet är det väldigt tragiskt.

Men att beskylla poliserna för det tycker jag är ganska löjligt.

Hmm.. Jag har inte funderat på själva ansvarsfrågan ännu. Mest reagerat på de som tycker det var värt och kul.

Citat:
Men polisens order om att stänga bron innebar inte bara att bommarna fälldes. Bron öppnades också för båttrafik och vägbanan fördes åt sidan.

Vid 00.30-tiden kom den flyende bilisten och hans passagerare fram till bron och körde där igenom bommarna utan att inse att det inte längre fanns någon väg att köra på. Istället störtade den rakt ned i vattnet och försvann.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bil...av-hjulstabron

Men å andra sidan kanske man kan ställa krav på lite konsekvenskalkyler hos polisen när de fattar beslut i stundens hetta. Insåg vakthavande som gav ordern om att stänga bron ens att det innebar att vägbanan skulle bli ett stup till intet? Eller trodde h*n bara att bommarna fälldes ner?

Det fanns inget uppsåt, men beslutet att stänga bron fick allvarliga följder för personerna i bilen. Så polisen är delaktig i händelsen. Bensinsmitarna hade det största ansvaret, som jag ser det, men jag tycker även att polisen har ett ansvar vad gäller framförhållning.
Senast redigerad av Fogmassa 2013-03-12 kl. 05:27.
Citera
2013-03-12, 06:00
Medlem
Public Enemys avatar
Det skulle vara intressant att få reda på vilka genierna är(var).
Citera
2013-03-12, 06:14
Medlem
Det allvarliga brottet ur samhällsperspektiv är ju att de inte stannar när polisen vill att de ska stanna, inte att de stjäl bensin för 800 kr.
Hur ska ett samhälle bli kvar som ett rättsamhälle om alla som flyr polisen inte ska förföljas och att polisen inte ska försöka stoppa brottslingar som flyr?
Eftersom de körde igenom bommarna ner i vattnet hade de kört igenom bommarna och fortsatt om bron inte fällts upp (vridets?).
Mycket tråkigt att de dog men jag tycker att polisen gör rätt i att försöka stoppa dem.

Att försöka stopp brottslingar ska naturligtvis ske på en rimlig nivå.
Brottslingar som inte har använt våld ska man försöka stoppa utan våld. Har brottslingarna använt våld eller hotat med skjutvapen tycker jag att polisen kan använda visst våld/vapen för att stoppa dem.
Att göra en väg omöjlig att köra på tycker jag är ett sätt att stoppa någon utan våld. Spikmattor är också att inte använda våld men då måste polisen veta vilken väg brottslingarna ska köra och hinna lägga ut spikmattan just innan brottslingarnas bil kör förbi. Stor risk för polisen som lägger ut den och en bil som i full fart kört över en spikmatta kan tappa fästet helt och bli till en dödlig olycka för de som kör bilen och andra som de kolliderar med.
Citera
2013-03-12, 06:17
Medlem
Kafes avatar
Ni som anklagar poliserna, tycker ni att nästa gång någon stjäl bensin att poliserna bara ska ignorera brottet?
Citera
2013-03-12, 06:18
Medlem
Carl-Benzs avatar
Ytterligare två klantskallar som inte kunde göra rationella val i livet, därför är det slut nu.

Varför är det så många som tycker att det är polisens fel när biljakter går snett, man har alltid ett val när polisen dyker upp bakom och tänder blåljusen.

Blev själv stoppad av polis för ett tag sen, vad jag gjorde?
Jag valde att stanna, fick sitta i baksätet på polisbilen en stund men kunde med livet i behåll fortsätta min resa, visserligen 2400 spänn fattigare men det känns ändå som ett lågt pris i sammanhanget.

Om jag hade valt att inte stanna och tryckt gasen i botten istället, tja, då hade det kunna slutat som det gjorde för dessa två lågbegåvade.

Kom ihåg det pojkar och flickor, man har i alla lägen ett val och det är bara en själv som kan göra det valet.
Citera
2013-03-12, 06:26
Medlem
Det är ett ganska vanligt förfarande att stänga bron vid polisjakt. Bommar fälls, varningsskgnaler lyser och som i mörker ger tjuvarna varning i god tid att välja alternativ väg. Dessutom går det att köra av precis innan bron på en återvändsgränd och fly in i skogen. Väljer man däremot att begå självmord pga sitt eget misslyckande kan ingen annan än föraren belastas för detta.

F.ö. så finns det flera skäl till att förskottsbetalningar inte fungerar. Lätträknat kunder (stort antal) väljer andra mackar. Marginalerna på drivmedel är så små för stationerna att ägarna vill ha in kunden i butiken för betalning för att öka chansen till merkröp med större marginaler. Kort i automat vid pumpen innebär alltså liten risk men också liten marginal.

På min tid var det roligast att kasta sönder en ruta på smitaren. De fick sitt "kvitto" och jag fick min tillfredsställelse över den lyckade "affären". Smitaren fick sitt drivmedel. Alla nöjda och glada!
Citera
2013-03-12, 06:30
Medlem
Sverige2025s avatar
Det finns en lösning, men som Datainspektionen stoppade. Det är att man med kameror kolla bilnummret emot en databas.. Man skulle även kunna kolla om ägaren har betalningsanmärkningar eller inte, på så sätt måste man antingen betala med kort eller förskott.

Citat:
Ursprungligen postat av Nojavo
Det är ett ganska vanligt förfarande att stänga bron vid polisjakt. Bommar fälls, varningsskgnaler lyser och som i mörker ger tjuvarna varning i god tid att välja alternativ väg. Dessutom går det att köra av precis innan bron på en återvändsgränd och fly in i skogen. Väljer man däremot att begå självmord pga sitt eget misslyckande kan ingen annan än föraren belastas för detta.

F.ö. så finns det flera skäl till att förskottsbetalningar inte fungerar. Lätträknat kunder (stort antal) väljer andra mackar. Marginalerna på drivmedel är så små för stationerna att ägarna vill ha in kunden i butiken för betalning för att öka chansen till merkröp med större marginaler. Kort i automat vid pumpen innebär alltså liten risk men också liten marginal.

På min tid var det roligast att kasta sönder en ruta på smitaren. De fick sitt "kvitto" och jag fick min tillfredsställelse över den lyckade "affären". Smitaren fick sitt drivmedel. Alla nöjda och glada!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in