Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag tycker inte att det är ett lämpligt straff om det är det du menar. Självfallet är det väldigt tragiskt.
Men att beskylla poliserna för det tycker jag är ganska löjligt.
Hmm.. Jag har inte funderat på själva ansvarsfrågan ännu. Mest reagerat på de som tycker det var värt och kul.
Citat:
Men polisens order om att stänga bron innebar inte bara att bommarna fälldes. Bron öppnades också för båttrafik och vägbanan fördes åt sidan.
Vid 00.30-tiden kom den flyende bilisten och hans passagerare fram till bron och körde där igenom bommarna utan att inse att det inte längre fanns någon väg att köra på. Istället störtade den rakt ned i vattnet och försvann.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bil...av-hjulstabron
Men å andra sidan kanske man kan ställa krav på lite konsekvenskalkyler hos polisen när de fattar beslut i stundens hetta. Insåg vakthavande som gav ordern om att stänga bron ens att det innebar att vägbanan skulle bli ett stup till intet? Eller trodde h*n bara att bommarna fälldes ner?
Det fanns inget uppsåt, men beslutet att stänga bron fick allvarliga följder för personerna i bilen. Så polisen är delaktig i händelsen. Bensinsmitarna hade det största ansvaret, som jag ser det, men jag tycker även att polisen har ett ansvar vad gäller framförhållning.