Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-13, 00:34
Medlem
DenSomSokers avatar
Med början 1991-09-16 till slutet 1993-12-23 blev militärligan känt över hela landet genom sina fräcka bank och postrån, tycker personligen att dessa herrar är väldigt intressanta sett till vad dom gjorde dessa 3år. Någon som har lite spännande information? Ögonvittnen eller liknande?
Inte alla bankrånare som sågar upp ett hål i taket på vanen för att ha en skarpladdad ksp58:a som vaktar utanför banken, är själv utbildad ksp-skytt och vet hur ett sånt vapen fungerar och det är bara tur att polisen inte kom i det läget, då kunde det gått mycket illa. Är inte intresserad av vad t ex bröderna Sumonja gjort på senare år, det är 91-93 som är intressant.
Citera
2013-03-13, 00:39
Medlem
Linkaans avatar
Lyssna på P3s dokumentär, mycket spännande med information från olika håll!
Citera
2013-03-13, 00:42
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkaan
Lyssna på P3s dokumentär, mycket spännande med information från olika håll!

Den har jag lyssnat på ca 20gånger! Hehe. Mycket bra dokumentär! Tack ändå. Hoppas på lite information från något vittne eller liknande, all information är bra information
Citera
2013-03-13, 06:23
Medlem
Finns en tråd om militärligan: här
Citera
2013-03-13, 08:29
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Finns en tråd om militärligan: här

Som avhandlar Militärligan, Gorbyligan och Tomteligan vad hände sen? Inte intresserad av vad som hände sen, utan veta saker när dom var aktiva under dessa få år 91-93.
Citera
2013-03-13, 16:09
Medlem
De använde ett totalt onödigt och infantilt övervåld, vid flera av sina rån - vilket renderade dem ett betydligt längre straff än vad de hade fått om de inte varit så brutala.

Sedan hade de ju två riktiga "stjärnor"; Ahlin och Gröndahl, som var polisen behjälpliga vid förhören. Jag tror inte ligan hade dömts för alla rån, om det inte varit för dessa herrar.
Citera
2013-03-13, 17:19
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
De använde ett totalt onödigt och infantilt övervåld, vid flera av sina rån - vilket renderade dem ett betydligt längre straff än vad de hade fått om de inte varit så brutala.

Sedan hade de ju två riktiga "stjärnor"; Ahlin och Gröndahl, som var polisen behjälpliga vid förhören. Jag tror inte ligan hade dömts för alla rån, om det inte varit för dessa herrar.

Att dom använde ett onödigt våld t ex sköt väldigt mycket vid rånen, gör militärligan väldigt intressant i mina ögon, som när en av medlemmarna sköt ett smile-märke i pansarglaset inne i banken. Ang Ahlin och Gröndahl så pratade dessa väldigt mycket vid förhören och rättegången, håller med dig om att hade inte dom två pratat så frisk så hade nog många av rånen inte klarats upp. Synd att detta var innan mobilen/digitalkamerans tid, då det finns väldigt få bra bilder från rånen osv.
Citera
2013-03-21, 06:28
Medlem
DenSomSokers avatar
Ingen som sitter på något?
Citera
2013-03-21, 07:56
Medlem
MrInks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Med början 1991-09-16 till slutet 1993-12-23 blev militärligan känt över hela landet genom sina fräcka bank och postrån, tycker personligen att dessa herrar är väldigt intressanta sett till vad dom gjorde dessa 3år. Någon som har lite spännande information? Ögonvittnen eller liknande?
Inte alla bankrånare som sågar upp ett hål i taket på vanen för att ha en skarpladdad ksp58:a som vaktar utanför banken, är själv utbildad ksp-skytt och vet hur ett sånt vapen fungerar och det är bara tur att polisen inte kom i det läget, då kunde det gått mycket illa. Är inte intresserad av vad t ex bröderna Sumonja gjort på senare år, det är 91-93 som är intressant.
Du skriver "dessa herrar", men om jag minns rätt så var det väl en kvinna med också? Lena Eklöw, Carls fästmö.
Ett kapitel om Militärligan finns i NKK sid 69-95.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A4rligan
http://www.unt.se/uppsala/bakgrund-r...n--304376.aspx
Senast redigerad av MrInk 2013-03-21 kl. 08:05.
Citera
2013-03-21, 08:17
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrInk
Du skriver "dessa herrar", men om jag minns rätt så var det väl en kvinna med också? Lena Eklöw, Carls fästmö.
Ett kapitel om Militärligan finns i NKK sid 69-95.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A4rligan
http://www.unt.se/uppsala/bakgrund-r...n--304376.aspx

Absolut! Du har helt rätt MrInk! Får ändra min formulering till dessa herrar och en styck kvinna
Kul att att du hitta hit, hoppas du har lite mer att dela med dig av
Citera
2013-03-24, 19:53
Medlem
MrInks avatar
I artikeln i UNT står: "Dessförinnan hade ligan också placerat en bomb i en förvaringsbox på Centralstationen i Stockholm och försökte utöva utpressning mot dåvarande länspolismästaren, i breven artigt kallad Herr Hjälmroth. Tanken var att tvinga polisen att köpa tillbaka vapenarsenalen och en intrikat plan där 25 miljoner kronor skulle slängas ned från en helikopter som betalning lades fram för ordningsmakten."

Jag vill minnas att de hade en plan att två polisbilar skulle köra runt en bestämd rutt på 30-50 mil och de skulle ha X miljoner i bakluckan. Tanken var att polisbilarna kunde bli stoppade av rånarligan när som helst och bli "rånade". Sedan skulle ligan ge tillbaka vapnen? Eller blandar jag ihop den planen med någon annan utpressningssituation?
Citera
2013-03-25, 11:10
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrInk
I artikeln i UNT står: "Dessförinnan hade ligan också placerat en bomb i en förvaringsbox på Centralstationen i Stockholm och försökte utöva utpressning mot dåvarande länspolismästaren, i breven artigt kallad Herr Hjälmroth. Tanken var att tvinga polisen att köpa tillbaka vapenarsenalen och en intrikat plan där 25 miljoner kronor skulle slängas ned från en helikopter som betalning lades fram för ordningsmakten."

Jag vill minnas att de hade en plan att två polisbilar skulle köra runt en bestämd rutt på 30-50 mil och de skulle ha X miljoner i bakluckan. Tanken var att polisbilarna kunde bli stoppade av rånarligan när som helst och bli "rånade". Sedan skulle ligan ge tillbaka vapnen? Eller blandar jag ihop den planen med någon annan utpressningssituation?

Det stämmer att dom ville ha en helikopter lastad med pengar, som skulle kastas ner på en angiven plats av militärligan. Dock blev det aldrig så. Ang bomben så bombhotade dom väl centralstationen för att dra uppmärksamhet dit, medan dom skulle genomföra ett rån? Som inte blev av?.

Den planen är helt ny för mig, dock tycker jag idén verkar rätt dum?! Risken att det blir skottlossning vid mötet osv. Då hade helikopterplanen varit mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in