Citat:
Ursprungligen postat av MrInk
I artikeln i UNT står: "Dessförinnan hade ligan också placerat en bomb i en förvaringsbox på Centralstationen i Stockholm och försökte utöva utpressning mot dåvarande länspolismästaren, i breven artigt kallad Herr Hjälmroth. Tanken var att tvinga polisen att köpa tillbaka vapenarsenalen och en intrikat plan där 25 miljoner kronor skulle slängas ned från en helikopter som betalning lades fram för ordningsmakten."
Jag vill minnas att de hade en plan att två polisbilar skulle köra runt en bestämd rutt på 30-50 mil och de skulle ha X miljoner i bakluckan. Tanken var att polisbilarna kunde bli stoppade av rånarligan när som helst och bli "rånade". Sedan skulle ligan ge tillbaka vapnen? Eller blandar jag ihop den planen med någon annan utpressningssituation?
Det stämmer att dom ville ha en helikopter lastad med pengar, som skulle kastas ner på en angiven plats av militärligan. Dock blev det aldrig så. Ang bomben så bombhotade dom väl centralstationen för att dra uppmärksamhet dit, medan dom skulle genomföra ett rån? Som inte blev av?.
Den planen är helt ny för mig, dock tycker jag idén verkar rätt dum?! Risken att det blir skottlossning vid mötet osv. Då hade helikopterplanen varit mycket bättre.