• 3
  • 4
2013-03-15, 08:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlaveOfChrist
Fast grejen är ju att det hela styrs i hemlighet. Katolikerna har ju givetvis ingen aning om att det är ondskan själv som bor i Vatikanen. Jesuiterna arbetar på ungefär samma sätt som muslimerna, dom attackerar inte utifrån, utan dom attackerar inifrån. Dom är infiltratörer.

Kolla bara på alla påvar och högt rankade personer inom vatikanen som har dött på mystiska sätt efter att dom har protesterat mot jesuiterna. Det är jesuiterna som står bakom alla dödsfall inom den katolska kyrkan och det är också därför som hela Europa bannlyste jesuiterna för hundratals år sedan när dom var etablerade över hela Europa.

Jesuiterna försöker visa en positiv bild utåt, men bakom den stängda dörren så är det en helt annan story. Satan är smart, han avslöjar ju inte sig officiellt. Att Satan använder sig utav katolicismen, som påstår att dom är "kristna", är ett extremt smart drag av honom.

Som sagt, gör research på jesuiterna och inse vilka onda människor dom är..

VAKNA!
Sätter ner foten och säger som Anjoh.. det finns kritik och så finns det kritik, i detta fall är det direkt iogonfallande tydligt - att du har uppenbara psykiska störningar och mycket trasig verklighetsuppfattning, det var riktigt bra att det kom fram på det här sättet och att du sjunger ut rejält.

Det finns mycket man inte kan sympatisera med, jag gillade t.ex inte den så kallade historieundervisningen i skolan, och en hel del annat som samhället stod för och då pratar vi inte dåtid några hundra år tbx i historien utan det benämns som nutid - det resulterade inte i att jag började hata men ville jag så hade jag när som helst kunna bli fullblodsidiot, som du är här, men du är troligtvis både sjuk och avundsjuk, sök hjälp istället.

Lär dig älska.
Citera
2013-03-15, 09:54
Medlem
Hammarens avatar
Jag irriterar mig på att denne påve anses "verkar trevlig och rar" för att han åker buss och väljer att kalla sig Fransiscus. Det är för enklet. En gammal stöt som fördömer homosexuella och preventivmedel är, generellt sett, inte trevlig. Jag menar Hitler tyckte tydligen om barn och hade vackra blå ögon. I vilken grad ursäktade det honom?
Citera
2013-03-15, 09:59
Medlem
anjoh66s avatar
Den 19e mars firas installationsmässan av den nye påven, i samband med detta har han sänt detta brev till sina landsmän via den apostoliske nuntien, Emil Paul Tscherrig, som var apostolisk nuntie i Sverige fram tills nyligen.

Apostolic Nunciature
Buenos Aires

Buenos Aires, March 14, 2013

Your Excellency,

I have the honor and the satisfaction of turning to you to inform you that the Holy Father Francis has asked me to transmit to all Bishops, Priests, Religious men and women, and to all the People of God his cherished recognition for the prayers and the expressions of warmth, affection, and charity that he has received. At the same time, he would wish that, instead of going to Rome for the beginning of his Pontificate next March 19, you may keep this spiritual closeness that is so much appreciated, accompanying it with some gesture of charity towards the neediest.

I take this joyful opportunity to vouch to you my sentiments of respectful attention.

+Emil Paul Tscherrig

Apostolic Nuncio

Ännu ett tecken på den nye påvens storhet att istället för att resa till Rom och deltaga i mässan ber han dem att skänka pengar till välgörenhet.
Citera
2013-03-15, 18:58
Medlem
lovsjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Jag irriterar mig på att denne påve anses "verkar trevlig och rar" för att han åker buss och väljer att kalla sig Fransiscus. Det är för enklet. En gammal stöt som fördömer homosexuella och preventivmedel är, generellt sett, inte trevlig. Jag menar Hitler tyckte tydligen om barn och hade vackra blå ögon. I vilken grad ursäktade det honom?

Hehe håller med
Citera
2013-03-15, 22:42
Medlem
Ume87s avatar
Vore roligt om någon känner sig manad att gräva lite närmare i Bergoglios historia, vad han har gjort under sin tid som aktiv inom kyrkan, mer om vart och vad han studerat. Kanske har han haft några spännande jobb tidigare. Allt som skulle kunna vara av intresse skulle så klart uppskattas här på FB.

Avstickare: Ifall han är en man som studerat kemi, på så pass hög nivå, bör man väl kunna anta att han förstår evolution, och bör veta varför det inte är en teori utan vetenskapligt bevisad fakta. Intressant tanke? Han bör väl i så fall även ha viss insikt i hur spridningen av AIDS/HIV sker och hur man, med enkla medel och kyrkans stöd, skulle kunna hjälpa mycket (om han så ville) i afrika.

Om han har några skelett i garderoben är det självklart av intresse, men vi kan väl även hoppas att han skulle kunna medföra nått bra. Det lär väl knappast kunna bli värre, än den öppet pedofil-skyddande Ratzinger.

Till SlaveOfChrist:
Ifall du har nått att komma med, presentera då gärna trovärdiga fakta med källhänvisningar som någon kan ta på allvar. Det verkar vara ett intressant ämne för dig, även nått du verkar tycka är väldigt viktigt. Om så, gör din research. Kolla upp fakta. Använd källkritik och presentera det du ser som sanningen på ett klart och tydligt sätt. Men så länge du hänvisar till en ganska uppenbart opartisk, ej kritiskt granskande, youtube-kanal så kommer ingen att ta dig på allvar.
Citera
2013-03-15, 23:31
Medlem
Varför kan de inte välja en färgad kvinna i 20-års åldern som påve. Då skulle det kunna bli intressant.
Citera
2013-03-15, 23:44
Medlem
Happ. Då får man väl se hur länge han kan sitta innan en ny pedofil-skandal når dagens ljus och hans rykte blir lika nedsolkat som sithlorden Benedictus.
Citera
2013-03-17, 15:35
Medlem
VemAnnarss avatar
http://www.guardian.co.uk/world/2013...o-pope-francis

Intressant läsning att finna.

Inga megasmaskiga detaljer, men en hel del fakta.
Var aktiv motpart i legalisering av homoäktenskap i Argentina. (oväntat)
Född i Buenos som son till en Italiensk pappa, blev Jesuit när han var 32, ärkebiskop över Buenos 1998.

Känns dock som att det finns en hel del intressant att hitta om denna man, kanske någon läst El Silencio (Silence) vilken verkar innehålla lite intressant.
Citera
2013-03-18, 14:35
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joelbitarn
Varför kan de inte välja en färgad kvinna i 20-års åldern som påve. Då skulle det kunna bli intressant.

Har väl med att göra att en ung vald påve har större benägenhet till att ändra på saker och ting (abort & för homosexualitet osv) inom den katolska kyrkan.
Nu hävdar jag inte att en äldre påve kan bidra med förändringar, bara att de kanske är mer indoktrinerade till att inte ändra på vissa saker.
Agendan inom katolska kyrkan är konservativ så att säga.
Citera
2013-03-18, 23:39
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ume87
Vore roligt om någon känner sig manad att gräva lite närmare i Bergoglios historia, vad han har gjort under sin tid som aktiv inom kyrkan, mer om vart och vad han studerat. Kanske har han haft några spännande jobb tidigare. Allt som skulle kunna vara av intresse skulle så klart uppskattas här på FB.

Avstickare: Ifall han är en man som studerat kemi, på så pass hög nivå, bör man väl kunna anta att han förstår evolution, och bör veta varför det inte är en teori utan vetenskapligt bevisad fakta. Intressant tanke? Han bör väl i så fall även ha viss insikt i hur spridningen av AIDS/HIV sker och hur man, med enkla medel och kyrkans stöd, skulle kunna hjälpa mycket (om han så ville) i afrika.

Om han har några skelett i garderoben är det självklart av intresse, men vi kan väl även hoppas att han skulle kunna medföra nått bra. Det lär väl knappast kunna bli värre, än den öppet pedofil-skyddande Ratzinger.

Inte på hög nivå (universitet). Han gått på tekniskt gymnasiyum med inriktning Kemi och jobbade som tekniker några år innan han beslöt bli präst. Kuriosa: Bergoglios chef i labbet var en kvinna som enligt egen utsago påverkade honom starkt. Hon hette Esther Ballestrino de Careaga. Hennes dotter och två svärsöner blev senare kidnappade under Diktaturen. Tjejen (då 16 och gravid) överlevde och sökte asyl i Sverige. Mamman stannade i Buenos Aires för att förtsätta leta efter sina försvunna. Det gjorde hon tillsammans med andra mödrar till försvunna tills hon själv blev ett offer för Astiz (Dagmar Hagelins mördare) och är en av de tre Mödrarna som kastades levande i sjön.
Senast redigerad av urkinha 2013-03-18 kl. 23:46.
Citera
2015-06-20, 20:21
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Har personligen ingen direkt uppfattning om påve Franciskus och kan för lite i ämnet för att kunna göra någon mer djuplodad analys av hans pontifikat och vad som skiljer det mot tidigare.

Vad jag dock förstått har han ändrat lite bland kardinalerna och sett till att små och i vissas tycke perifera församlingar fått en stärkt ställning. Ex så blev det ingen från LA vilket borde ses som en skräll med tanke på storleken samtidigt som mindre församlingar från Stilla Havet fått representation. Kanske inget kontroversiellt att utgå ifrån att det rört om lite i Vatikanen. Om det är till det bättre eller sämre vet jag inte.

Rensat upp i Vatikanens bank vilket periodvis fungerat som maffia- eller bulvanbank. Detta måste ses som odelat positivt.

Tycker mig läst en del att många uppfattar honom som lite väl "liberal" men samtidigt tror jag att jag läste att hans närmaste man var från Opus Dei vilket borde vara lite av en motvikt.

Intressant marginalfråga är dock hur det kommer gå med sedevakantisterna SSPX och om processen som Benedictus XVI påbörjade nu stannat av?

Som en liten parentes kan sägas att Fransicus finns på gigantisk billboard-tavla på vägen in till Buenos Aires längs motorvägen. Vad som står vet jag inte men han syns ihop med veteraner typ Chuck Norris-kopior från kriget om Islas Malvinas.
Citera
2024-09-02, 05:57
Medlem
Jag tänkte damma av tråden innan det är dags för ny påve efter Franciskus.

Nej det är rätt bra med argentinarens hälsa f n. Han skall iväg på sin längsta resa någonsin.
Det kommer ta två veckor att besöka Indonesien, Papua Nya Guinea, Östtimor och Singapore.

https://sverigesradio.se/play/artikel/8747157

Mest intressant är Indonesien med drygt 277 miljoner invånare på de olika öarna som fördelar sig 87 % muslimer och 11% kristna.

Påve nr 266 är rätt drivande att få bättre relationer i intrareligös dialog så har varit och hållit mässa i både Arabiska halvön och Malmö tidigare.
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2024-09-02 kl. 06:01.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in