2013-03-16, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Som jag förstår det handlar detta om att just kurder är spridda över ett ex antal länder i Mellanöstern och att de helt saknar en stat där de inte systematiskt mördas. Skillnaden mellan detta och ''utmedsvartskallarna''-nationalister ter sig rätt tydlig om du frågar mig.

Även kurderna har varit den "typen" av nationalister en gång i tiden och såg till att de aldrig mer behövde vara det i och med det armeniska folkmordet som utfördes av kurderna i samarbete med turkarna i början av 1900-talet. Kurderna såg till att helt enkelt mörda "svartskallarna" och göra sina områden etniskt rena.
Citera
2013-03-16, 09:35
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -1453-
Även kurderna har varit den "typen" av nationalister en gång i tiden och såg till att de aldrig mer behövde vara det i och med det armeniska folkmordet som utfördes av kurderna i samarbete med turkarna i början av 1900-talet. Kurderna såg till att helt enkelt mörda "svartskallarna" och göra sina områden etniskt rena.

Jag vet, och det är därför jag menar att Anders inte ska göra uttalanden om sånt här. Inte heller någon annan som inte känner till något om situationen i ''Kurdistan''.
Citera
2013-03-16, 10:17
Medlem
JAG VET. Det är därför jag blir mest irriterad på hyckleriet. Nationalism är OK bara det är ickevita som är det.
Citera
2013-03-16, 11:58
Medlem
Erik Östs avatar
[quote=Manzanito]Sveriges största kvällstidning Aftonbladet har gått och blivit nationalister

AB är fanimej inte nationalister när det gäller Sverige iaf
Citera
2013-03-16, 13:54
Bannlyst
Kurderna som deltog i folkmordet var uppköpta stamkrigare, barbarer med andra ord. Det är inkorrekt att applicera detta på hela den kurdiska nationen. Jag har märkt att många kurder skämms för detta och tar ansvar för vad några idioter gjorde på uppdrag av ungturkarna. Det fanns även många kurder som fördömde attacker mot dom kristna och hjälpte dom istället. Turkarna däremot, dom verkar stolta, förnekar allt, och menar att ett folkmord aldrig ägt rum.

Jag som svensk/armenier tycker synd om kurderna som tvingas att leva under länder som, Turkiet, Syrien, och Iran. Dom har inga vänner i sin omgivning, förutom sina berg. Det är inte konstigt att många har en felaktig syn på detta folk. Om en turk t ex skulle säga att kurderna är ett underligt folk från planeten mars, då skulle genast, en iranier, arab, assyr och syrian, backa upp detta påstående.

Kurderna har rätt att styra sig själva!
Citera
2013-03-16, 14:11
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDevil08
Kurderna som deltog i folkmordet var uppköpta stamkrigare, barbarer med andra ord. Det är inkorrekt att applicera detta på hela den kurdiska nationen. Jag har märkt att många kurder skämms för detta och tar ansvar för vad några idioter gjorde på uppdrag av ungturkarna. Det fanns även många kurder som fördömde attacker mot dom kristna och hjälpte dom istället. Turkarna däremot, dom verkar stolta, förnekar allt, och menar att ett folkmord aldrig ägt rum.

Dessa kurder som deltog i folkmordet ockuperar än idag mark som tillhör de kristna minoriteterna. Hela byar blev utrensade och marken gavs istället till kurder/turkar. Detta bör du som svensk/armenier åtminstone veta. Frågan är då om kurderna någonsin kommer lämna tillbaks dessa landområden till de assyrier/armenier som blivit bestulna på dem.
Citera
2013-03-16, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDevil08

Jag som svensk/armenier tycker synd om kurderna som tvingas att leva under länder som, Turkiet, Syrien, och Iran. Dom har inga vänner i sin omgivning, förutom sina berg. Det är inte konstigt att många har en felaktig syn på detta folk. Om en turk t ex skulle säga att kurderna är ett underligt folk från planeten mars, då skulle genast, en iranier, arab, assyr och syrian, backa upp detta påstående.

Kurderna har rätt att styra sig själva!

Jo, visst. Problemet är bara att ingen på Aftonbladets redaktion, eller någon annan av de större tidningsredaktionerna är speciellt måna om att svenskt, europeiskt eller vitt självstyre i framtiden ska existera. Man förstör själva förutsättningarna för något svenskt självstyre då självstyre och kulturellt samt folkligt fortlevande kräver en egen politisk enhet och helst av allt ett eget territorium.
Citera
2013-03-16, 14:46
Medlem
Vad gör de här hjärntvättade indoktrinerade kurderna i bergen och har en mentalitet sim är att ta över, kan man bygga upp en regering på en mentalitet som är att ta över?
Citera
2013-03-16, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dopeman
Dessa kurder som deltog i folkmordet ockuperar än idag mark som tillhör de kristna minoriteterna. Hela byar blev utrensade och marken gavs istället till kurder/turkar. Detta bör du som svensk/armenier åtminstone veta. Frågan är då om kurderna någonsin kommer lämna tillbaks dessa landområden till de assyrier/armenier som blivit bestulna på dem.

Vi har levt på den marken tillsammans med kurderna under en väldigt lång tid utan några fientliga baktankar. Du får det att låta som att det inte fanns några kurder där innan folkmordet. Jag är ledsen och upprörd för vad som hände oss, det är verkligen inte något man glömmer. Men man måste titta framåt och inte tillbaka i historien om man vill komma någonstans. Jag vet att vi kan leva tillsammans med dom i frid på dessa områden. Självklart kommer det alltid finnas bittra människor som smutskastar kurderna på alla möjliga vis, men det är inget som påverkar mig.

Sanningen finns där ute!
Senast redigerad av WhiteDevil08 2013-03-16 kl. 15:38.
Citera
2013-03-16, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Jag vet, och det är därför jag menar att Anders inte ska göra uttalanden om sånt här. Inte heller någon annan som inte känner till något om situationen i ''Kurdistan''.

Samtidigt är det inte helt oproblematiskt att näst intill försöka applicera vad som kan liknas vid någon form av arvssynd på det kurdiska folket. Å andra sidan ärver de dock fördelarna av ett från kristna etniskt rensat "Kurdistan" och för en politik utefter det.

Jag kommer själv från en plats som har en minst lika blodig historia och där olika grupper har turats om att härska över och döda varandra och jag vet att det alltid är svårt att komma med en lösning som alla kan nöja sig med. Nu är jag inte alls särskilt insatt i kurdernas historia och borde därför kanske inte säga för mycket, men det känns svårt att inte ta upp den här punkten när man ändå pratar om kurders roll i östra Anatolien.
Citera
2013-03-16, 19:46
Bannlyst
Jag stödjer ett fritt Kurdistan, givetvis på villkor att samtliga kurder repatrieras dit efter att staten har utropats.
Citera
2013-03-17, 00:46
Medlem
riveracids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -1453-

Det stämmer naturligtvis inte. Kurder, som ett folk, deltog aldrig i något folkmord. Däremot vann ungturkarna stöd hos enskilda klaner i vissa provinser och städer. Det rör sig om en grupp som alltså inte handlade utifrån nationella, kurdiska intressen, utan snarare försvarade och krigade för en turkisk sak. Hursomhelst. Till det viktiga: ett flertal kurdiska organisationer och politiska föreningar, som PKK, BDP och KDP, har erkänt inblandningen. Men, för att förtydliga, det kurdiska folket har ingen som helst skuld i folkmordet på armenier. Ang. landet: de områden kurder gör anspråk på, från den lilla kustremsan som går med Medelhavet till Qerekose, tillhör - och kommer att ingå i - ett större Kurdistan. Det finns inga som helst oklarheter här. De olika kristna grupperingarna som lever i dessa områden idag har omfamnat och ingått i olika politiska kompromisser med regeringarna i såväl Turkiet och Iran som i Syrien och Irak. Kurder, å andra sidan, har försvarat varje kvadratmeter. Men jag är inte överraskad att kritiken i första hand kommer från ett gäng diasporasyrianer och exilassyrier i Sverige - de ägnar sina liv åt att hata och förminska kurder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in