Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Hur håller du då din sk "full mount" (använd de riktiga tekniktermerna istället!). På dig så låter det som att du sitter grenslad. Där ska du då ha en så låg tyngdpunkt som möjligt, sjunk ner.
Har du fångat in din medspelares egna armar i din fasthållning så har du en ganska bra fasthållning.
Här har du en video som förklarar vad du kan göra:
http://www.youtube.com/watch?v=qKzllpIC3b0
Du har i stort sett ingen nytta av den fasthållningen i SW då ni inte kör med fasthållningar. Däremot kan man arbeta sig mot både en fin strypning och ett eller fler armlås.
Kombinationen Kata-gatame och tatichio-gatame är fruktansvärt effektiv om man kan den
http://www.youtube.com/watch?v=2d4vWuDfG-M
Tips kan vara att ha tyngden mer fram mot bröst-huvud på din medspelare. Kontrollera den delen av kroppen bättre än att kontrollera höftpartiet. Sedan behöver du ha en så låg tyngdpunkt som möjligt. Det går inte att sitta rakt upp och veva som man ser på era matcher. Sträva efter att inte ha några armar lösa, utan de ska sitta fast i hållningen. Skjut in dina fötter mot hans rygg om du känner att han börjar flippa dig. Det bästa du kan göra är att "flyta", dvs att byta hållning när du känner att den första inte fungerar. Börjar du tappa balansen och kontrollen när han flippar dig så byt fasthållning mot den sida han flippar. Ingen respektabel person i markkamp låser sig enbart på en fasthållning, utan har målet att ligga och "flyta" på medspelaren. Du har minst 20 hållningar du kan göra därifrån. När du sedan ligger och flyter så letar du låslägen. I Tate har du minst en arm du kan låsa och du ska redan ha ett halvt fungerande halslås.
Kombinationen Kata-gatame och Tatichio-gatame fungerar ypperligt (den jag själv använder mest), tate till mune, tate till gesa fungerar också bra. Jag svävar från tate, kata, tate, kata, kata-gesa, kata-mune
Alla mina hållningar utgår från kata-katamegreppet, jag flyttar bara kropp och ben till olika hållningar.
Här är en bra video som förklarar övergångarna till fyra hållningar runt kata-katame
http://www.youtube.com/watch?v=7UnSTW6NoLQ
(För allas trevnad, använd orginalnamnen på teknikerna. Alla tekniker i markarbetet kommer från Judon så det finns originalnamn på allt du gör. Då slipper vi andra gissa vad du menar.)
Vi som inte har pysslat med japansk Budo på typ 25 år förstår inte vad du menar när du använder japanska termer undantaget möjligtvis Brottargalning.
Man använder engelska termer inom BJJ / SW och MMA då många BJJ och NoGi grappling tekniker visserligen har portugisiska namn också men det är relativt få som inte bor i Portugal eller Brasilien som pratar det språket.
Använder någon japanska termer på grapplingtekniker och tex nedtagningar som kast och trippar så så blir det jobbigt när man uteslutande använder engelska namn på det mesta och då förstår folk i stort sett till 100 % vad man menar men börjar någon prata japanska så förstår ingen i stort sett vad som avses längre undantaget Judokas, Ju jutsu och Karatekillar vilka verkar bli färre tråkigt nog då jag gillar vissa japanska stilar med som Sport Jutsu, Kyokushin Karate och Judo.
Markpositioner för oss är tex guard, halfguard, quarter mount, full mount, side control, north south, knee on belly och back mount typ.
Submissions kan vara armbar, keylock, rear naked choke, short choke, bulldog choke, anaconda, kneebar, toe hold, heelhook, calfslicer, triangle, armtriangle, neck crank och twister. Omoplata och gogoplata är visserligen inte engelska termer och inte kimura heller uppkallad efter den legendariska judokan vid namn Kimura.