Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-05, 06:13
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Ni som sysslat med andra kampsporter än bjj så varför föll ni för just bjj? Tränat muay thai ett tag men tröskeln att börja tävla är lite hög. Själv så är jag kort men stark och inbillar mig att jag skulle klara mig bättre i bjj och dessutom har man möjlighet att träna närmare max då man inte kan gå 100 då man sparrar i mt

Har tränat i snart 20 år, thaiboxning, kickboxning m.m. Började med BJJ för fem år sedan och ett par saker som fick mig att fastna är bland annat:

Sporten utvecklas i en sjuk fart och det kommer hela tiden nya infallsvinklar och tekniker. Syndromet att sparringen kan bli förutsägbar mot folk man kör med ofta existerar inte i BJJ. En annan sak är att man kan hålla på med det hela livet om man tränar smart, och till sist är det jävligt roligt och ett avslappnat community.
Citera
2023-06-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jag tycker att vi markkämpar förtjänar en egen tråd där man kan diskutera tekniker och strategier specifika för markkamp. Vi kan även använda tråden för kommande tävlingar, så väl nationella som internationella, jag vet tex att vissa på forumet har tävlat i SM, SGL osv.

Jag har tränat BJJ i en termin och en termin SW. Ett av mina problem är Full Mount; jag kommer ofta ovanpå folk och lyckas ta full mount men när jag väl är där blir jag ofta flippad, utan många andra alternativ än att försöka ta en arm-bar.

Har ni några tips för någon som väger 76 kilo för att låsa den positionen och verkligen dra nytta av den?
Träna jiu jutsu så vet du det eviga över- under-över-under i evighet.
Citera
2024-01-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Har tränat i snart 20 år, thaiboxning, kickboxning m.m. Började med BJJ för fem år sedan och ett par saker som fick mig att fastna är bland annat:

Sporten utvecklas i en sjuk fart och det kommer hela tiden nya infallsvinklar och tekniker. Syndromet att sparringen kan bli förutsägbar mot folk man kör med ofta existerar inte i BJJ. En annan sak är att man kan hålla på med det hela livet om man tränar smart, och till sist är det jävligt roligt och ett avslappnat community.

Gammal tråd, men inga skador eller annat? Vad menar du med smart?
Citera
2024-02-12, 15:22
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Gammal tråd, men inga skador eller annat? Vad menar du med smart?

Att träna smart är att inse att man inte är en av de tjugoåriga aktivt tävlande längre. Att så att säga försöka köra ett young mans game som bygger mycket på fysik är ett bra exempel på att inte träna smart när man är över 40 som jag är. Ett annat exempel är att äta tillskott, inse att kroppen inte läker på 24h efter en skada längre och framförallt att kanske välja sina sparringpartners lite smart.

Jag har fått typ två bestående men genom hela min kampsportstid. Ett ärr från ett sprucket ögonbryn och ett finger som jag måste tejpa för att det dragits ordentligt ur led och givetvis blomkålsöra. Annars inte någonting.
Citera
2024-08-17, 18:18
Medlem
Brottargalnings avatar
Har kollat igenom 4 timmar av CJI.

Tycker nog att de har löst ett stort problem med att matcher får startas om när folk flyger utanför matten när de nu istället var att ha matcherna på samma form av tävlingsyta som Karate Combat. Dvs, mer som en grop med vinklade väggar.

Jag har aldrig tyckt att buren är ett bra alternativ för grappling, en burvägg blir bara ivägen för många tekniker och är bättre anpassad för GnP. Den vinklade väggen som på CJI leder till att de bara slutligen glider ner på marken igen. Visst den kan fortfarande vara ett hinder men det är långtifrån samma hinder som en burvägg.

Förstår att alla grapplingtävlingar inte kan ta efter denna tävlingsytan men borde vara något att eftersträva för de större tävlingarna med resurser.
Citera
2024-08-18, 17:48
Medlem
Brottargalnings avatar
CJI denna helgen var redigt fett, båda galorna ligger ute gratis på tuben. Var några skrällar men ändå inga skrällar om vilka som skulle vinna turneringarna. Galorna blev dock lite väl långa, 14,5 timmar totalt för båda.

Craig Jones är inte den bästa grapplern men utan tvekan den mest underhållande.
Citera
2024-08-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
CJI denna helgen var redigt fett, båda galorna ligger ute gratis på tuben. Var några skrällar men ändå inga skrällar om vilka som skulle vinna turneringarna. Galorna blev dock lite väl långa, 14,5 timmar totalt för båda.

Craig Jones är inte den bästa grapplern men utan tvekan den mest underhållande.

Vilka skrällar?
Den enda skrällen var väl kommentatorerna, the men in black, som brister ut:"The first ever cji round -EFFFECTIVE grappling!!!!!" och så händer det ingenting när två gubbar står som gaffeltruckar i fem minuter.

Hur får man poäng? Tydligen får man 30 poäng genom att kravla sig fast som en parasit på motståndarens rygg. Inget tekniskt händer.
Senast redigerad av Methos 2024-08-21 kl. 23:31.
Citera
2024-08-22, 16:54
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vilka skrällar?
Den enda skrällen var väl kommentatorerna, the men in black, som brister ut:"The first ever cji round -EFFFECTIVE grappling!!!!!" och så händer det ingenting när två gubbar står som gaffeltruckar i fem minuter.

Hur får man poäng? Tydligen får man 30 poäng genom att kravla sig fast som en parasit på motståndarens rygg. Inget tekniskt händer.

Skrällarna var t.ex. att Fellipe Andrew tog sig till final. En annan var att australiensaren Jones-Leary också tog sig till finalen, att han besegrade både Tye Ruotolo och Barbosa var två skrällar.

Ronderna döms så som i boxning och MMA. Vinnaren får 10 poäng per rond och förloraren får max 9. Det är också öppen bedömning så före nästa rond börjar får grapplerna veta vem domarna ansåg plockade hem föregående rond. Den som är mest dominant och närmast avslut blir den som plockar hem ronden.

Rent tekniskt är det den högsta nivån och om folk inte begriper det så beror det på att de själva saknar kunskapen om vad som försiggår.
Citera
2024-08-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning

Rent tekniskt är det den högsta nivån och om folk inte begriper det så beror det på att de själva saknar kunskapen om vad som försiggår.

Rent tekniskt händer det ingenting. Högsta nivån är alltså två kombattanter som står med raka armar och gruffar mot varandra i 5 minuter för att i nästa rond hänga på motståndarens rygg. Inga kast, inga lås, inga sparkar, inga slag.
Citera
2024-08-22, 21:33
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Rent tekniskt händer det ingenting. Högsta nivån är alltså två kombattanter som står med raka armar och gruffar mot varandra i 5 minuter för att i nästa rond hänga på motståndarens rygg. Inga kast, inga lås, inga sparkar, inga slag.

Visst alla matcher var inte underhållande men vi talar om två evenemang som sträckte sig över nästan 15 timmar. Det var den högsta nivån av grappling och det hände uppenbarligen betydligt mer i matcherna än vad du begrep.
Citera
2024-08-23, 03:47
Medlem
Citat:
Hur håller du då din sk "full mount" (använd de riktiga tekniktermerna istället!). På dig så låter det som att du sitter grenslad. Där ska du då ha en så låg tyngdpunkt som möjligt, sjunk ner.
Har du fångat in din medspelares egna armar i din fasthållning så har du en ganska bra fasthållning.

Här har du en video som förklarar vad du kan göra: http://www.youtube.com/watch?v=qKzllpIC3b0

Du har i stort sett ingen nytta av den fasthållningen i SW då ni inte kör med fasthållningar. Däremot kan man arbeta sig mot både en fin strypning och ett eller fler armlås.

Kombinationen Kata-gatame och tatichio-gatame är fruktansvärt effektiv om man kan den
http://www.youtube.com/watch?v=2d4vWuDfG-M

Tips kan vara att ha tyngden mer fram mot bröst-huvud på din medspelare. Kontrollera den delen av kroppen bättre än att kontrollera höftpartiet. Sedan behöver du ha en så låg tyngdpunkt som möjligt. Det går inte att sitta rakt upp och veva som man ser på era matcher. Sträva efter att inte ha några armar lösa, utan de ska sitta fast i hållningen. Skjut in dina fötter mot hans rygg om du känner att han börjar flippa dig. Det bästa du kan göra är att "flyta", dvs att byta hållning när du känner att den första inte fungerar. Börjar du tappa balansen och kontrollen när han flippar dig så byt fasthållning mot den sida han flippar. Ingen respektabel person i markkamp låser sig enbart på en fasthållning, utan har målet att ligga och "flyta" på medspelaren. Du har minst 20 hållningar du kan göra därifrån. När du sedan ligger och flyter så letar du låslägen. I Tate har du minst en arm du kan låsa och du ska redan ha ett halvt fungerande halslås.

Kombinationen Kata-gatame och Tatichio-gatame fungerar ypperligt (den jag själv använder mest), tate till mune, tate till gesa fungerar också bra. Jag svävar från tate, kata, tate, kata, kata-gesa, kata-mune
Alla mina hållningar utgår från kata-katamegreppet, jag flyttar bara kropp och ben till olika hållningar.

Här är en bra video som förklarar övergångarna till fyra hållningar runt kata-katame
http://www.youtube.com/watch?v=7UnSTW6NoLQ

(För allas trevnad, använd orginalnamnen på teknikerna. Alla tekniker i markarbetet kommer från Judon så det finns originalnamn på allt du gör. Då slipper vi andra gissa vad du menar.)
Vi som inte har pysslat med japansk Budo på typ 25 år förstår inte vad du menar när du använder japanska termer undantaget möjligtvis Brottargalning.

Man använder engelska termer inom BJJ / SW och MMA då många BJJ och NoGi grappling tekniker visserligen har portugisiska namn också men det är relativt få som inte bor i Portugal eller Brasilien som pratar det språket.

Använder någon japanska termer på grapplingtekniker och tex nedtagningar som kast och trippar så så blir det jobbigt när man uteslutande använder engelska namn på det mesta och då förstår folk i stort sett till 100 % vad man menar men börjar någon prata japanska så förstår ingen i stort sett vad som avses längre undantaget Judokas, Ju jutsu och Karatekillar vilka verkar bli färre tråkigt nog då jag gillar vissa japanska stilar med som Sport Jutsu, Kyokushin Karate och Judo.

Markpositioner för oss är tex guard, halfguard, quarter mount, full mount, side control, north south, knee on belly och back mount typ.

Submissions kan vara armbar, keylock, rear naked choke, short choke, bulldog choke, anaconda, kneebar, toe hold, heelhook, calfslicer, triangle, armtriangle, neck crank och twister. Omoplata och gogoplata är visserligen inte engelska termer och inte kimura heller uppkallad efter den legendariska judokan vid namn Kimura.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-08-23 kl. 03:49.
Citera
2024-08-23, 06:12
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Vi som inte har pysslat med japansk Budo på typ 25 år förstår inte vad du menar när du använder japanska termer undantaget möjligtvis Brottargalning.

Man använder engelska termer inom BJJ / SW och MMA då många BJJ och NoGi grappling tekniker visserligen har portugisiska namn också men det är relativt få som inte bor i Portugal eller Brasilien som pratar det språket.

Tycker det blir rätt så roligt när någon försöker hävda att ett utländskt språk är mer legitimt att använda än det andra.

Som mest har jag tekniknamn på fyra olika språk, t.ex. Väderkvarnen, på japanska Kata guruma, Firemans carry(USA) och Leg and arm(England).

Skulle vi diskutera tekniken och jag använder namnet Leg and arm skulle det bara bli löjligt för jag skulle exkludera alla läsare som inte vet vilken teknik det handlar om. Visst pratar vi judo-tekniker så är det förståeligt för majoriteten av teknikerna har enbart japanska namn men samtidigt blir det då löjligt när de japanska termerna ska användas på andra stilar så vidare vi inte är i Japan och pratar japanska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in