Just det. Vi har ju fri rörlighet inom EU. Dvs, alla som bor här får flytta runt hur de vill.
Om en somalier kommer flyr hit... som "semester"... bor hos vänner här, osv... är det enda han inte får då att söka VITT arbete? Eftersom han då upptäcks och anses vara en illegal flykting som borde ha gått till migrationsverket? Lite konstigt, även utanför EU får jag väl som svensk åka, och jobba, trots att jag inte är medborgare i det landet?? ELLER?
Så vad är det som gör dem till "illegala"?
För övrigt, så får de ju sjukvård, tandvård, och är det inte även skola de får gå i nu, även om de är illegala? (osäker). Så skulle de inte bara kunna komma hit på (permanent) "semester"?
Man får ju hyra bostad på de flesta ställen utan att visa ID kort osv? Även om man kan visa Id, är det väl bara att visa utländskt?
Det roliga är, OM de inte får söka VITT arbete, (pga att de inte har personnuimmer?) att staten I SÅ FALL går ASMYCKET mer minus nu, på illegala invandrare för då får de inte ens in SKATT på när de jobbar här... ha ha ha ha
Edit 1: Fast... vänta lite... om man söker asyl, får avslag, går under jorden... polisen får ju inte utvisa invandrare nu(?) DÅ kan man ju använda sitt SAMORDNINGSPERSSONNUMMER??? NÄR MAN SÖKER VITT JOBB????? DÅ kan man ju alltså arbeta vitt, trots att man är illegal, gå i skola, få sjukvård tandvård etc??
Edit 2: jag vet alltså inte vad jag pratar om, utan rådfrågar ER