Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-03-22, 06:17
Medlem
Massasakers avatar
Det skulle inte förvåna mig ett dugg om Singapore har världens bästa skola. De har också världens största klasskillnader, värdens mest känslolösa folk och det föds nästan inga barn. Regeringen får till och med uppmana folket att ha mer sex, alla är så upptagna med att jobba.

Sen tror jag att det här alla säger om att de kan komma ihåg saker bättre och vi kan göra bättre analyser bara är ett sätt att försöka försvara hur slappa vi har blivit. Visst vi kanske är lite bättre på att analysera, vi är mer effektiva och kan improvisera. Vi har fått träning i att tala inför folk. Men asiaterna, eller singaporeanerna iaf, har en helt annan disciplin är 90% av alla europeer jag känner.

För övrigt berättade en av mina professorer att hans systerson bara hade haft 90% rätt på ett viktigt prov som används för att bestämma vilket gymnasium barnen får gå. 90% kanske låter mycket, men han tillhörde en stor årskull så det räckte inte för att han skulle komma in på den bättre skolan. Nu har hans morfar sagt upp kontakten med honom eftersom han är en så stor besvikelse.

Min kinesiska kompis har berättat att de var i skolan 14 timmar om dagen när hon gick i gymnasiet. Jag tycker också att det låter osannolikt, men de började 8 och gick hem igen 22. Förmodligen är det därför asiater oftast verkar vara ett par år yngre än de är rent socialt.
Citera
2013-03-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasteur
Tror det nämndes i dokumentär "Sveriges bästa skitskola" eller vad den nu hette.

En av ungarna i den dokumentär skulle hoppa typ 200 hopp med hopprep precis när han kom hem, eller innan han fick komma in (Farsan mötte han i dörren med hopprepet) sen in och plugga, mat, sen plugga.
Citera
2013-03-22, 14:55
Medlem
Icecrypt08s avatar
Värt att påpeka att elevernas skolgång till stor del består utav "läxhjälp" efter skolan som föräldrarna pröjsar för, speciellt inom städer. Så den reella kostnaden är betydligt större eftersom det är nästan ett krav för föräldrarna att ha läxhjälp efter skolan. En dokumentär på svt om sydkorea som har samma system visar att detta gör att eleverna studerar extremt mycket och blir extremt väl utbildade. Men att väldigt många också blir totalt utbrända fram tills universitet och inte orkar med utan måste ta en mångårig paus.

Kulturen är så extremt annorlunda än vårt. Man arbetar galet mycket och studerar galet mycket med nästan ingen fritid. Väldigt stora psykiska problem i dessa länder och jag tycker inte att detta är något vi vill att våra barn och ungdomar ska behöva gå igenom. Men något mellanting mellan hur det är i Sverige idag och hur det är i singapore idag. Mer disciplinerat arbete, så många timmar i skolan som bara kastas bort.
Senast redigerad av Icecrypt08 2013-03-22 kl. 15:01.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in